מסכת מקואות

פרק ו


A
(א) כל המערב למקוה כמקוה
חרי המערה וסדקי המערה מטביל בהם כמה שהם
עוקת המערה אין מטבילין בה
אלא אם כן היתה נקובה כשפופרת הנוד
אמר רבי יהודה אימתי
בזמן שהיא מעמדת עצמה
אבל אם אינה מעמדת עצמה מטבילין בה כמה שהיא
B
(ב) דלי שהוא מלא כלים והטבילן הרי אלו טהורים
ואם לא טבל אין המים מערבין עד שיהיו מערבין כשפופרת הנוד


A
(ג) שלשה מקואות
בזה עשרים סאה ובזה עשרים סאה
ובזה עשרים סאה מים שאובין
והשאוב מן הצד וירדו שלשה וטבלו בהן ונתערבו
המקואות טהורין והטובלים טהורים
היה שאוב באמצע וירדו שלשה וטבלו בהם ונתערבו
המקואות כמות שהיו והטובלים כמות שהיו
B
(ד) הספוג והדלי שהיו בהן שלשה לגין מים ונפלו למקוה
לא פסלוהו שלא אמרו אלא שלשה לגין שנפלו


A
(ה) השדה והתבה שבים אין מטבילין בהם
אלא אם כן היו נקובין כשפופרת הנוד
רבי יהודה אומר
בכלי גדול ארבעה טפחים ובקטן רבו
B
אם היה שק או קפה מטבילין בהם כמה שהם מפני שהמים מערבין
היו נתונים תחת הצנור אינם פוסלים את המקוה
אלא מטבילין אותן ומעלין אותן כדרכן


A
(ו) גסטרא שבמקוה והטביל בה את הכלים
טהרו מטמאתן אבל טמאים על גב כלי חרס
אם היו המים צפים על גביו כל שהן טהורין
B
מעין היוצא מן התנור וירד וטבל בתוכו
הוא טהור וידיו טמאות
ואם היו על גביו רום ידיו אף ידיו טהורות


(ז) ערוב מקואות
כשפופרת הנוד כעביה וכחללה כשתי אצבעות חוזרות למקומן
ספק כשפופרת הנוד ספק שאינה כשפופרת הנוד
פסולה מפני שהיא מן התורה
וכן כזית מן המת וכזית מן הנבלה וכעדשה מן השרץ


כל שיעמד בשפופרת הנוד ממעטה
רבן שמעון בן גמליאל אומר
כל שהוא מברית המים טהור


(ח) מטהרים את המקואות העליון מן התחתון והרחוק מן הקרוב
כיצד
מביא סילון שלחרס או שלאבר
ומניח ידו תחתיו עד שהוא מתמלא מים
ומושכו ומשיקו אפלו כשערה דיו
היה בעליון ארבעים סאה ובתחתון אין כלום
ממלא בכתף ונותן לעליון עד שירדו לתחתון ארבעים סאה


(ט) כתל שבין שני מקואות שנסדק
לשתי מצטרף ולערב אין מצטרף
עד שיהא במקום אחד כשפופרת הנוד
רבי יהודה אומר חלוף הדברים
נפרצו זה בתוך זה
על רום כקלפת השום ועל רחב כשפופרת הנוד


(י) האביק שבמרחץ
בזמן שהוא באמצע פוסל מן הצד אינו פוסל
מפני שהוא כמקוה סמוך למקוה
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים
אם מקבלת האמבטי רביעית עד שלא יגיעו לאביק כשר ואם לאו פסול
רבי אלעזר בר צדוק אומר
אם מקבל האביק כל שהוא פסול


(יא) המטהרת שבמרחץ
התחתונה מלאה שאובין והעליונה מלאה כשרין
אם יש כנגד הנקב שלשה לגין פסול
כמה יהא בנקב ויהיה בו שלשה לגין
אחד משלש מאות ועשרים לברכה
דברי רבי יוסי
ורבי אלעזר אומר
אפלו התחתונה מלאה כשרים והעליונה מלאה שאובין
ויש בצד הנקב שלשה לגין כשר
שלא אמרו אלא שלשה לגין שנפלו