Mesechet Midot

פרק א

מסכת מידות


(ב) איש הר הבית היה מחזר
על כל משמר ומשמר
ואבוקות דולקין לפניו
וכל משמר שאינו עומד
אומר לו איש הר הבית שלום עליך
נכר שהוא ישן חובטו במקלו
ורשות היה לו לשרוף את כסותו
והם אומרים מה קול בעזרה
קול בן לוי לוקה
ובגדיו נשרפים שישן לו על משמרו
רבי אליעזר בן יעקב אומר
פעם אחת מצאו את אחי אמא ישן
ושרפו את כסותו


והלוים בעשרים ואחד מקום
חמשה על חמשה שערי הר הבית
ארבעה על ארבע פנותיו מתוכו
חמשה על חמשה שערי העזרה
ארבעה על ארבע פנותיה מבחוץ
ואחד בלשכת הקרבן
ואחד בלשכת הפרכת
ואחד לאחורי בית הכפרת


בשלשה מקומות
הכהנים שומרים בבית המקדש
בבית אבטינס
ובבית הניצוץ
ובבית המוקד

2
(ג) חמשה שערים היו להר הבית
שני שערי חלדה מן הדרום
משמשין כניסה ויציאה
קיפונוס מן המערב
משמש כניסה ויציאה
טדי מן הצפון
לא היה משמש כלום
שער המזרחי עליו שושן הבירה צורה
שבו כהן גדול השורף את הפרה
ופרה וכל מסעדיה יוצאים להר המשחה


(ו) וארבע לשכות היו בבית המוקד
כקיטונות פתוחות לטרקלין
שתים בקדש ושתים בחל
וראשי פסיפסין מבדילין בין קדש לחל
ומה היו משמשות
מערבית דרומית
היא היתה לשכת טלאי קרבן
דרומית מזרחית
היא היתה לשכת עושי לחם הפנים
מזרחית צפונית בה גנזו בני חשמונאי
את אבני המזבח ששקצום מלכי יון
צפונית מערבית בה יורדים לבית הטבילה


(ד) שבעה שערים היו בעזרה
שלשה בצפון ושלשה בדרום ואחד במזרח
שבדרום שער הדלק שני לו שער הבכורות
שלישי לו שער המים
שבמזרח שער ניקנור ושתי לשכות היו לו
אחת מימינו ואחת משמאלו
אחת לשכת פנחס המלביש
ואחת לשכת עושי חבתין
(ה) ושבצפון שער הניצוץ וכמין אכסדרה היה
ועליה בנויה על גביו
שהכהנים שומרים מלמעלן והלוים מלמטן
ופתח היה לו לחיל
שני לו שער הקרבן שלישי לו בית המוקד

4
(ז) שנים שערים היו לבית המוקד
אחד פתוח לחיל
ואחד פתוח לעזרה
אמר רבי יהודה
זה שהיה פתוח לעזרה פשפש קטן היה לו
שבו נכנסין לבלוש את העזרה


ארע קרי באחד מהם
יוצא והולך לו במסבה ההולכת תחת הבירה
והנרות דולקים מכאן ומכאן
עד שהוא מגיע לבית הטבילה
רבי אליעזר בן יעקב אומר
במסבה ההולכת תחת החיל
יוצא והולך לו בטדי


(ט) ומקום היה שם אמה על אמה
וטבלא שלשיש וטבעת היתה קבועה בה
ושלשלת שהמפתחות היו תלויות בה
הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא בטבעת
ונטל את המפתחות מן השלשלת
ונעל הכהן מבפנים ובן לוי ישן לו מבחוץ
גמר מלנעול החזיר את המפתחות לשלשלת
ואת הטבלא למקומה
נתן כסתו עליה ישן לו


(ח) בית המוקד כפה
ובית גדול היה
מקף רובדין שלאבן
וזקני בית אב ישנים שם
ומפתחות העזרה בידם
ופרחי כהנה איש כסתו בארץ


 

פרק א

מסכת מידות


(ב) איש הר הבית היה מחזר
על כל משמר ומשמר
ואבוקות דולקין לפניו
וכל משמר שאינו עומד
אומר לו איש הר הבית שלום עליך
נכר שהוא ישן חובטו במקלו
ורשות היה לו לשרוף את כסותו
והם אומרים מה קול בעזרה
קול בן לוי לוקה
ובגדיו נשרפים שישן לו על משמרו
רבי אליעזר בן יעקב אומר
פעם אחת מצאו את אחי אמא ישן
ושרפו את כסותו


