מסכת זבחים

פרק ח


A
(א) כל הזבחים שנתערבו בחטאות המתות
 או בשור הנסקל
אפלו אחד ברבוא ימותו כלם
B
נתערבו בשור שנעבדה בו עברה
או שהמית את האדם על פי עד אחד
או על פי הבעלים
ברובע ובנרבע ובמקצה ובנעבד
ובאתנן ובמחיר ובכלאים
ובטרפה וביוצא דפן
ירעו עד שיסתאבו
וימכרו ויביא בדמי היפה שבהן מאותו המין
C
נתערבו בחלין תמימים
ימכרו החלין לצריכי אותו המין


A
(ב) קדשים בקדשים מין במינו
זה יקרב לשם מי שהוא
וזה יקרב לשם מי שהוא
B
קדשים בקדשים מין בשאינו מינו
ירעו עד שיסתאבו וימכרו
ויביא בדמי היפה שבהן ממין זה
ובדמי היפה שבהן ממין זה
ויפסיד המותר מביתו
C
נתערבו בבכור ובמעשר
ירעו עד שיסתאבו ויאכלו כבכור וכמעשר


A
הכל יכולין להתערב
חוץ מן החטאת ומן האשם
B
(ג) אשם שנתערב בשלמים
ירעו עד שיסתאבו
רבי שמעון אומר
שניהם ישחטו בצפון ויאכלו כחמור שבהן
אמרו לו
אין מביאין קדשים לבית הפסול
C
נתערבו חתיכות בחתיכות
קדשי קדשים בקדשים קלים
הנאכלין ליום אחד בנאכלים לשני ימים
יאכלו כחמור שבהן


(ד) אברי חטאת שנתערבו באברי עולה
רבי אליעזר אומר
יתן למעלן
ורואה אני את בשר החטאת מלמעלן
כאלו הוא עצים
וחכמים אומרים
תעבר צורתן ויצאו לבית השרפה


(ה) אברין באברי בעלי מומין
רבי אליעזר אומר
אם קרב ראש אחד מהן יקרבו כל הראשין
כרעו שלאחד מהן יקרבו כל הכרעים
וחכמים אומרים
אפלו קרבו כלם חוץ מאחד מהן
יצא לבית השרפה


A
(ו) דם שנתערב במים
אם יש בו מראה דם כשר
נתערב ביין רואין אותו כאלו הוא מים
נתערב בדם בהמה או בדם החיה
רואין אותו כאלו הוא מים
רבי יהודה אומר
אין דם מבטל דם
B
(ז) נתערב בדם פסולין ישפך לאמה
בדם תמצית ישפך לאמה
רבי אליעזר מכשיר
אם לא נמלך ונתן כשר
C
(ח) דם תמימים בדם בעלי מומים
ישפך לאמה
כוס בכוסות
רבי אליעזר אומר
קרב כוס אחד יקרבו כל הכוסות
וחכמים אומרים
אפלו קרבו כלם חוץ מאחד מהן ישפך לאמה


A
(ט) הנתנין למטה שנתערבו בנתנין למעלה
רבי אליעזר אומר
יתן למעלה
ורואה אני את התחתונים למעלה
כאלו הן מים ויחזר ויתן למטה
וחכמים אומרים
ישפכו לאמה
ואם לא נמלך ונתן כשר
B
(י) הנתנין מתנה אחת
שנתערבו בנתנין במתנה אחת
ינתנו מתנה אחת
מתן ארבע במתן ארבע ינתנו במתן ארבע
מתן ארבע במתנה אחת
רבי אליעזר אומר
ינתנו במתן ארבע
רבי יהושע אומר
ינתנו במתנה אחת
אמר לו רבי אליעזר
והרי הוא עובר על בל תגרע
אמר לו רבי יהושע
והרי הוא עובר על בל תוסף
אמר לו רבי אליעזר
לא נאמר בל תוסף אלא כשהוא בעצמו
אמר לו רבי יהושע
לא נאמר בל תגרע אלא כשהוא בעצמו
ועוד אמר רבי יהושע
כשנתת עברת על בל תוסף ועשית מעשה בידך
וכשלא נתת עברת על בל תגרע
ולא עשית מעשה בידך
C
(יא) הנתנין בפנים
שנתערבו עם הנתנין בחוץ
ישפכו לאמה
נתן בחוץ וחזר ונתן בפנים כשר
בפנים וחזר ונתן בחוץ
רבי עקיבא פוסל
וחכמים מכשירים
שהיה רבי עקיבא אומר
כל הדמים שנכנסו לכפר בהיכל פסולין
וחכמים אומרים חטאת בלבד
רבי אליעזר אומר
אף האשם שנאמר כחטאת כאשם


A
(יב) חטאת שקבל דמה בשני כוסות
יצא אחד מהן לחוץ
הפנימי כשר
נכנס אחד מהן לפנים
רבי יוסי הגלילי מכשיר בחיצון
וחכמים פוסלין
אמר רבי יוסי הגלילי
מה אם במקום שהמחשבה פוסלת בחוץ
לא עשה את המשאר כיוצא
מקום שאין המחשבה פוסלת בפנים
אינו דין שלא נעשה את המשאר כנכנס
B
נכנס לכפר
אף על פי שלא כפר פסול
דברי רבי אליעזר
רבי שמעון אומר
עד שיכפר
רבי יהודה אומר
אם הכניס שוגג כשר
C
כל הדמים הפסולין שנתנו על גבי המזבח
לא הרצה הציץ אלא על הטמא
שהציץ מרצה על הטמא
ואינו מרצה על היוצא