מסכת כלים

פרק יז


A
(א) כל כלי בעלי בתים שעורן ברמונים
רבי אליעזר אומר במה שהן
B
קפות הגננים שעורן באגדות שלירק
שלבעלי בתים בתבן
שלבלנים בגבבה
רבי יהושע אומר
כלן ברמונים


A
(ב) החמת שעורה בפקעיות שלשתי
אם אינה מקבלת שלשתי
אף על פי (ש)מקבלת שלערב טמאה
B
בית קערות שאינו מקבל קערות
אף על פי (ש)מקבל את התמחויין טמא
C
בית הרעי שאינו מקבל משקין
אף על פי (ש)מקבל את הרעי טמא
רבן גמליאל מטהר מפני שאין מקימין אותו


A
(ג) הסלין שלפת שעורן בככרות שלפת
B
אפפירות שעשה לה קנים
מלמטן למעלה לחזוק טהורה
עשה לה גפים כל שהן טמאה
רבי שמעון אומר
אם אינה יכולה להנטל בגפים טהורה


A
(ד) הרמונים שאמרו
שלשה אחוזין זה בזה
רבן שמעון בן גמליאל אומר
בנפה ובכברה כדי שיטל ויהלך
ובקפה כדי שיפשיל לאחוריו
B
ושאר כל הכלים
שאינן יכולין לקבל רמונים
כגון הרבע וחצי הרבע הקנונים הקטנים
שעורן ברבן
דברי רבי מאיר
רבי שמעון אומר
בזיתים נפרצו שעורן בזיתים
נגממו שעורן במה שהן
C
(ה) הרמון שאמרו
לא קטן ולא גדול אלא בינוני
D
ולמה הזכרו רמוני בדאן
שיהו מקדשין כל שהן
דברי רבי מאיר
רבי יוחנן בן נורי אומר
לשער בהן את הכלים
רבי עקיבא אומר
לכך ולכך הזכרו לשער בהן את הכלים
ויהיו מקדשין כל שהן
אמר רבי יוסי
לא הזכרו רמוני בדאן וחצירי גבע
אלא שיהיו מתעשרין ודאי בכל מקום


A
(ו) כביצה שאמרו
לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית
רבי יהודה אומר
מביא גדולה שבגדולות וקטנה שבקטנות
ונותן לתוך המים וחולק את המים
אמר רבי יוסי וכי מי מודיעני
איזוהי גדולה ואיזוהי קטנה
אלא הכל לפי דעתו שלרואה
B
(ז) כגרוגרת שאמרו
לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית
רבי יהודה אומר
הגדולה שבארץ ישראל
היא הבינונית שבמדינות
C
(ח) כזית שאמרו
לא גדול ולא קטן אלא בינוני
זה אגורי
D
כשעורה שאמרו
לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית
זו מדברית
E
כעדשה שאמרו
לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית
זו מצרית
F
כל המטלטלין מביאין את הטמאה
בעבי המרדע
לא גדול ולא קטן אלא בינוני
איזה הוא בינוני כל שהקפו טפח


A
(ט) האמה שאמרו
באמה הבינונית
B
ושתי אמות היו בשושן הבירה
אחת על קרן מזרחית צפונית
ואחת על קרן מזרחית דרומית
שעל קרן מזרחית צפונית
היתה יתרה על שלמשה חצי אצבע
שעל קרן מזרחית דרומית
היתה יתרה עליה חצי אצבע
נמצאת יתרה על שלמשה אצבע
C
ולמה אמרו אחת גדולה ואחת קטנה
אלא שהאמנין נוטלין בקטנה
ומחזירין בגדולה
כדי שלא יבואו לידי מעילה
D
(י) רבי מאיר אומר
כל האמות היו בינוניות
חוץ ממזבח הזהב והקרן והסובב והיסוד
רבי יהודה אומר
אמת הבנין ששה טפחים
ושלכלים חמשה


A
(יא) ויש שאמרו במדה דקה
מדות הלח והיבש
שעורןבאיטלקי זו מדברית
B
ויש שאמרו הכל לפי מה שהוא אדם
הקומץ את המנחה והחופן את הקטרת
והשותה כמלא לגמיו ביום הכפורים
וכמזון שתי סעודות לערוב
מזונו לחל אבל לא לשבת
דברי רבי מאיר
רבי יהודה אומר לשבת אבל לא לחל
אלו ואלו מתכונין להקל
רבי שמעון אומר
משתי ידות לככר משלש לקב
רבי יוחנן בן ברוקא אומר
מככר בפנדיון מארבע סאין בסלע


(יב) ויש שאמרו במדה גסה
מלא תרוד רקב כמלא תרוד גדול שלרופאים
וגריס נגעים כגריס הקלקי
האוכל ביום הכפורים ככותבת הגסה
כמוה וכגרעינתה
ונודות יין ושמן שעורן כפיקה גדולה שלהן
ומאור שלא נעשה בידי אדם
שעורו כמלא אגרוף גדול
זה הוא אגרופו שלבן בטיח
אמר רבי יוסי
ישנו כראש גדול שלאדם
ושנעשה בידי אדם
שעורו כמלא מקדח גדול שללשכה
שהוא כפנדיון האיטלקי וכסלע הנירונית
וכמלא נקב שבעל


A
(יג) כל שבים טהור חוץ מכלב המים
מפני שהוא בורח ליבשה
דברי רבי עקיבא
העושה כלים מן הגדל בים
וחבר להם מן הגדל בארץ
אפלו חוט אפלו משיחה
דבר שהוא מקבל טמאה טמא
B
(יד) ויש במה שנברא ביום הראשון טמאה
בשני אין בו טמאה
בשלישי יש בו טמאה
ברביעי ובחמישי אין בהם טמאה
חוץ מכנף העוז וביצת נעמית המצפה
אמר רבי יוחנן בן נורי
מה נשתנה כנף העוז מכל הכנפים
וכל שנברא ביום הששי טמא


A
(טו) העושה כלי קבול
מכל מקום טמא
B
העושה משכב ומושב
מכל מקום טמא
C
העושה כיס מעור המצה מן הניר
טמא


A
הרמון האלון והאגוז
שחקקום התינוקות למוד בהם את העפר
או שהתקינום לכף מאזנים
טמא שיש להם מעשה ואין להם מחשבה
B
(טז) קנה מאזנים והמחוק
שיש בהן בית קבול מתכות
והאסל שיש בו בית קבול מעות
וקנה שלעני שיש בו בית קבול מים
ומקל שיש בו בית קבול מזוזה ומרגליות
הרי אלו טמאין
ועל כלן אמר רבי יוחנן בן זכאי
אוי לי אם אמר אוי לי אם לא אמר


A
(יז) תחתית הצורפים טמאה
ושלנפחין טהורה
B
משחזת שיש בה בית קבול שמן טמאה
ושאין בה טהורה
C
פנקס שיש בה בית קבול שעוה טמאה
ושאין בה טהורה


מחצלת הקש ושפופרת הקש
רבי עקיבא מטמא
ורבי יוחנן בן נורי מטהר
רבי שמעון אומר אף שלפקועות כיוצא בהן


מחצלת קנים ושלחלף טהורה


שפופרת הקנה שחתכה לקבלה
טהורה עד שיוציא את כל הככי