מסכת גיטין

פרק ד

1 א
A
(א) השולח גט לאשתו והגיע בשליח
או ששלח אחריו שליח
ואמר לו גט שנתתי לך בטל הוא
הרי זה בטל
קדם אצל אשתו או ששלח אצלה שליח
ואמר לה גט ששלחתי ליך בטל הוא
הרי זה בטל
אם משהגיע הגט לידה שוב אינו יכל לבטלו
B
(ב) בראשונה
היה עושה בית דין במקום אחר ומבטלו
התקין רבן גמליאל הזקן שלא יהו עושין כן
מפני תקון העולם

1 ב
A
בראשונה
היה משנה שמו ושמה שם עירו ושם עירה
והתקין רבן גמליאל הזקן
שיהא כותב איש פלוני וכל שם שיש לו
אשה פלונית וכל שום שיש לה
מפני תקון העולם
B
(ג) אין אלמנה נפרעת מנכסי יתומים
אלא בשבועה
נמנעו מלהשביעה
התקין רבן גמליאל הזקן
שתהא נודרת ליתומים כל מה שירצו
וגובה כתבתה

1 ג
A
העדים חותמין על הגט
מפני תקון העולם
B
הלל התקין פרזבול
מפני תקון העולם

2 א
(ד) עבד שנשבה ופדאוהו
אם לשום עבד ישתעבד
אם לשום בן חרין לא ישתעבד
רבן שמעון בן גמליאל אומר
בין כך ובין כך ישתעבד

2 ב
A
עבד שעשאו רבו אפותיקי לאחרים
ושחררו
שורת הדין אין העבד חיב כלום
אלא מפני תקון העולם כופין את רבו
ועושה אותו בן חרין וכותב שטר על דמיו
רבן שמעון בן גמליאל אומר
אינו כותב אלא משחרר
B
(ה) מי שחציו עבד וחציו בן חרין
עובד את רבו יום אחד ואת עצמו יום אחד
דברי בית הלל
אמרו להם בית שמאי
תקנתם את רבו ואת עצמו לא תקנתם
לשא שפחה אי אפשר שכבר חציו בן חרין
בת חרין אי אפשר שכבר חציו עבד
יבטל
והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה
שנאמר לא תהו בראה לשבת יצרה
אלא מפני תקון העולם כופין את רבו
ועושה אותו בן חרין
וכותב שטר על חצי דמיו
וחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי

2 ג
(ו) המוכר עבדו לגוי
או לחוצה לארץ
יצא בן חרין

3 א
A
אין פודין את השבויים
יותר על כדי דמיהן
מפני תקון העולם
ואין מבריחין את השבויין
מפני תקון עולם
רבן שמעון בן גמליאל אומר
מפני תקנת השבויין
B
ואין לוקחים
ספרים תפלין ומזוזות
מן הגוים
יותר על כדי דמיהן
מפני תקון העולם

3 ב
A
(ז) המוציא את אשתו משום שם רע לא יחזיר
משום נדר לא יחזיר
רבי יהודה אומר
כל נדר שידעו בו רבים לא יחזיר
ושלא ידעו בו רבים יחזיר
רבי מאיר אומר
כל נדר שצריך חקירת חכם לא יחזיר
ושאינו צריך חקירת חכם יחזיר
אמר רבי אלעזר לא אסרו זה אלא מפני זה
אמר רבי יוסי בר יהודה
מעשה בצידן באחד שאמר לאשתו
קונם אם איני מגרשיך וגרשה
והתירו לו חכמים שיחזירנה
מפני תקון העולם
B
(ח) המוציא את אשתו משום אילונית
רבי יהודה אומר לא יחזיר
וחכמים אומרים יחזיר
נשאת לאחר
והיו לה בנים הימנו והיא תובעת כתבתה
אמר רבי יהודה
אומרים לה שתיקותיך יפה ליך מדבוריך

3 ג
A
(ט) המוכר את עצמו ואת בניו לגוי
אין פודין אותו
אבל פודין את הבנים לאחר מיתת אביהן
B
המוכר את שדהו לגוי
וחזר ולקחה ממנו ישראל
הלוקח מביא בכורים
מפני תקון העולם