מסכת שקלים

פרק ד


(א) התרומה מה היו עושים בה
לוקחין בה תמידין ומוספין ונסכיהם
העמר ושתי הלחם ולחם הפנים
וכל קרבנות הצבור


שומרי ספיחים בשביעית
נוטלין שכרן מתרומת הלשכה
רבי יוסי אומר
אף הרוצה מתנדב שומר חנם
אמרו לו
אף אתה אומר שאינן באין אלא משלצבור


(ב) פרה ושעיר המשתלח
ולשון שלזהורית
באין מתרומת הלשכה
כבש פרה וכבש שעיר המשתלח
ולשון שבין קרניו
ואמת המים וחומת העיר ומגדלותיה
וכל צרכי העיר
באין משירי הלשכה
אבא שאול אומר כבש פרה
כהנים גדולים עושין אותו משלעצמן


(ג) מותר שירי הלשכה מה היו עושין בהן
לוקחין בהן
יינות שמנים וסלתות והשכר להקדש
דברי רבי ישמעאל
רבי עקיבא אומר
אין משתכרין משלהקדש ולא משלעניים


(ד) מותר תרומה מה היו עושין בה
רקועי זהב צפוי לבית קדשי הקדשים
רבי ישמעאל אומר
מותר הפרות לקיץ המזבח
ומותר התרומה לכלי שרת
רבי עקיבא אומר
מותר התרומה לקיץ המזבח
ומותר נסכים לכלי שרת
רבי חנניה סגן הכהנים אומר
מותר נסכים לקיץ המזבח
ומותר התרומה לכלי שרת
זה וזה לא היו מודים בפרות


(ה) מותר הקטרת מה היו עושין בה
מפרישין ממנה שכר האמנין
ומחללין אותה על שכר האמנין
ונותנין אותה לאמנין בשכרן
וחוזרין ולוקחין אותה מתרומה חדשה
אם בא החדש בזמנו
לוקחין אותה מתרומה חדשה
ואם לאו מן הישנה


(ו) המקדיש נכסיו
והיו בהן דברים ראוין לקרבנות הצבור
ינתנו לאמנין בשכרן
דברי רבי עקיבא
אמר לו בן עזאי
אינה היא המדה
אלא מפרישין מהן שכר האמנין
ומחללין אותן על מעות האמנין
ונותנין אותן לאמנין בשכרן
וחוזרין ולוקחין אותן מתרומה חדשה


(ז) המקדיש נכסיו
והיתה בהן בהמה ראויה לגבי המזבח
זכרים ונקבות
רבי אליעזר אומר
זכרים ימכרו לצרכי עולות
ונקבות ימכרו לצרכי זבחי שלמים
ודמיהן יפלו עם שאר נכסים לבדק הבית
רבי יהושע אומר
זכרים עצמן יקרבו עולות
ונקבות ימכרו לצרכי זבחי שלמים
ויביא בדמיהן עולות
ושאר נכסים יפלו לבדק הבית
רבי עקיבא אומר רואה אני
את דברי רבי אליעזר מדברי רבי יהושע
שרבי אליעזר השוה את מדתו
ורבי יהושע חלק
אמר רבי פפיס שמעתי כדברי שניהן
שהמקדיש בפרוש כדברי רבי אליעזר
והמקדיש סתם כדברי רבי יהושע


(ח) המקדיש נכסים
והיו בהן דברים ראוין על גבי המזבח
יינות שמנים ועופות
רבי אלעזר אומר
ימכרו לצרכי אותו המין
ויביא בדמיהן עולות
ושאר נכסים יפלו לבדק הבית


(ט) אחת לשלשים יום
משערין את הלשכה


כל המקבל עליו לספק סלתות מארבע
עמדו משלש יספק מארבע
משלש ועמדו מארבע יספק מארבע
שיד הקדש על העליונה


ואם התליעה סלת התליעה לו
ואם החמיץ יין החמיץ לו
ואינו מקבל את מעותיו
עד שיהא המזבח מרצה