והלוים בעשרים ואחד מקום
חמשה על חמשה שערי הר הבית
ארבעה על ארבע פנותיו מתוכו
חמשה על חמשה שערי העזרה
ארבעה על ארבע פנותיה מבחוץ
ואחד בלשכת הקרבן
ואחד בלשכת הפרכת
ואחד לאחורי בית הכפרת


בשלשה מקומות
הכהנים שומרים בבית המקדש
בבית אבטינס
ובבית הניצוץ
ובבית המוקד


(ז) שנים שערים היו לבית המוקד
אחד פתוח לחיל
ואחד פתוח לעזרה
אמר רבי יהודה
זה שהיה פתוח לעזרה פשפש קטן היה לו
שבו נכנסין לבלוש את העזרה


(ד) שבעה שערים היו בעזרה
שלשה בצפון ושלשה בדרום ואחד במזרח
שבדרום שער הדלק שני לו שער הבכורות
שלישי לו שער המים
שבמזרח שער ניקנור ושתי לשכות היו לו
אחת מימינו ואחת משמאלו
אחת לשכת פנחס המלביש
ואחת לשכת עושי חבתין
(ה) ושבצפון שער הניצוץ וכמין אכסדרה היה
ועליה בנויה על גביו
שהכהנים שומרים מלמעלן והלוים מלמטן
ופתח היה לו לחיל
שני לו שער הקרבן שלישי לו בית המוקד
(ו) וארבע לשכות היו בבית המוקד
כקיטונות פתוחות לטרקלין
שתים בקדש ושתים בחל
וראשי פסיפסין מבדילין בין קדש לחל
ומה היו משמשות
מערבית דרומית
היא היתה לשכת טלאי קרבן
דרומית מזרחית
היא היתה לשכת עושי לחם הפנים
מזרחית צפונית בה גנזו בני חשמונאי
את אבני המזבח ששקצום מלכי יון
צפונית מערבית בה יורדים לבית הטבילה


(ג) חמשה שערים היו להר הבית
שני שערי חלדה מן הדרום
משמשין כניסה ויציאה
קיפונוס מן המערב
משמש כניסה ויציאה
טדי מן הצפון
לא היה משמש כלום
שער המזרחי עליו שושן הבירה צורה
שבו כהן גדול השורף את הפרה
ופרה וכל מסעדיה יוצאים להר המשחה


ארע קרי באחד מהם
יוצא והולך לו במסבה ההולכת תחת הבירה
והנרות דולקים מכאן ומכאן
עד שהוא מגיע לבית הטבילה
רבי אליעזר בן יעקב אומר
במסבה ההולכת תחת החיל
יוצא והולך לו בטדי


(ט) ומקום היה שם אמה על אמה
וטבלא שלשיש וטבעת היתה קבועה בה
ושלשלת שהמפתחות היו תלויות בה
הגיע זמן הנעילה הגביה את הטבלא בטבעת
ונטל את המפתחות מן השלשלת
ונעל הכהן מבפנים ובן לוי ישן לו מבחוץ
גמר מלנעול החזיר את המפתחות לשלשלת
ואת הטבלא למקומה
נתן כסתו עליה ישן לו


(ח) בית המוקד כפה
ובית גדול היה
מקף רובדין שלאבן
וזקני בית אב ישנים שם
ומפתחות העזרה בידם
ופרחי כהנה איש כסתו בארץ


 

פרק ב

מסכת מידות


(ג) לפנים ממנו סורג גבוה עשרה טפחים
ושלש עשרה פרצות היו שם
שפרצום מלכי יון
חזרו וגדרום
וגזרו כנגדם שלש עשרה השתחויות
לפנים ממנו החיל עשר אמות
ושתים עשרה מעלות היו שם
רום המעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה


(ב) כל הנכנסין להר הבית נכנסין דרך ימין
ומקיפין ויוצאין דרך שמאל
חוץ ממי שארעו דבר שהוא מקיף לשמאל
מה לך מקיף לשמאל
שאני אבל
השוכן בבית הזה ינחמך
שאני מנדה
השוכן בבית הזה יתן בלבם ויקרבוך
דברי רבי מאיר
אמר לו רבי יוסי
עשיתן כאלו עברו עליו את הדין
אלא השוכן בבית הזה יתן בלבך
ותשמע לדברי חבריך ויקרבוך


