1א A (א) השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן מקום שנהגו לזון יזון לספק במתיקה יספק הכל כמנהג המדינה B מעשה ברבי יוחנן בן מתיא שאמר לבנו צא שכר לנו פועלים הלך ופסק להם מזונות וכשבא אצל אביו אמר לו בני אפלו אתה עושה להם כסעודת שלמה בשעתו לא יצאת ידי חובתך עמהן שהן בני אברהם יצחק ויעקב אלא עד שלא יתחילו במלאכה צא ואמר להם על מנת שאין לכם עלי אלא פת וקטנית בלבד רבן שמעון בן גמליאל אומר לא היה צריך לומר הכל כמנהג המדינה | 1ב A (ב) ואלו אוכלין מן התורה העושה במחבר לקרקע בשעת גמר מלאכה ובתלוש מן הקרקע עד שלא נגמרה מלאכתו בדבר שגדולו מן הארץ B ואלו שאינן אוכלין העושה במחבר לקרקע בשעה שאינה גמר מלאכה ובתלוש מן הקרקע מאחר שנגמרה מלאכתו ובדבר שאין גדולו מן הארץ | 1ג A (ג) היה עושה בידיו אבל לא ברגליו ברגליו אבל לא בידיו אפלו בכתפו הרי זה אוכל רבי יוסי בר יהודה אומר עד שיעשה בידיו וברגליו B (ד) היה עושה בתאנים לא יאכל בענבים בענבים לא יאכל בתאנים אבל מונע את עצמו עד שמגיע למקום היפות ואוכל וכלן לא אמרו אלא בשעת מלאכה אבל משום השב אבדה לבעלים אמרו הפועלין אוכלין בהליכתן מאמן לאמן ובחזירתן מן הגת ובחמור כשהיא פורקת |
2א A (ה) אוכל פועל קישות אפלו בדינר וכותבת אפלו בדינר B רבי אלעזר חסמא אומר לא יאכל פועל יתר על שכרו וחכמים מתרין אבל מלמדין את האדם שלא יהא רעבתן ויהא סותם את הפתח בפניו | 2ב A (ו) קוצץ אדם על ידי עצמו על ידי בנו ובתו הגדולים על ידי עבדו ושפחתו הגדולים על ידי אשתו מפני שיש בהן דעת B אבל אינו קוצץ לא על ידי בנו ובתו הקטנים ולא על ידי עבדו ושפחתו הקטנים ולא על ידי בהמתו מפני שאין בהן דעת | 2ג A (ז) השוכר את הפועלים לעשות בנטע רבעי שלו הרי אלו לא יאכלו אם לא הודיען פודה ומאכילן B נתפרסו עגוליו נתפתחו חביותיו הרי אלו לא יאכלו אם לא הודיען מעשר ומאכילן |
3א A (ח) שומרי פרות אוכלין מהלכות המדינה אבל לא מן התורה B ארבעה שומרין הן שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר שומר חנם נשבע על הכל והשואל משלם את הכל ונושא שכר והשוכר נשבעים על השבורה ועל השבויה ועל המתה ומשלמין את האבדה ואת הגנבה | 3ב A (ט) זאב אחד אינו אנס שני זאבים אנס רבי יהודה אומר בשעת משלחת זאבים אף זאב אחד אנס שני כלבים אינם אנס ידוע הבבלי אומר משום רבי מאיר מרוח אחת אינו אנס משתי רוחות אנס הלסטים הרי זה אנס הארי והדב והנמר והברדלס והנחש הרי אלו אנסין אימתי בזמן שבאו מאליהן אבל אם הוליכן למקום גדודי חיה ולסטים אין אלו אנסין B (י) מתה כדרכה הרי זה אנס סגפה ומתה אינו אנס עלתה לראשי הצוקין ונפלה הרי זה אנס העלה לראשי הצוקין ונפלה ומתה אינו אנס | 3ג A מתנה שומר חנם להיות פטור משבועה והשואל מלהיות פטור מלשלם נושא שכר והשוכר להיות פטורין משבועה ומלשלם B (יא) כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל וכל תנאי שיש מעשה בתחלתו תנאו בטל וכל שאפשר לו לקימו בסופו והתנה עליו בתחלתו תנאו קים |