מסכת שקלים

פרק ה


(א) אלו הן הממנין שהיו במקדש
יוחנן בן פינחס על החותמות
אחיה על הנסכים
מתתיה בן שמואל על הפיסות
פתחיה על הקנין פתחיה זה מרדכי
למה נקרא שמו פתחיה שהיה פותח בדברים ודורשן
ויודע שבעים לשון
בן אחיה על חולי מעים
נחוניא חופר שיחין
גביני כרוז
בן גבר על נעילת שערים
בן בבי על הפקיע
בן ארזה על הצלצל
הגרס בן לוי על השיר
בית גרמו על מעשה לחם הפנים
בית אבטינס על מעשה הקטרת
אלעזר על הפרכות
ופינחס על המלבוש


(ב) אין פוחתין משלשה גזברין ומשבעה אמרכלין
ואין עושין שררה על הצבור בממון פחות משנים
חוץ מבן אחיה שעל חולי מעים ואלעזר שעל הפרכות
שאותן קבלו רב הצבור עליהן


(ג) ארבעה חותמות היו במקדש
וכתוב עליהן
עגל זכר גדי חוטא
בן עזאי אומר
חמישה היו וארמית כתוב עליהן
עגל זכר גדי חוטא דל וחוטא עשיר
עגל משמש עם נסכי בקר
גדולים וקטנים זכרים ונקבות
גדי משמש עם נסכי צאן
גדולים וקטנים זכרים ונקבות
חוץ משלאילים
זכר משמש עם נסכי אילים בלבד
חוטא משמש
עם נסכי שלש בהמות שלמצרעין


(ד) מי שהוא מבקש נסכים
הולך לו אצל יוחנן
שהוא ממנה על החותמות
נותן לו מעות ומקבל ממנו חותם
בא לו אצל אחיה שהוא ממנה על הנסכים
ונותן לו חותם ומקבל ממנו נסכים
ולערב באין זה אצל זה
ואחיה מוציא את החותמות
ומקבל כנגדן מעות
ואם הותירו הותירו להקדש
ואם פחתו היה משלם יוחנן מביתו
שיד הקדש על העליונה


(ה) מי שאבד חותמו
ממתינין לו עד הערב
אם מצאו לו כדי חותמו נותנין לו
ואם לאו
לא היה לו
ושם היום כתוב עליהן מפני הרמאין


(ו) שתי לשכות היו במקדש
אחת לשכת חשאים ואחת לשכת הכלים
לשכת חשאים
יראי חטא נותנים לתוכה בחשאי
ועניים בני טובים
מתפרנסים מתוכה בחשאי


לשכת הכלים
כל מי שהוא מתנדב כלי זורקו לתוכה
ואחת לשלשים יום הגזברין פותחין אותה
וכל כלי שמצאו בו צרך לבדק הבית
מניחין אותו
והשאר נמכרין בדמיהן
ונופלין ללשכת בדק הבית