(א) הר הבית היה חמש מאות אמה
על חמש מאות אמה
רבו מן הדרום
שני לו מן המזרח
שלישי לו מן הצפון
מעוטו מן המערב
מקום שהיה רב מדתו שם היה רב תשמישו

2
A
כל המעלות שהיו שם רום מעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה חוץ משלאולם
B
כל הפתחים והשערים שהיו שם גבהן עשרים אמה ורחבן עשר אמות חוץ משלאולם
C
כל הפתחים שהיו שם היו להן דלתות חוץ משלאולם
D
כל השערים שהיו שם היו להן שקופות חוץ משער טדי שהיו שם שתי אבנים מטות זו על גב זו
E
כל השערים שהיו שם נשתנו להיות שלזהב חוץ משער ניקנור מפני שנעשה בהן נס
ויש אומרים מפני שנחשתן מצהיב
F
(ד) כל הכתלים שהיו שם היו גבוהים חוץ מכתל המזרחי
שהכהן השורף את הפרה עומד בראש הר המשחה ומתכון ורואה בפתחו שלהיכל בשעת הזית הדם


ומה היו משמשות
דרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים
ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן
ומגלחין את שערן ומשלחים תחת הדוד
מזרחית צפונית היא היתה לשכת העצים
ששם הכהנים בעלי מומין מתליעין העצים
וכל עץ שנמצא בו תולעת פסול מעל גבי המזבח
צפונית מערבית היא היתה לשכת המצרעים
מערבית דרומית
אמר רבי אליעזר בן יעקב שכחתי מה היתה משמשת
אבא שאול אומר שם היו נותנין יין ושמן
היא היתה נקראת לשכת בית שמניה
וחלקה היתה בראשונה והקיפוה כצוצרה
שהנשים רואות מלמעלן והאנשים מלמטן כדי שלא יהו מערבין


(ה) עזרת הנשים היתה ארך מאה ושלשים וחמש
על רחב מאה ושלשים וחמש
וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה שלארבעים ארבעים אמה
ולא היו מקרות וכך הן עתידות להיות
שנאמר ויוציאני אל החצר החיצונה
ויעברני אל ארבעת מקצועי החצר
והנה חצר במקצע החצר חצר במקצע החצר
בארבעת מקצעת החצר חצרות קטורות
ואין קטורות אלא שאינן מקרות

4
וחמש עשרה מעלות עולות מתוכה לעזרת ישראל
כנגד חמש עשרה מעלות שבתהלים שעליהן הלוים אומרים בשיר
לא היו טרוטות אלא מקפות כחצי גרן עגלה
(ו) ולשכות היו תחת עזרת ישראל ופתוחות לעזרת הנשים
ששם הלוים נותנים כנורות ונבלים ומצלתים וכל כלי שיר


ושלש עשרה השתחויות היו שם
אבא יוסי בן חנן אומר
כנגד שלשה עשר שערים
שערים דרומיים סמוכים למערב
שער העליון שער הדלק
שער הבכורות שער המים
ולמה נקרא שמו שער המים
שבו מכניסין צלוחית שלמים שלנסוך בחג
רבי אליעזר בן יעקב אומר
ובו המים מפכים
ועתידין להיות יוצאין מתחת מפתן הבית
ולעמתן בצפון סמוכים למערב
שער יכניה שער הקרבן שער הנשים שער השיר
ולמה נקרא שמו שער יכניה
שבו יצא יכניה בגלותו
שבמזרח שער ניקנור ושני פשפשים היו לו
אחד מימינו ואחד משמאלו
ושנים במערב לא היה להם שם


כל העזרה היתה ארך מאה ושמונים ושבע
על רחב מאה ושלשים וחמש


עזרת ישראל
היתה ארך מאה אמה ושלשים וחמש
על רחב אחת עשרה
וכן עזרת כהנים
היתה ארך מאה ושלשים וחמש
על רחב אחת עשרה
וראשי פסיפסין מבדילין
בין עזרת ישראל לעזרת הכהנים
רבי אליעזר בן יעקב אומר
מעלה היתה וגבוהה אמה
והדוכן נתון עליה
ובה שלש מעלות שלחצי חצי אמה
נמצאת עזרת הכהנים גבוהה מעזרת ישראל שתי אמות ומחצה


 

