מסכת מכשירין

פרק א


(א) כל משקה שתחלתו לרצון אף על פי שאין סופו לרצון
או שסופו לרצון אף על פי שאין תחלתו לרצון
הרי זה בכי יתן


משקין טמאים מטמאין לרצון ושלא לרצון


(ב) המרעיד את האילן
להשיר ממנו אכלין או את הטמאה
אינן בכי יתן
להשיר ממנו משקין
בית שמאי אומרים
היוצאין ואת שבו בכי יתן
בית הלל אומרים
היוצאין בכי יתן ואת שבו אינן בכי יתן
מפני שהוא מתכון שיצאו מכלו


(ג) המרעיד את האילן ונפל על חברו
או סוכה ונפלה על חברתה
ותחתיהן זרעים או ירקות המחברין לקרקע
בית שמאי אומרים בכי יתן
בית הלל אומרים אינן בכי יתן
אמר רבי יהושע משום אבא יוסי חליקופרי איש טבעון
תמה עצמך אם יש משקה טמא בתורה עד שיתכון ויתן
שנאמר וכי יתן מים על זרע


(ד) הנוער אגדה שלירק וירדו מצד העליון לתחתון
בית שמאי אומרים בכי יתן
בית הלל אומרים אינם בכי יתן
אמרו בית הלל לבית שמאי
והלא הנוער את הקלח חוששין אנו שמא יצאו מן העלה לעלה
אמרו להן בית שמאי
שהקלח אחד ואגדה קלחים הרבה
אמרו להם בית הלל
הרי המעלה שק מלא פרות ונתנו על גב הנהר
חוששין אנו שמא ירדו מצד העליון לתחתון
אבל אם העלה שנים ונתנן זה על גב זה התחתון בכי יתן
ורבי יוסי אומר התחתון טהור


(ה) הממחק את הכרישה והסוחט שערו בכסותו
רבי יוסי אומר
היוצאין בכי יתן ואת שבו אינן בכי יתן
מפני שהוא מתכון שיצאו מכלו


(ו) הנופח בעדשים לבדקן אם יפות הן
רבי שמעון אומר אינן בכי יתן
וחכמים אומרים בכי יתן


והאוכל שמשמין באצבעו משקין שעל ידו
רבי שמעון אומר אינן בכי יתן
וחכמים אומרים בכי יתן


הטומן פרותיו במים מפני הגנבים
אינן בכי יתן
מעשה באנשי ירושלם שטמנו דבלתן במים מפני הסיקרין
וטהרו להן חכמים


הנותן פרותיו בשבלת הנהר להביאן עמו
אינן בכי יתן