מסכת נגעים

פרק יא


(א) כל הבגדים מטמאין בנגעים
חוץ משלגוים
הלוקח בגדים מן הגוים
יראו כתחלה


ועורות הים אינן מטמאין בנגעים
חבר להם מן הגדל בארץ
אפלו חוט אפלו משיחה
דבר שהוא מקבל טמאה טמא


(ב) צמר גמלים וצמר רחלים שטרפן זה בזה
אם רב מן הגמלים אינם מטמאין בנגעים
אם רב מן הרחלים מטמאים בנגעים
מחצה למחצה מטמאין בנגעים
וכן הפשתן והקנבוס שטרפן זה בזה


(ג) העורות והבגדים הצבועים
אינן מטמאין בנגעים
הבתים בין צבועים בין שאינן צבועים
מטמאין בנגעים
דברי רבי מאיר
רבי יהודה אומר העורות כבתים
רבי שמעון אומר
הצבועים בידי שמים מטמאין
ובידי אדם אינן מטמאין


(ד) בגד ששתיו צבוע וערבו לבן
ערבו צבוע ושתיו לבן
הכל הולך אחר הנראה


הבגדים מטמאין בירקרק שבירקים
ובאדמדם שבאדמים
היה ירקרק ופשה אדמדם
אדמדם ופשה ירקרק
טמא
נשתנה ופשה נשתנה ולא פשה
כאלו לא נשתנה
רבי יהודה אומר יראה כתחלה


A
(ה) העומד בראשון יכבס ויסגיר העומד בשני ישרף
הפושה בזה ובזה ישרף
הכהה בתחלה רבי ישמעאל אומר יכבס ויסגיר
וחכמים אומרים אינו זקוק לו
הכהה בראשון יכבס ויסגיר
הכהה בשני קורעו ושורף מה שקרע וצריך מטלית
רבי נחמיה אומר אינו צריך מטלית
(ו) חזר נגע לבגד מציל את המטלית חזר למטלית שורף את הבגד
B
הטולה מן המסגר בטהור חזר נגע לבגד שורף את המטלית
חזר למטלית
הבגד הראשון ישרף והמטלית תשמש את הבגד השני בסימנים


A
(ז) קיטא שיש בה פסיפסים צבועים ולבנים פושין מזה לזה
שאלו את רבי אליעזר והרי הוא פסיפס יחיד
אמר להן לא שמעתי
אמר לו רבי יהודה בן בתירא אלמד בו
אמר לו אם לקים דברי חכמים הן
אמר לו שמא יעמד בו שני שבועות והעומד בבגדים שני שבועות טמא
אמר לו חכם גדול אתה שקימת דברי חכמים
B
הפשיון הסמוך כל שהוא
הרחוק כגריס
והחוזר כגריס


A
(ח) השתי והערב מטמאים בנגעים מיד
רבי יהודה אומר
השתי משישלק
והערב מיד והאונין שלפשתן משיתלבנו
כמה יהא בפקעת ותהא מטמא בנגעים
כדי לארוג ממנה שלש על שלש שתי וערב
אפלו כלה שתי אפלו כלה ערב
B
היתה פסיקות אינה מטמאה בנגעים
רבי יהודה אומר
אפלו פסיקה אחת וקשרה אינה מטמאה


A
(ט) המעלה מן הפקעת לחברתה
מן הסליל לחברו
מן הכבד העליונה לכבד התחתונה
וכן שני דפי חלוק שנראה נגע באחד מהן
הרי השני טהור
בנפש המסכת ובשתי העומד
הרי אלו מטמאין בנגעים מיד
רבי שמעון אומר השתי אם היה רצוף מטמא
B
(י) נראה בשתי העומד האריג טהור
נראה באריג השתי העומד טהור


A
נראה בסדין שורף את הנימין
נראה בנימין הסדין טהור
B
חלוק שנראה בו נגע
מציל את האמריות שבו
אפלו הן ארגמן


(יא) כל הראוי לטמא טמא מת
אף על פי שאינו ראוי לטמא מדרס
מטמא בנגעים
כגון קלע שלספינה ווילון
ושביס שלסבכה ומטפחות שלספרים וגלגלון
ורצועות מנעל וסנדל שיש בהן רחב כגריס
הרי אלו מטמאין בנגעים


A
סגוס שנראה בו נגע
רבי אליעזר בן יעקב אומר
עד שיראה באריג ובמוכין
B
החמת והתרמל נראין כדרכן
ופושה מתוכו לאחוריו ומאחוריו לתוכו


(יב) בגד המסגר שנתערב באחרים
כלן טהורים
קצצו ועשאו מוכין טהור ומתר בהניתו
והמחלט שנתערב באחרים
כלם טמאין
קצצו ועשאו מוכין טמא ואסור בהניתו