פרק ב

מסכת מידות


A
(ג) לפנים ממנו סורג גבוה עשרה טפחים
ושלש עשרה פרצות היו שם שפרצום מלכי יון
חזרו וגדרום וגזרו כנגדם שלש עשרה השתחויות
B
לפנים ממנו החיל עשר אמות
ושתים עשרה מעלות היו שם
רום המעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה


A
(א) הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה
רבו מן הדרום שני לו מן המזרח שלישי לו מן הצפון
מעוטו מן המערב
מקום שהיה רב מדתו שם היה רב תשמישו
B
(ב) כל הנכנסין להר הבית נכנסין דרך ימין
ומקיפין ויוצאין דרך שמאל
חוץ ממי שארעו דבר שהוא מקיף לשמאל
מה לך מקיף לשמאל
שאני אבל השוכן בבית הזה ינחמך
שאני מנדה השוכן בבית הזה יתן בלבם ויקרבוך דברי רבי מאיר
אמר לו רבי יוסי עשיתן כאלו עברו עליו את הדין
אלא השוכן בבית הזה יתן בלבך ותשמע לדברי חבריך ויקרבוך


A
כל השערים שהיו שם היו להן שקופות
חוץ משער טדי שהיו שם שתי אבנים מטות זו על גב זו
B
כל השערים שהיו שם נשתנו להיות שלזהב
חוץ משער ניקנור מפני שנעשה בהן נס
ויש אומרים מפני שנחשתן מצהיב
C
(ד) כל הכתלים שהיו שם היו גבוהים
חוץ מכתל המזרחי
שהכהן השורף את הפרה עומד בראש הר המשחה
ומתכון ורואה בפתחו שלהיכל בשעת הזית הדם


A
כל המעלות שהיו שם
רום מעלה חצי אמה ושלחה חצי אמה
חוץ משלאולם
B
כל הפתחים והשערים שהיו שם
גבהן עשרים אמה ורחבן עשר אמות
חוץ משלאולם
C
כל הפתחים שהיו שם היו להן דלתות
חוץ משלאולם


ומה היו משמשות
דרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים
ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן
ומגלחין את שערן ומשלחים תחת הדוד
מזרחית צפונית היא היתה לשכת העצים
ששם הכהנים בעלי מומין מתליעין העצים
וכל עץ שנמצא בו תולעת פסול מעל גבי המזבח
צפונית מערבית היא היתה לשכת המצרעים
מערבית דרומית
אמר רבי אליעזר בן יעקב שכחתי מה היתה משמשת
אבא שאול אומר שם היו נותנין יין ושמן
היא היתה נקראת לשכת בית שמניה
וחלקה היתה בראשונה והקיפוה כצוצרה
שהנשים רואות מלמעלן והאנשים מלמטן כדי שלא יהו מערבין


(ה) עזרת הנשים היתה ארך מאה ושלשים וחמש
על רחב מאה ושלשים וחמש
וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה שלארבעים ארבעים אמה
ולא היו מקרות וכך הן עתידות להיות
שנאמר ויוציאני אל החצר החיצונה
ויעברני אל ארבעת מקצועי החצר
והנה חצר במקצע החצר חצר במקצע החצר
בארבעת מקצעת החצר חצרות קטורות
ואין קטורות אלא שאינן מקרות


(ו) ולשכות היו תחת עזרת ישראל ופתוחות לעזרת הנשים
ששם הלוים נותנים כנורות ונבלים ומצלתים וכל כלי שיר


וחמש עשרה מעלות עולות מתוכה לעזרת ישראל
כנגד חמש עשרה מעלות שבתהלים שעליהן הלוים אומרים בשיר
לא היו טרוטות אלא מקפות כחצי גרן עגלה


כל העזרה היתה ארך מאה ושמונים ושבע
על רחב מאה ושלשים וחמש
ושלש עשרה השתחויות היו שם
אבא יוסי בן חנן אומר כנגד שלשה עשר שערים
שערים דרומיים סמוכים למערב
שער העליון שער הדלק שער הבכורות שער המים
ולמה נקרא שמו שער המים
שבו מכניסין צלוחית שלמים שלנסוך בחג
רבי אליעזר בן יעקב אומר
ובו המים מפכים ועתידין להיות יוצאין מתחת מפתן הבית
ולעמתן בצפון סמוכים למערב
שער יכניה שער הקרבן שער הנשים שער השיר
ולמה נקרא שמו שער יכניה שבו יצא יכניה בגלותו
שבמזרח שער ניקנור ושני פשפשים היו לו
אחד מימינו ואחד משמאלו
ושנים במערב לא היה להם שם


