Mesechet Kinim

פרק א

מסכת קינים


A
איזהו נדר
האומר הרי עלי עולה
B
ואיזו היא נדבה
האומר הרי זו עולה
C
מה בין נדרים לנדבות
אלא שהנדרים מתו או נגנבו
חיבים באחריותם
ונדבות מתו או נגנבו
אין חיבים באחריותן


סדר קנים כך הוא
החובה אחד חטאת ואחד עולה
בנדרים ובנדבות כלן עולות


A
(א) חטאת העוף נעשית למטה
וחטאת בהמה למעלה
B
עולת העוף נעשית למעלה
ועולת בהמה למטה
C
אם שנה בזה ובזה פסול


A
איזהו נדר
האומר הרי עלי עולה
B
ואיזו היא נדבה
האומר הרי זו עולה
C
מה בין נדרים לנדבות
אלא שהנדרים מתו או נגנבו
חיבים באחריותם
ונדבות מתו או נגנבו
אין חיבים באחריותן


סדר קנים כך הוא
החובה אחד חטאת ואחד עולה
בנדרים ובנדבות כלן עולות


A
(ב) חטאת שנתערבה בעולה
ועולה בחטאת
אפלו אחד ברבוא ימותו כלם
B
חטאת שנתערבה בחובה
אין כשר אלא כמנין חטאות שבחובהלת העוף נעשית למעלה
ועולת בהמה למטה
C
אם שנה בזה ובזה פסול


A
(ד) כיצד משם אחד
לדה ולדה זיבה וזיבה משם אחד
משני שמות
לדה וזיבה
B
כיצד שתי נשים
על זו לדה ועל זו לדה
על זו זיבה ועל זו זיבה
משם אחד
משני שמות על זו לדה ועל זו זיבה
C
רבי יוסי אומר
שתי נשים שלקחו קניהן בערוב
או שנתנו דמי קניהן לכהן
לאיזו שירצה הכהן יקריב חטאת
ולאיזו שירצה (כהן) יקריב עולה
בין משם אחד בין משני שמות


(ג) במה דברים אמורים
בחובה ובנדבה
אבל בחובה שנתערבה זו בזו
אחת לזו ואחת לזו
שתים לזו ושתים לזו
שלש לזו ושלש לזו
מחצה כשר ומחצה פסול
אחת לזו ושתים לזו ושלש לזו
ועשר לזו ומאה לזו
המעט כשר
בין משם אחד בין משני שמות
בין מאשה אחת בין משתי נשים


A
(ב) חטאת שנתערבה בעולה
ועולה בחטאת
אפלו אחד ברבוא ימותו כלם
B
חטאת שנתערבה בחובה
אין כשר אלא כמנין חטאות שבחובה
C
וכן עולה שנתערבה בחובה
אין כשר אלא כמנין עולות שבחובה
בין שהחובה מרבה והנדבה ממעטת
בין שהנדבה מרבה והחובה ממעטת
בין ששתיהן שוות


 

פרק ב

מסכת קינים


פרח לבין הקרבות פסול ופוסל אחד כנגדו
שהגוזל הפורח פסול ופוסל אחד כנגדו
(ב) כיצד
שתי נשים לזו שתי קנים ולזו שתי קנים
פרח מזו לזו פוסל אחד בהליכתו
חזר פוסל אחד בחזירתו
פרח וחזר פרח וחזר לא הפסיד כלום
שאפלו הן מערבות אין פחות משתים


(א) קן סתומה שפרח ממנו גוזל לאויר
או שפרח בין המתות או שמת אחד מהן
יקח זוג לשני


(ה) חטאת מכן ועולה מכן
וסתומה באמצע
פרח מן האמצע לצדדין
אחד הלך ואחד הלך
לא הפסיד כלום אלא יאמר
זה שהלך אצל חטאות חטאת
וזה שהלך אצל עולות עולה
חזר לאמצע האמצעיים ימותו
אלו יקרבו חטאות ואלו יקרבו עולות
חזר או שפרח מן האמצע לצדדין
הרי כלן ימותו


(ד) קן סתומה וקן מפרשת
פרח מן הסתומה למפרשת
יקח זוג לשני
חזר או שפרח מן המפרשת ראשון
הרי כלן ימותו


(ג) לזו אחת לזו שתים לזו שלש
לזו ארבע לזו חמש לזו שש לזו שבע
פרח מן הראשונה לשניה לשלישית
לרביעית לחמישית לששית לשביעית
חזר פוסל אחד בהליכתו ואחד בחזירתו
הראשונה והשניה אין להם כלום
השלישית יש לה אחת הרביעית יש לה שתים
החמישית יש לה שלש הששית יש לה ארבע
השביעית יש לה חמש
פרח וחזר
פוסל אחד בהליכתו ואחד בחזירתו
השלישית והרביעית אין להם כלום
החמישית יש לה אחת הששית יש לה שתים
השביעית יש לה חמש
פרח וחזר
פוסל אחד בהליכתו ואחד בחזירתו
החמישית והששית אין להם כלום
השביעית יש לה ארבע
ויש אומרים השביעית לא הפסידה כלום
ואם פרח מבין המתות לכלם
הרי כלם ימותו


האשה שהביאה חטאתה ומתה
יביאו היורשין עולתה
עולתה ומתה
לא יביאו היורשין חטאתה


אין מביאין תורין כנגד בני יונה
ולא בני יונה כנגד תורין
כיצד
האשה שהביאה חטאתה תור ועולתה בן יונה
תכפל ותביא עולתה תור
עולתה תור וחטאתה בן יונה
תכפל ותביא עולתה בן יונה
בן עזאי אומר הולכין אחר הראשון


 

פרק ג

מסכת קינים


A
(ה) חטאת שנתערבה בחובה
אין כשר אלא מנין חטאת שבחובה
חובה שנים בחטאת
מחצה כשר ומחצה פסול
וחטאת שנים בחובה
המנין שבחובה כשר
B
וכן עולה שנתערבה בחובה
אין כשר אלא מנין עולות שבחובה
חובה שנים בעולה
מחצה כשר ומחצה פסול
עולה שנים בחובה
המנין שבחובה כשר


A
(ג) חטאת לזו ועולה לזו
עשה כלן למעלן
מחצה כשר ומחצה פסול
כלן למטן
מחצה כשר ומחצה פסול
חצין למעלן וחצין למטן
שתיהן פסולות
שאני אומר
חטאת קרבה למעלן ועולה למטן
B
(ד) חטאת ועולה וסתומה ומפרשת
עשה כלן למעלן
מחצה כשר ומחצה פסול
כלן למטה
מחצה כשר ומחצה פסול
חצין למעלן וחצין למטן
אין כשר אלא סתומה והיא מתחלקת ביניהן


A
(א) במה דברים אמורים
בכהן נמלך
אבל בכהן שאינו נמלך
אחת לזו ואחת לזו
שתים לזו ושתים לזו
שלש לזו ושלש לזו
עשה כלן למעלה מחצה כשר ומחצה פסול
כלן למטן מחצה כשר ומחצה פסול
חצים למעלה וחצים למטה
את שלמעלה מחצה כשר ומחצה פסול
ואת שלמטה מחצה כשר ומחצה פסול
B
(ב) אחת לזו ושתים לזו ושלש לזו
ועשר לזו ומאה לזו
עשה כלן למעלה מחצה כשר ומחצה פסול
כלן למטן מחצה כשר ומחצה פסול
חצין למעלן וחצין למטן המרבה כשר
זה הכלל
כל מקום שאתה יכול לחלוק את הקנין
ולא יהו משלאשה אחת
בין מלמעלן בין מלמטן
מחצה כשר ומחצה פסול
כל מקום שאין אתה יכול לחלוק את הקנין
עד שיהו משלאשה אחת
בין מלמעלן בין מלמטן
המרבה כשר


רבי שמעון בן עקשיא אומר
זקני עם הארץ
כל זמן שמזקינין דעתן מטרפת עליהן
שנאמר
מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח
אבל זקני תורה אינן כן אלא
כל זמן שמזקינין דעתן מתישבת עליהן
שנאמר
בישישים חכמה וארך ימים תבונה


אמר רבי יהושע
זה הוא שאמרו
כשהוא חי קולו אחד
וכשהוא מת קולו שבעה
כיצד קולו שבעה
שתי קרניו שתי חצוצרות
שתי שוקיו שני חלילין
עורו לתוף
מעיו לנבלים
בני מעיו לכנורות
ויש אומרים אף צמרו לתכלת


(ו) האשה שאמרה הרי עלי קן כשאלד זכר
ילדה זכר מביאה שתי קנים
אחת לנדרה ואחת לחובתה
נתנתם לכהן והכהן צריך לעשות
שלש פרידים מלמעלן ואחת מלמטן
לא עשה כן אלא עשה
שתים למעלן ושתים למטן ולא נמלך
צריכה להביא עוד פרידה אחת
ויקריבנה למעלן
ממין אחד
משני מינין תביא שתים
פרשה נדרה צריכה להביא עוד שלש פרידים
ממין אחד
משני מינין תביא ארבע
קבעה נדרה צריכה להביא עוד חמש פרידים
ממין אחד
משני מינין תביא שש
נתנתם לכהן ואין ידוע מה נתנה
הלך הכהן ועשה ואין ידוע מה עשה
צריכה להביא עוד ארבע פרידים לנדרה
ושתים לחובתה וחטאת אחת
בן עזאי אומר שתי חטאות