מסכת עוקצים

פרק ג


A
(א) יש צריכין הכשר
ואינן צריכים מחשבה
מחשבה והכשר מחשבה ולא הכשר
לא הכשר ולא מחשבה
כל האכלים המיחדים לאדם
צריכין הכשר ואינן צריכים מחשבה
B
(ב) החותך מן האדם ומן הבהמה
ומן החיה ומן העופות מנבלת העוף הטמא
והחלב בכפרים ושאר כל ירקות שדה
חוץ משמרקעים ופטריות
רבי יהודה אומר
חוץ מכרישי שדה והרגילה ונץ החלב
רבי שמעון אומר חוץ מן העכביות
רבי יוסי אומר חוץ מן הכלוסין
הרי אלו צריכין מחשבה והכשר
C
(ג) נבלת בהמה טמאה בכל מקום
ונבלת העוף הטהור בכפרים
צריכין מחשבה ואינן צריכין הכשר
D
נבלת בהמה טהורה בכל מקום
ונבלת העוף הטהור והחלב בשוקים
אינן צריכין מחשבה ולא הכשר
רבי שמעון אומר
אף הגמל והארנבת והשפן והחזיר


A
(ד) השבת משנתן טעמו בקדרה
אין בו משום תרומה
ואינו מטמא טמאת אכלים
B
לולבי זרדים ושלעדל
ועלי הלוף השוטה
אינן מטמאין טמאת אכלים עד שימתקו
רבי שמעון אומר
אף שלפקועות כיוצא בהם
C
(ה) הקשט והחמם וראשי בשמים
התיאה והחלתית והפלפלין וחלות חריע
נלקחים בכסף מעשר ואינן מטמאין טמאת
אכלין
דברי רבי עקיבא
אמר לו רבי יוחנן בן נורי
אם נלקחים בכסף מעשר
מפני מה אינן מטמאין טמאת אכלים
ואם אינן מטמאין טמאת אכלים
אף הם לא ילקחו בכסף מעשר
D
(ו) הפגין והבסר
רבי עקיבא מטמא טמאת אכלין
רבי יוחנן בן נורי אומר
משיבואו לעונת המעשרות


A
פריצי זיתים וענבים
בית שמאי מטמאין
ובית הלל מטהרין
B
הקצח
בית שמאי מטהרין
ובית הלל מטמאין
וכן למעשרות
C
(ז) הקור
הרי הוא כעץ לכל דבר
אלא שהוא נלקח בכסף מעשר
D
כפניות אכלין
ופטורות מן המעשרות


(ח) דגים מאימתי מקבלין טמאה
בית שמאי אומרים משיצודו
ובית הלל אומרים משימותו
רבי עקיבא אומר אם יכולין לחיות


יחור שלתאנה
שנפשח ומערה בקלפה
רבי יהודה מטהר
וחכמים אומרים אם יכול לחיות


תבואה שנעקרה
ומערה אפלו בשרש קטן
טהורה


A
(ט) חלב בהמה טהורה
אינו מטמא טמאת נבלות
לפיכך הוא צריך הכשר
חלב בהמה טמאה
מטמא טמאת נבלה
לפיכך אינו צריך הכשר
B
דגים טמאים וחגבים טמאים
צריכין מחשבה בכפרים


A
(י) כורת דבורים
רבי אליעזר אומר
הרי היא כקרקע וכותבין עליה פרזבול
ואינה מקבלת טמאה במקומה
והרודה ממנה בשבת חיב חטאת
וחכמים אומרים
אינה כקרקע ואין כותבים עליה פרזבול
ומקבלת טמאה במקומה
והרודה ממנה בשבת פטור
B
(יא) חלות דבש
מאימתי מטמאות משום משקה
בית שמאי אומרים משיחרחר
בית הלל אומרים משירסק


A
(יב) אמר רבי יהושע בן לוי
עתיד הקדוש ברוך הוא
להנחיל לכל צדיק וצדיק
שלש מאות ועשרה עולמות
שנאמר להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא
B
אמר רבי שמעון בן חלפתא
לא מצא הקדוש ברוך הוא
כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום
שנאמר ה' עז לעמו יתן
ה' יברך את עמו בשלום