מסכת יומא

פרק ג


(א) אמר להם הממנה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה
אם הגיע הרואה אומר ברקאי
מתתיא בן שמואל אומר
 האיר את פני כל המזרח עד שבחברון
והוא אומר הן


(ב) ולמה הצרכו לכך
שפעם אחת עלה מאור הלבנה ודמו שהאיר המזרח
ושחטו את התמיד והוציאוהו לבית השרפה


A
הורידו כהן גדול לבית הטבילה
זה הכלל היה במקדש
כל המסיך את רגליו טעון טבילה
וכל המטיל מים טעון קדוש ידים ורגלים
(ג) אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפלו טהור עד שיטבל
B חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כהן גדול ומקדש בו ביום
וכלן בקדש על בית הפרוה חוץ מזו בלבד
(ד) פרסו סדין שלבוץ בינו לבין העם
פשט ירד וטבל עלה ונסתפג
הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו
C הביאו לו את התמיד
קרצו ומרק אחר שחיטה על ידו קבל את הדם וזרקו
נכנס להקטיר קטרת שלשחר ולהטיב את הנרות
ולהקריב את הראש ואת האברים ואת החבתין ואת היין
D (ה) קטרת שלשחר היתה קרבה בין הדם לאברים
שלבין הערבים בין אברים לנסכים


A
אם היה כהן גדול זקן או אסטניס
מחמין לו חמין ומטילין לתוך הצונין
כדי שתפוג צנתן
B (ו) הביאוהו לבית הפרוה ובקדש היתה
פרסו סדין שלבוץ בינו לבין העם
קדש ידיו ורגליו ופשט
רבי מאיר אומר פשט קדש ידיו ורגליו
ירד וטבל עלה ונסתפג
C הביאו לו בגדי לבן לבש וקדש ידיו ורגליו
D (ז) בשחר היה לובש פלוסין שלשנים עשר מנה
ובין הערבים הנדוין שלשמונה מאות זוז
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים
בשחר היה לובש שלשמונה עשר מנה
ובין הערבים שלשנים עשר מנה
הכל שלשים מנה
אלו משלצבור ואם רצה להוסיף מוסיף משלו


(ח) בא לו אצל פרו
ופרו היה עומד בין האולם ולמזבח ראשו לדרום ופניו למערב
והכהן עומד במזרח ופניו למערב
וסומך שתי ידיו עליו ומתודה וכך היה אומר
אנא השם עויתי פשעתי חטאתי לפניך אני וביתי
אנא השם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים
שעויתי ושפשעתי ושחטאתי לפניך אני וביתי
ככתוב בתורת משה עבדך כי ביום הזה יכפר עליכם וגו'
והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד


(ט) בא לו למזרח העזרה לצפון המזבח
הסגן מימינו וראש בית אב משמאלו
ושם שני שעירים
וקלפי היתה שם
ובה שני גורלות
שלאשכרוע היו
ועשאן בן גמלא שלזהב
והיו מזכירין אותו לשבח


A
(י) בן קטין עשה שנים עשר דד לכיור שלא היו לו אלא שנים
ואף הוא עשה מוכני לכיור שלא יהיו מימיו נפסלין בלינה
B מנבז המלך היה עושה כל ידות הכלים שליום הכפורים שלזהב
C הילני אמו עשתה נברשת שלזהב על פתחו שלהיכל
ואף היא עשתה טבלא שלזהב שפרשת סוטה כתובה עליה
D ניקנור נעשו נסים לדלתותיו והיו מזכירין אותו לשבח


A
(יא) ואלו לגנאי
שלבית גרמו לא רצו ללמד על מעשה לחם הפנים
B שלבית אבטינס לא רצו ללמד על מעשה הקטרת
C הגרס בן לוי היה יודע פרק בשיר ולא רצה ללמד
D בן קמצר לא רצה ללמד על מעשה הכתב
על הראשונים נאמר זכר צדיק לברכה
ועל אלו נאמר ושם רשעים ירקב