עזרת ישראל
היתה ארך מאה אמה ושלשים וחמש על רחב אחת עשרה
וכן עזרת כהנים
היתה ארך מאה ושלשים וחמש על רחב אחת עשרה
וראשי פסיפסין מבדילין בין עזרת ישראל לעזרת הכהנים
רבי אליעזר בן יעקב אומר
מעלה היתה וגבוהה אמה
והדוכן נתון עליה ובה שלש מעלות שלחצי חצי אמה
נמצאת עזרת הכהנים גבוהה מעזרת ישראל שתי אמות ומחצה


 

פרק ג

מסכת מידות


A
וחוט שלסקרא חוגרו באמצע
להבדיל בין הדמים העליונים לדמים התחתונים
B
והיסוד היה מהלך על פני כל הצפון ועל פני כל המערב
ואוכל בדרום אמה אחת ובמזרח אמה אחת
C
(ב) ובקרן מערבית דרומית היו שני נקבים
כמין שני חטמין דקין
שהדמים הנתנין על יסוד מערבי ועל יסוד דרומי יורדין בהן
ומתערבין באמה ויוצאין לנחל קדרון
D
(ג) למטה ברצפה באותה הקרן מקום היה שם אמה על אמה
וטבלא שלשיש וטבעת היתה קבועה בה
שבו יורדין לשית ומנקין אותו


A
(א) המזבח היה שלשים ושתים על שלשים ושתים
 עלה אמה וכנס אמה זה היסוד נמצא שלשים על שלשים
B
עלה חמש וכנס אמה זה הסובב
נמצא עשרים ושמונה על עשרים ושמונה
C
מקום הקרנות אמה מזה ואמה מזה
נמצא עשרים ושש על עשרים ושש
D
מקום הלוך רגלי הכהנים אמה מזה ואמה מזה
נמצא עשרים וארבע על עשרים וארבע מקום המערכה
אמר רבי יוסי
מתחלה לא היה אלא שמונה ועשרים על שמונה ועשרים
כונס ועולה במדה זו
 עד שנמצא מקום המערכה עשרים על עשרים
וכשעלו בני הגולה הוסיפו עליו
ארבע אמות מן הדרום וארבע אמות מן המערב כמין גמא
שנאמר והאריאל שתים עשרה ארך בשתים עשרה רחב רבוע
יכול שאינו אלא שתים עשרה על שתים עשרה
כשהוא אומר אל ארבעת רבעיו
מלמד שמן האמצע הוא מודד שתים עשרה אמה לכל רוח


ורבובה היתה לו במערבו ששם היו נותנים פסולי חטאת העוף


וכבש היה לדרומו שלמזבח שלשים ושתים על רחב שש עשרה


A
ומלבנים אותן פעמים בשנה אחת בפסח ואחת בחג
וההיכל פעם אחת בפסח
רבי אומר כל ערב שבת מלבנים אותו במפה מפני הדמים
B
לא היו סדין אותן בכפיס שלברזל שמא יגע ויפסל
שהברזל נברא לקצר ימיו שלאדם
והמזבח נברא להאריך ימיו שלאדם
אינו בדין שיונף המקצר על המאריך


A
(ד) אחד אבני הכבש ואחד אבני המזבח מבקעת בית כרם
וחופרין למטה מהבתולה ומביאים משם אבנים שלמות
שלא הונף עליהן ברזל
שהברזל פוסל בנגיעה ובפגימה לכל דבר
B
נפגמה אחת מהן היא פסולה וכלן כשרות


A
(ו) הכיור היה בין האולם ולמזבח ומשוך כלפי הדרום
B
בין האולם ולמזבח שתים ועשרים אמה
ושתים עשרה מעלות היו שם
רום מעלה חצי אמה ושלחה אמה
אמה אמה ורובד שלש ואמה אמה ורובד שלש
והעליונה אמה אמה ורובד ארבע
רבי יהודה אומר
העליונה אמה אמה ורובד חמש


A
(ה) וטבעות היו לצפונו שלמזבח ששה סדרים שלארבע ארבע
ויש אומרים ארבעה שלשש שש שעליהן שוחטים את הקדשים
B
בית המטבחים היה לצפונו שלמזבח
ועליו שמונה עמודים ננסין ורביעין שלארז על גביהן
ואנקליות שלברזל היו קבועין בהם
ושלשה סדרים היו לכל אחד ואחד
שבהם תולין ומפשיטין על שלחנות שלשיש שבין העמודים


