מסכת פסחים

פרק ד


A
(א) מקום שנהגו
לעשות מלאכה בערבי פסחים עד חצות
עושין
מקום שנהגו שלא לעשות
אין עושין
B ההולך ממקום שעושין
למקום שאין עושין
או ממקום שאין עושין למקום שעושין
נותנין עליו חמרי מקום שיצא משם
וחמרי מקום שהלך לשם
ואל ישנה אדם מפני המחלקת
C (ב) כיוצא בו
המוליך פרות שביעית
ממקום שכלו למקום שלא כלו
או ממקום שלא כלו למקום שכלו
חיב לבער
רבי יהודה אומר
אומרים לו צא והבא לך אף אתה


(ג) מקום שנהגו
למכור בהמה דקה לגוים
מוכרין
מקום שלא נהגו למכור אין מוכרין
ובכל מקום אין מוכרין להם
בהמה גסה עגלים וסיחים
שלמין ושבורין
רבי יהודה מתיר בשבורה
בן בתירא מתיר בסוס


A
(ד) מקום שנהגו
לאכול צלי בלילי פסחים
אוכלין
מקום שנהגו שלא לאכול
אין אוכלין
B מקום שנהגו
להדליק את הנר בלילי יום הכפורים
מדליקין
מקום שנהגו שלא להדליק אין מדליקין
ומדליקין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
ובמבואות האפלים
ועל גבי החולים
C (ה) מקום שנהגו
לעשות מלאכה בתשעה באב
עושין
מקום שנהגו שלא לעשות מלאכה
אין עושין
ובכל מקום תלמידי חכמים בטלים
רבן שמעון בן גמליאל אומר
לעולם יעשה אדם עצמו תלמיד חכם


וחכמים אומרים
ביהודה
היו עושין מלאכה בערבי פסחים
עד חצות
ובגליל לא היו עושין כל עקר
והלילה
בית שמאי אוסרין
ובית הלל מתירין עד הנץ החמה


(ו) רבי מאיר אומר
כל מלאכה שהתחיל בה
קדם לארבעה עשר
גומרה בארבעה עשר
אבל לא יתחיל בה
בתחלה בארבעה עשר
אף על פי שיכול לגמרה


וחכמים אומרים
שלש אמניות עושין מלאכה בערבי פסחים
עד חצות
ואלו הן החיטים הספרים והכובסין
רבי יוסי בר יהודה אומר אף הרצענים


(ז) מושיבין שובכין לתרנגולים
בארבעה עשר
ותרנגלת שברחה מחזירין אותה למקומה
ואם מתה מושיבין אחרת תחתיה
גורפים מתחת רגלי בהמה בארבעה עשר
ובמועד מסלקין לצדדין
מוליכין ומביאין כלים מבית האמן
אף על פי שאינם לצרך המועד


(ח) ששה דברים עשו אנשי יריחו
על שלשה מחו בידם
ועל שלשה לא מחו בידם
ואלו הן שלא מחו בידם
מרכיבין דקלים כל היום
וכורכין את שמע
וקוצרין וגודשין לפני העמר
ולא מחו בידם
ואלו שמחו בידם
מתירין גמזיות שלהקדש
ואוכלין מתחת הנשרים בשבת
ונותנים פאה לירק
ומחו בידם חכמים


(ט) ששה דברים עשה חזקיה המלך
על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו
גרר עצמות אביו על מטה שלחבלים
והודו לו
כתת נחש הנחשת והודו לו
גנז ספר רפואות והודו לו
על שלשה לא הודו לו
קצץ דלתות שלהיכל ושגרן למלך אשור
ולא הודו לו
סתם מי גיחון העליון ולא הודו לו
עבר ניסן בניסן ולא הודו לו