מסכת גיטין | המשנה כדרכה | פרק ה
|
1 א A (א) הנזקין שמין להם בעדית ובעל חוב בבינונית וכתבת נשים בזבורית רבי מאיר אומר אף כתבת אשה בבינונית B (ב) אין נפרעין מנכסים משעבדים במקום שיש נכסים בני חרין ואפלו הן זבורית אין נפרעין מנכסי יתומים אלא מן הזבורית | 1 ב A (ג) אין מוציאין לאכילת פרות ולשבח קרקעות ולמזון האשה והבנות מנכסים משעבדים מפני תקון העולם B והמוצא מציאה לא ישבע מפני תקון עולם | 1 ג A (ד) יתומים שסמכו אצל בעל הבית או שמנה להן אביהן אפטרופוס חיב לעשר פרותיהן B אפטרופוס שמנהו אב יתומים ישבע מנהו בית דין לא ישבע אבא שאול אומר חלוף הדברים |
2 א המטמא והמדמע והמנסך בשוגג פטור במזיד חיב | 2 ב הכהנים שפגלו במקדש מזידין חיבין |
3 א A (ה) העיד רבי יוחנן בן גדגדה על החרשת שהשיאה אביה שהיא יוצאה בגט B ועל קטנה בת ישראל שנשאת לכהן שאוכלת בתרומה ואם מתה בעלה יורשה | 3 ב A ועל המריש הגזול שבנאו בבירה שיטל את דמיו מפני תקנת השבים B ועל חטאת הגזולה שלא נודעה לרבים שהיא מכפרת מפני תקון המזבח | 3 ג A (ו) לא היה סיקריקון ביהודה בהרוגי המלחמה מהרוגי המלחמה ואילך יש בה סיקריקון כיצד לקח מן הסיקריקון וחזר ולקח מבעל הבית מקחו בטל מבעל הבית וחזר ולקח מן הסיקריקון מקחו קים לקח מן האיש וחזר ולקח מן האשה מקחו בטל מן האשה וחזר ולקח מן האיש מקחו קים זו משנה ראשונה B בית דין שלאחריהם אמרו הלוקח מן הסיקריקון נותן לבעלים רביע אימתי בזמן שאין בידן לקח אבל יש בידן לקח הן קודמין לכל אדם רבי הושיב בית דין ונמנו שאם שהתה בפני סיקריקון שנים עשר חדש כל הקודם לקח זוכה אבל נותן לבעלים רביע |
4 א (ז) חרש רומז ונרמז ובן בתירה אומר קופץ ונקפץ במטלטלין | 4 ב הפעוטות מקחן מקח וממכרן ממכר במטלטלין |
5 א A (ח) ואלו דברים אמרו מפני דרכי שלום כהן קורא ראשון ואחריו לוי ואחריו ישראל מפני דרכי שלום B מערבין בבית ישן מפני דרכי שלום C בור שהוא קרוב לאמה מתמלא ראשון מפני דרכי שלום | 5 ב A מצודות חיה ועופות ודגים יש בהם משום גזל מפני דרכי שלום רבי יוסי אומר גזל גמור B מציאת חרש שוטה וקטן יש בהן משום גזל מפני דרכי שלום רבי יוסי אומר גזל גמור C עני המנקף בראש הזית מה שתחתיו גזל מפני דרכי שלום רבי יוסי אומר גזל גמור | 5 ג A אין ממחין ביד עניי גוים בלקט ובשכחה ובפאה מפני דרכי שלום B (ט) משאלת אשה לחברתה החשודה על השביעית נפה וכברה ורחים ותנור אבל לא תבר ולא תטחן עמה אשת חבר משאלת לאשת עם הארץ נפה וכברה ובוררת וטוחנת ומרקדת עמה אבל משתטיל המים לא תגע עמה לפי שאין מחזיקין ידי עוברי עברה וכלן לא אמרו אלא מפני דרכי שלום C ומחזיקין ידי גוים בשביעית אבל לא ידי ישראל ושואלין בשלומן מפני דרכי שלום |