1 א A (א) רבי אליעזר אומר פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו וחכמים אוסרין אמר רבי צדוק עד שפותחין לו בכבוד אביו ואמו יפתחו לו בכבוד המקום אם כן אין נדרים ומודים חכמים לרבי אליעזר בדבר שבינו לבין אביו ואמו שפותחין לו בכבוד אביו ואמו B (ב) ועוד אמר רבי אליעזר פותחין בנולד וחכמים אוסרין כיצד אמר קונם שאיני נהנה לאיש פלוני ונעשה סופר או שהיה משיא את בנו בקרוב ואמר אלו הייתי יודע שהוא נעשה סופר או שהוא משיא את בנו בקרוב לא הייתי נודר קונם לבית זה שאיני נכנס ונעשה בית הכנסת אמר אלו הייתי יודע שהוא נעשה בית הכנסת לא הייתי נודר רבי אליעזר מתיר וחכמים אוסרין | 1 ב A (ג) רבי מאיר אומר יש דברים שהן כנולד ואינן כנולד ואין חכמים מודים לו כיצד אמר קונם שאיני נושא את פלונית שאביה רע אמרו לו מת או שעשה תשובה קונם לבית זה שאיני נכנס שהכלב רע בתוכו או שהנחש בתוכו אמרו לו מת הכלב או שנהרג הנחש הרי הן כנולד ואינן כנולד ואין חכמים מודים לו B (ד) ועוד אמר רבי מאיר פותחין לו מן הכתוב שבתורה ואומרים לו אלו היית יודע שאתה עובר על לא תקם ועל לא תטר ועל לא תשנא את אחיך בלבבך ואהבת לרעך כמוך וחי אחיך עמך שמא יעני ואין אתה יכול לפרנסו ואמר אלו הייתי יודע שהוא כן לא הייתי נודר הרי זה מתר |
2 א A (ה) פותחין לאדם בכתבת אשתו ומעשה באחד שנדר מאשתו הנאה והיתה כתבתה ארבע מאות דינרין ובא לפני רבי עקיבא וחיבו לתן לה כתבתה אמר לו רבי שמונה מאות דינרין הניח אבא ונטל אחי ארבע מאות ואני ארבע מאות לא דיה שתטל היא מאתים ואני מאתים אמר לו רבי עקיבא אפלו אתה מוכר שער ראשך אתה נותן לה כתבתה אמר לואלו הייתי יודע שהוא כן לא הייתי נודר והתירה רבי עקיבא B (ו) פותחין בימים טובים ובשבתות בראשונה היו אומרים אותן הימים מתרין ושאר כל הימים אסורין עד שבא רבי עקיבא ולמד שהנדר שהתר מקצתו התר כלו (ז) כיצד אמר קונם שאיני נהנה לכלכם התר אחד מהן התרו כלן שאיני נהנה לזה ולזה התר הראשון התרו כלן התר האחרון האחרון מתר וכלן אסורין התר האמצעי הימנו ולמטה מתר הימנו ולמעלה אסור שאיני נהנה לזה קרבן ולזה קרבן צריכין פתח לכל אחד ואחד | 2 ב A (ח) קונם יין שאיני טועם שהיין רע למעים אמרו לו והלא המישן יפה למעים התר במישן ולא במישן בלבד התר אלא בכל היין B קונם בצל שאיני טועם שהבצל רע ללב אמרו לו הלא הכפרי יפה ללב התר בכפרי ולא בכפרי בלבד התר אלא בכל הבצלים מעשה היה והתירו רבי מאיר בכל הבצלים |
3 א (ט) פותחין לאדם בכבוד עצמו ובכבוד בניו אומרים לו אלו היית יודע שלמחר אומרין עליך כך היא וסתו שלפלוני מגרש את נשיו ועל בנותיך יהיו אומרין בנות גרושות הן מה ראתה אמן שלאלו להתגרש ואמר אלו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר הרי זה מתר | 3 ב (י) קונם שאיני נושא את פלונית כעורה והרי היא נאה שחורה והרי היא לבנה קצרה והרי היא ארכה מתר בה לא מפני שהיא כעורה ונעשית נאה שחורה ונעשית לבנה קצרה ונעשית ארכה אלא שהנדר טעות ומעשה באחד שנדר מבת אחותו הניה והכניסוה לבית רבי ישמעאל ויפוה אמר לו רבי ישמעאל בני לזו נדרת אמר לו לאו והתירו רבי ישמעאל באותה שעה בכה רבי ישמעאל ואמר בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנולתן וכשמת רבי ישמעאל היו בנות ישראל נושאות קינה ואומרות בנות ישראל אל רבי ישמעאל בכינה וכן הוא אומר בשאול בנות ישראל אל שאול בכינה |