מסכת כלים

פרק יח


A
(א) השדה
בית שמאי אומרים נמדדת מבפנים
ובית הלל אומרים נמדדת מבחוץ
מודים אלו ואלו שאין עבי הרגלים ועבי לזבזין נמדד
רבי יוסי אומר
מודים שעבי הרגלים ועבי לזבזין נמדד וביניהם אינו נמדד
רבי שמעון שזורי אומר
אם היו הרגלים גבוהות טפח אין ביניהן נמדד
ואם לאו ביניהן נמדד
B
(ב) מכני שלה
בזמן שהיא נשמטת אינה חבור לה ואינה נמדדת עמה
ואינה מצלת עמה באהל המת
ואין גוררין אותה בשבת בזמן שיש בתוכה מעות
ואם אינה נשמטת חבור לה ונמדדת עמה
ומצלת עמה באהל המת
וגוררין אותה בשבת אף על פי שיש בתוכה מעות
C
הקמרון שלה
בזמן שהוא קבוע חבור לה ונמדד עמה
ואם אינו קבוע אינו חבור לה ואינו נמדד עמה
כיצד מודדין אותו ראש תור
רבי יהודה אומר אם אינה יכולה לעמוד בפני עצמה טהורה


A
(ג) השדה והתבה והמגדל שנטלה אחת מרגליהן
אף על פי שמקבלין טהורין
שאינן מקבלין כדרכן
רבי יוסי מטמא
B
ונקליטי המטה וחמור וחפוי טהורין
אין טמא אלא מטה ומלבן
ומלבני בני לוי טהורין
C
(ד) מלבן שנתנו על לשונות
רבי מאיר ורבי יהודה מטמאין
רבי יוסי ורבי שמעון מטהרין
אמר רבי יוסי
מה שנה זה ממלבני בני לוי שמלבני בני לוי טהורין


A
(ה) מטה שהיתה טמאה מדרס
נטלה קצרה ושתי כרעים טמאה
ארכה ושתי כרעים טהורה
רבי נחמיה מטמא
גדד שתי לשונות לכסן גדד שתי כרעים (טפח על טפח) לכסן
או שמעטה פחות מטפח טהורה
B
(ו) מטה שהיתה טמאה מדרס
נשברה ארכה ותקנה טמאה מדרס
נשברה שניה ותקנה טהורה מן המדרס אבל טמאה מגע מדרס
לא הספיק לתקן את הראשונה עד שנשברה שניה טהורה


A
(ז) כרע שהיתה טמאה מדרס
וחברה למטה כלה טמאה מדרס
פרשה היא טמאה מדרס והמטה מגע מדרס
היתה טמאה טמאת שבעה וחברה למטה כלה טמאה טמאת שבעה
פרשה היא טמאה טמאת שבעה והמטה טמאה טמאת ערב
היתה טמאה טמאת ערב וחברה למטה כלה טמאה טמאת ערב
פרשה היא טמאה טמאת ערב והמטה טהורה
וכן השן שלמעדר
B
(ח) תפלה ארבעה כלים
התיר קציצה הראשונה ותקנה
טמאה טמא מת וכן שניה וכן שלישית
התיר את הרביעית טהורה מטמא מת אבל טמאה מגע טמא מת
חזר לראשונה והתירה ותקנה טמאה במגע וכן שניה
התיר את השלישית טהורה שהרביעית במגע ואין מגע עושה מגע


(ט) מטה שנגנב חציה או אבד חציה
או חלקוה אחין או שתפין טהורה
החזירוה מקבלת טמאה מכאן ולהבא


מטה מטמאה חבילה ומטהרת חבילה
דברי רבי אליעזר
וחכמים אומרים
מטמאה אברים ומטהרת אברים