מסכת כלים

פרק טו


(א) כלי עץ כלי עור כלי עצם כלי זכוכית
פשוטיהן טהורין
ומקבליהן טמאים
נשברו טהרו
חזר ועשה מהן כלים
מקבלין טמאה מכאן ולהבא


השדה והתבה והמגדל כורת הקש וכורת הקנים
ובור ספינה אלכסנדרית
שיש להם שולים והן מחזיקין ארבעים סאה בלח
 שהם כורים ביבש
הרי אלו טהורין
ושאר כל הכלים בין מקבלין בין אינם מקבלין טמאין
דברי רבי מאיר
רבי יהודה אומר
דרדור עגלה וקסטות המלכים וערבת העבדנין
ובור ספינה קטנה והארון
אף על פי שמקבלין טמאין
שאינן עשוין לטלטל אלא במה שבתוכן
ושאר כל הכלים המקבלים טהורין ושאינן מקבלין טמאין
אין בין דברי רבי מאיר לדברי רבי יהודה
אלא ערבת בעל הבית


A
(ב) ארובות שלנחתומים טמאות ושלבעלי בתים טהורות
סרקן או כרכמן טמאות
B
דף שלנחתומין שקבעו בכתל
רבי אליעזר מטהר וחכמים מטמאים


A
סרוד שלנחתומין טמא ושלבעלי בתים טהור
גפפו מארבע רוחותיו טמא
נפרץ מרוח אחת טהור
רבי שמעון אומר אם התקינו להיות קורץ עליו טמא
וכן המערוך טמא
B
(ג) ים נפה שלסלתין טמא ושלבעלי בתים טהור
רבי יהודה אומר אף שלגודלת טמא מושב
מפני שהבנות יושבות בתוכו וגודלות


(ד) כל התלוים טמאין חוץ מתלוי נפה וכברה שלבעל הבית
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים
כלם טהורין חוץ מתלוי נפה שלסלתין ותלוי כברת גרנות
ותלוי מגל יד ותלוי מקל הבלשין
מפני שהן מסיעין בשעת המלאכה
זה הכלל העשוי לסיע בשעת מלאכה טמא העשוי לתלוי טהור


(ה) רחת שלגרוסות טמאה
שלאוצרות טהורה
שלגתות טמאה
שלגרנות טהורה
זה הכלל העשוי לקבלה טמא לכנוס טהור


A
(ו) נבלי השרה טמאין ונבלי בני לוי טהורין
B
כל המשקין טמאין ומשקה בית מטבחיא טהורין
C
כל הספרים מטמאין את הידים חוץ מספר העזרה


A
המרכוף טהור
B
הבטנון הנקטמון והארוס הרי אלו טמאים
רבי יהודה אומר הארוס טמא מושב מפני שהאליית יושבת עליו
C
מצודת החלדה טמאה ושלעכברין טהורה