A
ושרשרות שלזהב היו קבועות בתקרת האולם
שבהן פרחי כהנה עולין ורואין את העטרות
שנאמר והעטרת תהיה לחלם ולטוביה ולידעיה ולחן בן צפניה
לזכרון בהיכל ה'
B
גפן שלזהב היתה עומדת על פתחו שלהיכל
ומדלה על גבי כלונסות
כל מי שהוא מתנדב עלה או גרגיר או אשכול מביא ותולה בה
אמר רבי אלעזר בר צדוק
מעשה היה ונמנו עליה שלש מאות כהנים


A
(ז) פתחו שלאולם גבהו ארבעים אמה ורחבו עשרים אמה
וחמש מלתראות שלמילה היו על גביו
התחתונה עודפת על הפתח אמה מזה ואמה מזה
שלמעלה ממנה עודפת עליה אמה מזה ואמה מזה
נמצאת העליונה שלשים אמה
ונדבך שלאבנים היה בין כל אחת ואחת
B
(ח) וכלונסות שלארז היו קבועין
מכתלו שלהיכל לכתלו שלאולם כדי שלא יבעט


 

פרק ד

מסכת מידות


(ב) ושני פשפשין היו לו לשער הגדול אחד בצפון ואחד בדרום
שבדרום לא נכנס בו אדם מעולם
ועליו הוא מפרש על ידי יחזקאל שנאמר
ויאמר אלי ה' השער הזה סגור יהיה לא יפתח ואיש לא יבא בו
כי ה' אלהי ישראל בא בו והיה סגור
נטל את המפתח ופתח את הפשפש ונכנס להתא ומהתא להיכל
רבי יהודה אומר
בתוך עביו שלכתל היה מהלך עד שנמצא עומד בין שני השערים
ופתח את החיצונות מבפנים ואת הפנימיות מבחוץ


(א) פתחו שלהיכל גבהו עשרים אמה ורחבו עשר אמות
וארבע דלתות היו לו שתים בפנים ושתים בחוץ
שנאמר שתים דלתות להיכל ולקדש
החיצונות נפתחות לתוך הפתח לכסות עביו שלכתל
והפנימיות נפתחות לתוך הבית לכסות אחר הדלתות
שכל הבית טוח בזהב חוץ מאחר הדלתות
רבי יהודה אומר
בתוך הפתח היו עומדות וכמין אצטרמיטה היו
ונקפלות לאחוריהן אלו שתי אמות ומחצה ואלו שתי אמות ומחצה
חצי אמה מזוזה מכאן וחצי אמה מזוזה מכאן
שנאמר ושתים דלתות לדלתות שתים מוסבות דלתות
שתים לדלת אחת ושתי דלתות לאחרת


(ד) התחתונה חמש ורובד שש
והאמצעית שש ורובד שבע
והעליונה שבע
שנאמר היציע התחתונה חמש באמה רחבה
והתיכונה שש באמה רחבה
והשלישית שבע באמה רחבה


ושלשה פתחים היו לכל אחד ואחד
אחד לתא מן הימין ואחד לתא מן השמאל ואחד לתא שעל גביו
ובקרן מזרחית צפונית היו חמשה פתחים
אחד לתא מן הימין ואחד לתא שעל גביו
ואחד למסבה ואחד לפשפש ואחד להיכל


A
(ג) ושלשים ושמונה תאים היו שם
חמשה עשר בצפון
חמשה עשר בדרום ושמונה במערב
שבצפון ושבדרום חמשה על גבי חמשה
וחמשה על גביהם
ושבמערב שלשה על גבי שלשה
ושנים על גביהם


ולולין היו פתוחין בעליה לבית קדש הקדשים
שבהן היו משלשלים את האמנים בתבות
כדי שלא יזונו עיניהן מבית קדשי הקדשים


ובפתחה שלעליה היו שני כלונסות שלארז
שבהן היו עולין לגגה שלעליה
וראשי פסיפסין מבדילים בעליה בין הקדש לבין קדש הקדשים


