מסכת מכשירין

פרק ה


A
(א) מי שטבל בנהר והיה לפניו נהר אחר ועבר בו
טהרו שניים את הראשונים
דחהו חברו לשכרו וכן לבהמתו
טהרו שניים את הראשונים
ואם כמשחק עמו הרי זה בכי יתן
B
(ב) השט על פני המים
הנתזין אינן בכי יתן
ואם נתכון להתיז על חברו הרי זה בכי יתן


A
העושה צפור במים
הנתזין ואת שבה אינן בכי יתן
B
(ג) פרות שירד הדלף לתוכן ובללן שיגובו
רבי שמעון אומר בכי יתן
וחכמים אומרים אינן בכי יתן


(ד) המודד את הבור
בין לעמקו בין לרחבו
הרי זה בכי יתן
דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר
לעמקו בכי יתן ולרחבו אינו בכי יתן


(ה) פשט ידו או רגלו או קנה לבור
לידע אם יש בו מים
אינן בכי יתן
לידע כמה מים יש בו
הרי זה בכי יתן


זרק את האבן לבור
לידע אם יש בו מים
הנתזין אינן בכי יתן
ואת שבאבן טהורים


(ו) החובט על השלח
חוץ למים בכי יתן
לתוך המים אינן בכי יתן
רבי יוסי אומר
אף לתוך המים בכי יתן
מפני שהוא מתכון שיצאו עם הצואה


(ז) המים העולין בספינה ובעקל ובמשוטות
אינן בכי יתן
במצודות וברשתות ובמכמרות
אינן בכי יתן
ואם נער בכי יתן
המוליך את הספינה לים הגדול לצרפה
המוציא מסמר לגשמים לצרפו
המניח את האוד בגשמים לכבותו
הרי זה בכי יתן


(ח) קסיא שלשלחנות
והשיפא שללבנים
אינן בכי יתן
ואם נער בכי יתן


A
(ט) כל הנצוק טהור חוץ מדבש הזיפין והצפחת
בית שמאי אומרים
אף המקפה שלגריסין ושלפול מפני שהיא סולדת לאחריה
B
(י) המערה מחם לחם ומצונן לצונן ומחם לצונן טהור
מצונן לחם טמא
רבי שמעון אומר
אף המערה מחם לחם וכחו שלתחתון יפה משלעליון טמא


A
(יא) האשה שהיו ידיה טהורות ומגיסה בקדרה טמאה
אם הזיעו ידיה טמאות
היו ידיה טמאות ומגיסה בקדרה טהורה
אם הזיעו ידיה הקדרה טמאה
רבי יוסי אומר אם נטפו
B
השוקל ענבים בכף מאזנים
היין שבכף טהור עד שיערה לתוך הכלי
הרי זה דומה לסלי זיתים וענבים כשהן מנטפין