פרק יא

מסכת סנהדרין

1
(א) אלו הן הנחנקין
המכה אביו ואמו והגונב נפש מישראל
וזקן ממרא על פי בית דין
ונביא השקר והמתנבא בשם עבודה זרה
והבא על אשת איש וזוממי בת כהן ובועלה


זה חמר במקלל מבמכה
שהמקלל לאחר מיתה חיב
והמכה לאחר מיתה פטור


המכה אביו ואמו
אינו חיב עד שיעשה בהן חבורה


גנב מי שחציו עבד וחציו בן חרין
רבי יהודה מחיב
וחכמים פוטרין


הגונב את בנו
רבי ישמעאל בנו שלרבי יוחנן בן ברוקה
מחיב
וחכמים פוטרין


הגונב נפש מישראל
אינו חיב עד שיכניסנו לרשותו
רבי יהודה אומר
עד שיכניסנו לרשותו וישתמש בו
שנאמר והתעמר בו ומכרו


A
(ד) אין ממיתין אותו
לא בבית דין שבעירו
ולא בבית דין שביבנה
אלא מעלין אותו לבית דין הגדול
שבירושלם
B
ומשמרין אותו עד הרגל
וממיתין אותו ברגל
שנאמר
וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד
דברי רבי עקיבא
רבי יהודה אומר
אין מענין דינו שלזה
אלא ממיתין אותו מיד וכותבין
ושולחין שלוחים בכל המקומות
איש פלוני בן איש פלוני
נתחיב מיתה בבית דין


A
חזר לעירו
ושנה ולמד כדרך שהיה למד פטור
ואם הורה לעשות חיב
שנאמר והאיש אשר יעשה בזדון
אינו חיב עד שיורה לעשות
תלמיד שהורה לעשות פטור
נמצא חמרו קלו
B
(ג) חמר בדברי סופרים מבדברי תורה
האומר אין תפלין כדי לעבור על דברי תורה
פטור
חמש טוטפות להוסיף על דברי סופרים
חיב


A
(ב) זקן ממרא על פי בית דין
שנאמר כי יפלא ממך דבר למשפט וגו'
B
שלשה בתי דינין היו שם
אחד יושב על פתח הר הבית
ואחד יושב על פתח העזרה
ואחד יושב בלשכת הגזית
באים לזה שעל פתח הר הבית ואומר
כך דרשתי וכן דרשו חברי
כך למדתי וכך למדו חברי
אם שמעו אומרים להם
ואם לאו באין להם לאותן שעל פתח העזרה
ואומר כך דרשתי וכך דרשו חברי
כך למדתי וכך למדו חברי
אם שמעו אומרים להם
ואם לאו אלו ואלו באים לבית דין הגדול
שבלשכת הגזית
שממנו יוצאת תורה לכל ישראל
שנאמר מן המקום ההוא אשר יבחר ה'


(ו) המתנבא בשם עבודה זרה
ואומר כך אמרה עבודה זרה
אפלו כון את ההלכה
לטמא את הטמא ולטהר את הטהור


אבל הכובש את נבואתו
והמותר על דברי הנביא
ונביא שעבר על דברי עצמו
מיתתו בידי שמים
שנאמר אנכי אדרש מעמו


(ה) נביא השקר
המתנבא על מה שלא שמע
ומה שלא נאמר לו
מיתתו בידי אדם


וזוממי בת כהן
ובועלה
שכל הזוממין מקדימין לאותה המיתה
חוץ מזוממי בת כהן ובועלה


הבא על אשת איש
כיון שנכנסה לרשות הבעל לנשואין
אף על פי שלא נבעלה
הבא עליה הרי זה בחנק