מסכת מקואות

פרק ט


(א) אלו חוצצין באדם
חוטי צמר וחוטי פשתן והרצועות שבראשי הבנות
רבי יהודה אומר
שלצמר ושלשער אינם חוצצין מפני שהמים באין בהם
(ב) קלקי הלב והזקן ובית הסתרים באשה
לפלוף שחוץ לעין וגלד שחוץ למכה והרטיה שעליה ושרף היבש
וגלדי צואה שעל בשרו ובצק שתחת הצפרן
והמלמולין וטיט היון וטיט היוצרים וגץ יוני
איזהו טיט היון זה טיט הבורות
שנאמר ויעלני מבור שאון מטיט היון
טיט היוצרין כמשמעו
רבי יוסי מטהר בשליוצרין ומטמא בשלמרקה
וגץ יוני אלו יתדות הדרכים
שאין טובלין בהן ולא מטבילין אותן
ושאר כל הטיט מטבילין בו כשהוא לח
ולא יטבל באבק שעל רגליו
לא יטבל את הקמקמוס בפחמין אלא אם כן שפשף


(ג) אלו שאינן חוצצין
קלקי הראש ובית השחי ובית הסתרים באיש
רבי אליעזר אומר
אחד האיש ואחד האשה
כל המקפיד עליו חוצץ ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ
(ד) לפלוף שבעין וגלד שעל המכה ושרף הלח
ולכלוכי צואה שעל בשרו וצואה שתחת הצפרן וצפרן המדלדלת
כשות שלקטן לא טמא ולא מטמא
קרום שעל המכה טמא ומטמא


(ה) אלו חוצצין בכלים
הזפת והמור
בכלי זכוכית בין מבפנים בין מבחוץ
על השלחן ועל הטבלה ועל הדרגש
על הנקיים חוצצין על הבלוסין אינן חוצצין
על מטות בעל הבית חוצץ ועל שלעני אינו חוצץ
על אכוף שלבעל הבית חוצץ ועל שלזקקין אינו חוצץ
ועל המרדעת חוצץ
רבן שמעון בן גמליאל אומר
עד כאסר האיטלקי


(ו) על הבגדים מצד אחד אינו חוצץ משני צדדין חוצץ
רבי יהודה אומר משום רבי ישמעאל
אף מצד אחד
רבי יוסי אומר
שלבנאים מצד אחד ושלבור משני צדדין
(ז) מטפחת שלזפתין ושליוצרין ושלמפסלי אילנות
אין חוצצין
רבי יהודה אומר
אף שלקיצין כיוצא בהן
זה הכלל
כל המקפיד עליו חוצץ ושאינו מקפיד עליו אינו חוצץ