(ה) ומסבה היתה עולה
מקרן מזרחית צפונית לקרן צפונית מערבית
שבה היו עולים לגגות התאים
היה עולה במסבה ופניו למערב
הלך על כל פני הצפון עד שהוא מגיע למערב
הגיע למערב והפך פניו לדרום
הלך כל פני המערב
עד שהוא מגיע לדרום
הגיע לדרום והפך פניו למזרח
היה מהלך בדרום
עד שהוא מגיע לפתחה שלעליה
שפתחה שלעליה פתוח לדרום


A
האולם עודף עליו
חמש עשרה אמה מן הצפון
וחמש עשרה אמה מן הדרום
והוא היה נקרא
בית החליפות ששם גונזים את הסכינים
B
וההיכל צר מאחריו ורחב מלפניו
ודומה לארי
שנאמר הוי אריאל קרית חנה דוד
מה הארי צר מאחריו ורחב מלפניו
אף ההיכל צר מאחריו ורחב מלפניו


A
(ו) וההיכל מאה על מאה על רום מאה
האטם שש אמות וגבהו ארבעים אמה
אמה כיור ואמתים בית דלפה ואמה תקרה ואמה מעזיבה
וגבהה שלעליה ארבעים אמה
ואמה כיור ואמתים בית דלפה ואמה תקרה ואמה מעזיבה
ושלש אמות מעקה ואמה כלה עורב
רבי יהודה אומר
לא היה כלה עורב עולה מן המדה אלא ארבע אמות היה מעקה
B
(ז) מהמזרח למערב מאה אמה
כתל האולם חמש והאולם אחת עשרה
כתל ההיכל שש ותוכו ארבעים אמה אמה טרקסין
ועשרים אמה בית קדש הקדשים
כתל ההיכל שש והתא שש וכתל התא חמש
מן הצפון לדרום שבעים אמה
כתל המסבה חמש והמסבה שלש כתל התא חמש והתא שש
כתל ההיכל שש ותוכו עשרים אמה כתל ההיכל שש והתא שש
וכתל התא חמש ובית הורדת המים שלש אמות
 והכתל חמש אמות


 

פרק ה

מסכת מידות

1
(א) כל העזרה היתה ארך מאה ושמונים ושבע
על רחב מאה ושלשים וחמש


(ב) מן הצפון לדרום מאה ושלשים וחמש
הכבש והמזבח ששים ושתים
מן המזבח לטבעות שמונה אמות
מקום הטבעות עשרים וארבע
מן הטבעות לשלחנות ארבע
מן השלחנות ולננסין ארבע
מן הננסין לכתל העזרה שמונה אמות
והמותר בין הכבש לכתל ומקום הננסין


מן המזרח למערב מאה ושמונים ושבע
מקום דריסת ישראל אחת עשרה אמה
מקום דריסת הכהנים אחת עשרה אמה
המזבח שלשים ושתים
בין האולם ולמזבח עשרים ושתים אמה
ההיכל מאה אמה
ואחת עשרה אמה לאחורי בית הכפרת

2
(ג) שש לשכות היו בעזרה שלש בצפון ושלש בדרום


(ד) שבדרום לשכת העץ לשכת הגולה לשכת הגזית
לשכת העץ
אמר רבי אליעזר בן יעקב
שכחתי מה היתה משמשת
אבא שאול אומר
לשכת כהן גדול והיא היתה אחורי שתיהן וגג שלשתן שוה
לשכת הגולה שם היה בור קבוע והגלגל נתון עליו
ומשם מספיקים מים לכל העזרה
לשכת הגזית שם היתה סנהדרי גדולה שלישראל יושבת
ודנה את הכהנה
וכהן שנמצא בו פסול
לובש שחורים ומתעטף שחורים ויוצא והולך לו
ושלא נמצא בו פסול
לובש לבנים ומתעטף לבנים נכנס ומשמש עם אחיו הכהנים
ויום טוב היו עושים שלא נמצא פסול בזרעו שלאהרן הכהן
וכך היו אומרים
ברוך המקום ברוך הוא שלא נמצא פסול בזרעו שלאהרן
וברוך הוא שבחר באהרן ובבניו
לעמוד לשרת לפני ה' בבית קדשי קדשים


שבצפון לשכת המלח לשכת הפרוה לשכת המדיחים
לשכת המלח שם היו נותנים מלח לקרבן
לשכת הפרוה שם היו מולחין עורות קדשים
ועל גגה היה בית הטבילה לכהן גדול ביום הכפורים
לשכת המדיחין ששם היו מדיחין קרבי הקדשים
ומשם מסבה עולה לגג בית הפרוה