מסכת תרומות

פרק י


(א) בצל שנתנו בתוך עדשים
אם שלם מתר ואם חתכו בנותן טעם
ושאר כל התבשיל בין שלם בין מחתך בנותן טעם
רבי יהודה מתיר בצחנה
שאינו אלא לטול את הזהמא


תפוח שרסקו ונתנו לתוך עיסה וחמצה
הרי זו אסורה


A
(ב) שעורים שנפלו לתוך הבור שלמים
אף על פי שהבאישו מימיו מתרין
B
(ג) הרודה פת חמה ונתנה על פי חבית שליין תרומה
רבי מאיר אוסר ורבי יהודה מתיר
רבי יוסי מתיר בשלחטים ואוסר בשלשעורים
מפני שהשעורים שואבות
C
(ד) תנור שהסיקו בכמון שלתרומה ואפה בו
הפת מתרת שאין טעם כמון אלא ריח כמון


A
(ה) תלתן שנפלה לתוך הבור שליין
בתרומה ובמעשר שני
אם יש בזרע כדי לתן טעם אבל לא בעץ
בשביעית ובכלאי הכרם והקדש
אם יש בזרע ובעץ כדי לתן טעם
B
(ו) מי שהיו לו חבילי תלתן שלכלאי הכרם
ידלקו
C
היו לו חבילי תלתן שלטבל
כותש ומחשב כמה זרע יש בהם ומפריש את הזרע
ואינו צריך להפריש את העץ
אם הפריש לא יאמר
אכתש ואטל את העץ ואתן את הזרע
אלא נותן את העץ עם הזרע


A
(ז) זיתי חלין שכבשן עם זיתי תרומה
פצועי חלין עם פצועי תרומה
פצועי חלין עם שלמי תרומה או במי תרומה אסור
אבל שלמי חלין עם פצועי תרומה מתר
B
(ח) דג טמא שכבשו עם דג טהור
כל גרב שהוא מחזיק סאתים
אם יש בו משקל עשרה זוז ביהודה
שהן חמש סלעים בגליל דג טמא
צירו אסור
רבי יהודה אומר רביעית בסאתים
ורבי יוסי אומר אחד מששה עשר בו
C
(ט) חגבים טמאים שנכבשו עם חגבים טהורים
לא פסלו את צירם
העיד רבי צדוק על ציר חגבים טמאים שהוא טהור


A
(י) כל הנכבשים זה עם זה מתרים אלא עם החסית
חסית שלחלין עם חסית שלתרומה
ירק שלחלין עם חסית שלתרומה אסור
אבל חסית שלחלין עם ירק שלתרומה מתר
B
(יא) רבי יוסי אומר
כל הנשלקים עם התרדים אסורים
מפני שהם נותנין את הטעם
רבי שמעון אומר
כרוב שלשקיא עם כרוב שלבעל אסור
מפני שהוא בולע
C
רבי עקיבא אומר
כל המתבשלין זה עם זה מתרים אלא עם בשר
רבי יוחנן בן נורי אומר
הכבד אוסרת ואינה נאסרת
מפני שהיא פולטת ואינה בולעת


(יב) ביצה שנתבשלה בתבלין אסורין
אפלו חלמון שלה אסור
מפני שהוא בולע


מי שלקות ומי כבשים שלתרומה
אסורים לזרים