מסכת כלים | המשנה כדרכה | פרק כח
|
1א (א) שלש על שלש שנתנה בכדור או שעשאה כדור בפני עצמה טהורה אבל שלשה על שלשה שנתנו בכדור טמא עשאו כדור בפני עצמו טהור מפני שהתפר ממעטו | 1ב (ב) פחות משלשה על שלשה שהתקינו לפוק בו את המרחץ לנער בו את הקדרה לקנח בו את הרחים בין מוכן בין שאינו מוכן טמא דברי רבי אליעזר רבי יהושע אומר בין מן המוכן בין שאינו מן המוכן טהור רבי עקיבא אומר מן המוכן טמא שאינו מן המוכן טהור | 1ג (ג) העושה אספלנית בין בבגד בין בעור טהורה רבי יוסי אומר על העור טהור מלגמא בבגד טהורה ובעור טמאה רבן שמעון בן גמליאל אומר אף בבגד טמאה מפני שהיא ננערת |
2א (ד) מטפחות ספרים בין מצירות בין שאינן מצירות טמאות כדברי בית שמאי בית הלל אומרים מצירות טהורות ושאינן מצירות טמאות רבן גמליאל אומר אלו ואלו טהורות | 2ב (ה) כפה שהוא טמא מדרס ונתנו על הספר טהור מן המדרס אבל טמא טמא מת | 2ג חמת שעשאה שטיח ושטיח שעשאו חמת טהור חמת שעשאה תרמל ותרמל שעשאו חמת כר שעשאו סדין וסדין שעשאו כר כסת שעשאה מטפחת ומטפחת שעשאה כסת טמא זה הכלל כל ששנהו לשמו טמא לשם אחר טהור |
3א (ו) מטלית שטליה על הקפה מטמאה אחד ופוסלת אחד הפרישה מן הקפה הקפה מטמא אחד ופוסלת אחד והמטלית טהורה טליה על הבגד מטמא שנים ופוסלת אחד הפרישה מן הבגד הבגד מטמא אחד ופוסל אחד והמטלית מטמאה שנים ופוסלת אחד וכן הטולה על השק או על העור דברי רבי מאיר רבי שמעון מטהר רבי יוסי אומר על העור טהור על השק טמא מפני שהוא אריג | 3ב (ז) שלש על שלש שאמרו חוץ מן המלל דברי רבי שמעון וחכמים אומרים שלש על שלש מכונות | 3ג טליה על הבגד מרוח אחת אינו חבור משתי רוחות זו כנגד זו חבור עשאה כמין גאם רבי עקיבא מטמא וחכמים מטהרין אמר רבי יהודה במה דברים אמורים בטלית אבל בחלוק מלמעלן חבור ומלמטן אינו חבור |
4א (ח) בגדי עניים אף על פי שאין בהם שלש על שלש הרי אלו טמאין מדרס | 4ב טלית שהתחיל בה לקרעה כיון שנקרע רבה אינו חבור | 4ג העבים והרכים אין בהם משום שלש על שלש |
5א A (ט) כסת הסבלין טמאה מדרס B משמרת שליין אין בה משום מושב C סבכה שלזקנה טמאה משום מושב | 5ב חלוק שליוצאת החוץ העשוי כסבכה טהור | 5ג A העושה בגד מן החרם טהור ומן הזוטו טמא רבי אליעזר בן יעקב אומר אף העושה בגד מן החרם וכפלו טמא B (י) סבכה שהתחיל בה מפיה טהורה עד שיגמר את קרקרתה התחיל בה מקרקרתה טהורה עד שיגמר את פיה שביס שלה טמא בפני עצמו החוטין שלה טמאין משום חבור C סבכה שנקרעה אם אינה מקבלת את רב השער טהורה |