מסכת נדרים | המשנה כדרכה | פרק ג
|
1 א A (א) ארבעה נדרים התירו חכמים נדרי זרוזין ונדרי הבאי ונדרי שגגות ונדרי אנסים נדרי זרוזין כיצד היה מוכר חפץ ואמר קונם שאיני פוחת לך מן הסלע והלה אומר קונם שאיני מוסיף לך על השקל שניהן רוצין בשלשה דינרין רבי אליעזר בן יעקב אומר אף הרוצה להדיר את חברו שיאכל אצלו אומר כל נדר שאני עתיד לדור הוא בטל ובלבד שיהא זכור בשעת הנדר B (ב) נדרי הבאי אמר קונם אם לא ראיתי בדרך הזה כיוצאי מצרים אם לא ראיתי נחש כקורת בית הבד C נדרי שגגות אם אכלתי ואם שתיתי ונזכר שאכל ושתה שאני אוכל ושאני שותה ושכח ואכל ושתה אמר קונם אשתי נהנית לי שגנבה את כיסי ושהכתה את בני ונודע שלא הכתו ונודע שלא גנבתו ראה אותן אוכלים תאנים ואמר הרי עליכם קרבן ונמצאו אביו ואחיו (ו)היו עמהן אחרים בית שמאי אומרים הן מתרין ומה שעמהן אסורין ובית הלל אומרים אלו ואלו מתרין D (ג) נדרי אנסים הדירו חברו שיאכל אצלו וחלה הוא או שחלה בנו או שעכבו נהר הרי אלו נדרי אנסין | 1 ב A (ד) נודרין להרגין ולחרמין ולמוכסין שהיא תרומה אף על פי שאינה תרומה שהן שלבית המלך אף על פי שאינן שלבית המלך B בית שמאי אומרים בכל נודרין חוץ מבשבועה ובית הלל אומרים אף בשבועה C בית שמאי אומרים לא יפתח לו בנדר ובית הלל אומרים אף יפתח לו D בית שמאי אומרים במה שהוא מדירו ובית הלל אומרים אף במה שאינו מדירו כיצד אמרו לו אמר קונם אשתי נהנית לי ואמר קונם אשתי ובני נהנין לי בית שמאי אומרים אשתו מתרת ובניו אסורין ובית הלל אומרים אלו ואלו מתרין |
2 א (ה) הרי נטיעות האלו קרבן אם אינן נקצצות טלית זו קרבן אם אינה נשרפת יש להן פדיון | 2 ב הרי נטיעות האלו קרבן עד שיקצצו טלית זו קרבן עד שתשרף אין להם פדיון |
3 א A (ו) הנודר מיורדי הים מתר ביושבי היבשה מיושבי היבשה אסור ביורדי הים שיורדי הים בכלל יושבי היבשה לא כאלו שהולכין מעכו ליפו אלא במי שדרכו לפרש B (ז) הנודר מרואי החמה אסור אף בסומין שלא נתכון זה אלא למי שהחמה רואה אותו | 3 ב A (ח) הנודר משחורי הראש אסור בקרחין ובבעלי שיבות ומתר בנשים ובקטנים שאין נקראין שחורי הראש אלא אנשים B (ט) הנודר מן הילודים מתר בנולדים מן הנולדים אסור בילודים רבי מאיר מתיר אף בילודים וחכמים אומרים לא נתכון זה אלא במי שדרכו להוליד |
4 א A (י) הנודר משובתי שבת אסור בישראל ואסור בכותים מאוכלי השום אסור בישראל ואסור בכותים מעולי ירושלים אסור בישראל ומתר בכותים B (יא) קונם שאיני נהנה לבני נח מתר בישראל ואסור באמות העולם שאני נהנה לזרע אברהם אסור בישראל ומתר באמות העולם C שאיני נהנה לישראל לוקח ביותר ומוכר בפחות שישראל נהנין לי לוקח בפחות ומוכר ביותר אם שומעין לו שאיני נהנה להן והן לי יהנה לנכרים D קונם שאיני נהנה לערלים מתר בערלי ישראל ואסור במולי האמות קונם שאיני נהנה למולים אסור בערלי ישראל ומתר במולי האמות שאין הערלה קרויה אלא לשם הגוים שנאמר כי כל הגוים ערלים וכל בית ישראל ערלי לב ואומר והיה הפלשתי הערל הזה ואומר פן תשמחנה בנות פלשתים פן תעלזנה בנות הערלים E רבי אלעזר בן עזריה אומר מאוסה הערלה שנתגנו בה הרשעים שנאמר כי כל הגוים ערלים | 4 ב A רבי ישמעאל אומר גדולה מילה שנכרתו עליה שלש עשרה בריתות B רבי יוסי אומר גדולה מילה שדוחה את השבת החמורה C רבי יהושע בן קרחה אומר גדולה מילה שלא נתלה לו למשה הצדיק עליה מלא שעה D רבי נחמיה אומר גדולה מילה שדוחה את הנגעים E רבי אומר גדולה מילה שכל המצות שעשה אברהם אבינו לא נקרא שלם עד שמל שנאמר התהלך לפני והיה תמים דבר אחר גדולה מילה שאלמלא היא לא ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו שנאמר כה אמר ה ' אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי |