Mesechet Becorim

פרק א

מסכת בכורים


A
(ג) אין מביאין בכורים חוץ משבעת המינים
לא מתמרים שבהרים
ולא מפרות שבעמקים
ולא מזיתי שמן שאינם מן המבחר
B
אין מביאין בכורים קדם לעצרת
אנשי הר צבועים
הביאו בכוריהם קדם לעצרת ולא קבלו מהם
מפני הכתוב שבתורה
וחג הקציר בכורי מעשיך אשר תזרע בשדה


A
(א) יש מביאין בכורים וקורין מביאין ולא קורין
ויש שאינן מביאין
אלו שאינן מביאין
הנוטע לתוך שלו
והבריך לתוך שליחיד או לתוך שלרבים
וכן המבריך מתוך שליחיד או מתוך שלרבים לתוך שלו
הנוטע לתוך שלו והבריך לתוך שלו
ודרך היחיד ודרך הרבים באמצע
הרי זה אינו מביא
רבי יהודה אומר כזה מביא
B
(ב) מאיזה טעם אינו מביא
משום שנאמר ראשית בכורי אדמתך
עד שיהיו כל הגדולין מאדמתך
האריסין והחכורות והסקריקון והגזלן
אין מביאין מאותו הטעם
משום שנאמר ראשית בכורי אדמתך


A
(ז) הפריש בכוריו ומכר שדהו
מביא ואינו קורא
והשני מאותו המין
אינו מביא
ממין אחר
מביא וקורא
רבי יהודה אומר
אף מאותו המין מביא וקורא
B
(ח) הפריש בכוריו
נבזזו נמקו נגנבו אבדו או שנטמאו
מביא אחרים תחתיהם ואינו קורא
והשניים אין חיבים עליהם חמש
נטמאו בעזרה נופץ ואינו קורא
C
(ט) ומנין שהוא חיב באחריותן
עד שיביא להר הבית
שנאמר
ראשית בכורי אדמתך
תביא בית ה' אלהיך
מלמד
שהוא חיב באחריותן
עד שיביא להר הבית
הרי שהביא ממין אחד וקרא
וחזר והביא ממין אחר
אינו קורא


A
(ו) הקונה שני אילנות
בתוך שלחברו
מביא ואינו קורא
רבי מאיר אומר
מביא וקורא
B
יבש המעין נקצץ האילן
מביא ואינו קורא
רבי יהודה אומר
מביא וקורא
C
מן העצרת ועד החג
מביא וקורא
מן החג ועד חנכה
מביא ואינו קורא
רבי יהודה בן בתירא אומר
מביא וקורא


A
(ד) אלו מביאין ולא קורין
הגר מביא ואינו קורא
שאינו יכול לומר
אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו
ואם היתה אמו מישראל מביא וקורא
וכשהוא מתפלל בינו לבין עצמו
אומר
אלהי אבות ישראל
וכשהוא בבית הכנסת אומר
אלהי אבותיכם
ואם היתה אמו מישראל
אומר אלהי אבותינו
B
(ה) רבי אליעזר בן יעקב אומר
אשה בת גרים לא תנשא לכהנה
עד שתהא אמה מישראל
אחד גרים ואחד עבדים משחררים
ואפלו עד עשרה דורות
עד שתהא אמן מישראל
C
האפטרופוס והשליח
והעבד והאשה
וטמטום ואנדרוגינוס
מביאין ולא קורין
שאינן יכולין לומר
אשר נתתה לי ה'


(יא) הקונה שלשה אילנות בתוך שלחברו
מביא וקורא
רבי מאיר אומר אפלו שנים
קנה אילן וקרקעו מביא וקורא
רבי יהודה אומר
אף בעלי אריסות וחכורות מביאין וקורין


(י) ואלו מביאין וקורין
מן העצרת ועד החג משבעת המינים
מפרות שבהרים מתמרות שבעמקים
ומזיתי שמן מעבר הירדן
רבי יוסי הגלילי אומר
אין מביאין בכורים מעבר הירדן
שאינה ארץ זבת חלב ודבש


 

פרק ב

מסכת בכורים


A
(ג) יש בתרומה ובמעשר מה שאין כן בבכורים
שהתרומה והמעשר אוסרין את הגרן ויש להם שעור
ונוהגים בכל הפרות בפני הבית ושלא בפני הבית
ובאריסין ובחכורות ובסקריקון ובגזלן
הרי אלו בתרומה ובמעשר מה שאין כן בבכורים
B
) ויש בבכורים מה שאין כן בתרומה ובמעשר
שהבכורים נקנין במחבר לקרקע
ועושה אדם כל שדהו בכורים
וחיב באחריותם וטעונים קרבן ושיר ותנופה ולינה


A
(א) התרומה והבכורים
חיבים עליהן מיתה וחמש
ואסורים לזרים והם נכסי כהן
ועולין באחד ומאה
וטעונין רחיצת ידים והערב שמש
הרי אלו בתרומה ובבכורים מה שאין כן במעשר
B
(ב) יש במעשר ובבכורים מה שאין כן בתרומה
שהמעשר והבכורים טעונים הבאת מקום וטעונים ודוי
ואסורין לאונן
רבי שמעון מתיר
וחיבין בבעור
ורבי שמעון פוטר
ואסורין כל שהן מלאכל בירושלם
וגדוליהן אסורים מלאכל בירושלם
אף לזרים ולבהמה
רבי שמעון מתיר
הרי אלו במעשר ובבכורים מה שאין כן בתרומה


(ז) דם מהלכי שתים
שוה לדם בהמה
להכשיר את הזרעים
ודם השרץ
אין חיבין עליו


(ו) אתרוג
שוה לאילן בשלשה דרכים
ולירק בדרך אחד
שוה לאילן בערלה וברבעי ובשביעית
ולירק בדרך אחד
שבשעת לקיטתו עשורו
דברי רבן גמליאל
רבי אליעזר אומר
שוה לאילן בכל דבר


(ה) תרומת מעשר
שוה לבכורים בשתי דרכים
ולתרומה בשתי דרכים
נטלת מן הטהור על הטמא
ושלא מן המקף כבכורים
ואוסרת את הגרן
ויש לה שעור כתרומה


A
(יא) כיצד אינו שוה לא לחיה ולא לבהמה
אסור משום כלאים עם החיה ועם הבהמה
הכותב חיתו ובהמתו לבנו לא כתב לו את הכוי
B
אם אמר הריני נזיר שזה חיה או בהמה
הרי הוא נזיר
ושאר כל דרכיו שוים לחיה ולבהמה
וטעון שחיטה כזה וכזה
ומטמא משום נבלה ומשום אבר מן החי כזה וכזה


A
(ח) כוי יש בו דרכים שוה לחיה
ויש בו דרכים שוה לבהמה
ויש בו דרכים שוה לבהמה ולחיה
ויש בו דרכים שאינו שוה לא לבהמה ולא לחיה
(ט) כיצד שוה לחיה
דמו טעון כסוי כדם חיה ואין שוחטין אותו ביום טוב
ואם שחטו אין מכסין את דמו
וחלבו מטמא (ב) ) טמאת נבלה כחיה וטמאתו בספק
ואין פודין בו פטר חמור
B
(י) כיצד שוה לבהמה
חלבו אסור כחלב בהמה
ואין חיבין עליו כרת
ואינו נלקח בכסף מעשר לאכול בירושלם
וחיב בזרוע ובלחיים ובקבה
רבי אליעזר פוטר
שהמוציא מחברו עליו הראיה


 

פרק ג

מסכת בכורים

1ג
A
הגיעו להר הבית
אפלו אגרפס המלך
נוטל הסל על כתפו ונכנס
עד שהוא מגיע לעזרה
B הגיע לעזרה ודברו הלוים בשיר
ארוממך ה' כי דליתני
ולא שמחת איבי לי


A
(ג) הקרובים מביאים תאנים וענבים
והרחוקים מביאים גרוגרות וצמוקים
והשור הולך לפניהם וקרניו מצפות זהב
ועטרה שלזית בראשו
החליל מכה לפניהם
עד שמגיעים קרוב לירושלם
B הגיעו קרוב לירושלם
שלחו לפניהם ועטרו את בכוריהם
הפחות הסגנים והגזברים יוצאים לקראתם
לפי כבוד הנכנסים היו יוצאים
וכל בעלי אמניות שבירושלם
עומדים לפניהם ושואלין בשלומם
אחינו אנשי מקום פלוני באתם לשלום
(ד) החליל מכה לפניהם
עד שמגיעין להר הבית


A
(א) כיצד מפרישין את הבכורים
יורד אדם לתוך שדהו ורואה
תאנה שבכרה אשכול שבכר רמון שבכר
קושרו בגמי ואומר הרי אלו בכורים
רבי שמעון אומר
אף על פי כן חוזר וקורא אותם בכורים
מאחר שיתלשו מן הקרקע
B
(ב) כיצד מעלין את הבכורים
כל העירות שבמעמד
מתכנסות לעירו שלמעמד

ולנין ברחובה שלעיר
ולא היו נכנסין לבתים
ולמשכים היה הממנה אומר
קומו ונעלה ציון אל בית ה' אלהינו






(ח) העשירים מביאין בכוריהם
בקלתות שלכסף ושלזהב
והענים מביאין אותם
בסלי נצרים שלערבה קלופה
והסלים והבכורים נתנים לכהנים


A
(ו) עודהו הסל על כתפו
קורא מהגדתי היום לה' אלהיך
עד שהוא גומר כל הפרשה
רבי יהודה אומר עד ארמי אבד אבי
B
הגיע לארמי אבד אבי
מוריד הסל מעל כתפו ואוחזו בשפתותיו
וכהן מניח ידו תחתיו ומניפו
וקורא מארמי אבד אבי
עד שהוא גומר כל הפרשה
ומניחו בצד המזבח והשתחוה ויצא
C
(ז) בראשונה
כל שהוא יודע לקרות קורא
וכל מי שאינו יודע לקרות מקרין אותו
נמנעו מלהביא
התקינו שיהו מקרין את מי שהוא יודע
ואת מי שאינו יודע






(ה) הגוזלות שעל גבי הסלים
היו עולות
ומה שבידם נתנים לכהנים


(יב) למה אמרו הבכורים כנכסי כהן
שהוא קונה מהם
עבדים וקרקעות ובהמה טמאה

ובעל חוב נוטלן בחובו
והאשה בכתבתה כספר תורה

ורבי יהודה אומר
אין נותנים אותם אלא לחבר בטובה

וחכמים אומרים
נותנין אותם לאנשי משמר
והם מחלקין ביניהם כקדשי המקדש


A
(י) רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים
הבכורים ותוספת הבכורם ועטור הבכורים
תוספת הבכורים מין במינו
ועטור הבכורים מין בשאינו מינו
תוספת הבכורים
נאכלת בטהרה ופטורה מן הדמאי

ועטור הבכורים חיב בדמאי
B (יא) אימתי אמרו
תוספת הבכורים כבכורים
בזמן שהיא באה מן הארץ
ואם אינה באה מן הארץ אינה כבכורים


 (ט) רבי שמעון בן ננס אומר
מעטרין את הבכורים
חוץ משבעת המינים
רבי עקיבא אומר
אין מעטרין את הבכורים
אלא משבעת המינים