מסכת תרומות

פרק יא


A
(א) אין נותנין דבלה וגרוגרות לתוך המוריס
מפני שהוא מאבדן
אבל נותנין את היין למוריס
B
ואין מפטמין את השמן
אבל עושים את היין יינומלין
C
אין מבשלים יין שלתרומה
מפני שהוא ממעיטו
רבי יהודה מתיר מפני שהוא משביחו
D
(ב) דבש תמרים ויין תפוחים וחמץ סתוניות
ושאר כל מי פרות שלתרומה
רבי אליעזר מחיב קרן וחמש
ורבי יהושע פוטר
E
ורבי אליעזר מטמא משום משקה
אמר רבי יהושע
לא מנו חכמים שבעה משקים כמוני פטמים
אלא אמרו שבעה משקין טמאים
ושאר כל המשקין טהורין


A
(ג) אין עושין תמרים דבש
ולא תפוחים יין ולא סתוניות חמץ
ושאר כל הפרות
אין משנין אותם מבריתן בתרומה ובמעשר שני
אלא זיתים וענבים בלבד
B
אין סופגין ארבעים משום ערלה
אלא על היוצא מן הזיתים ומן הענבים
C
ואין מביאין בכורים משקין
אלא היוצא מן הזיתים ומן הענבים
D
ואינו מטמא משום משקה
אלא היוצא מן הזיתים ומן הענבים
E
ואין מקריבין על גבי המזבח
אלא היוצא מן הזיתים ומן הענבים


A
(ד) עקצי תאנים
וגרוגרות והכליסים והחרובין שלתרומה
אסורים לזרים
B
(ה) גרעיני תרומה בזמן שהוא מכנסן אסורות
ואם השליכן מתרות
C
וכן עצמות הקדשים בזמן שהוא מכנסן אסורין
ואם השליכן מתרין
D
המרסן מתר
E
סבין שלחדשות אסורות ושלישנות מתרות
ונוהג בתרומה כדרך שהוא נוהג בחלין


A
המסלת קב או קבים לסאה לא יאבד את השאר
אלא יניחנו במקום המצנע
B
(ו) מגורה שפנה ממנה חטי תרומה
אין מחיבין אותו להיות יושב ומלקט אחת אחת
אלא מכבד כדרכו ונותן לתוכה חלין
C
(ז) וכן חבית שלשמן שנשפכה
אין מחיבין אותו להיות יושב ומטפח
אלא נוהג בה כדרך שהוא נוהג בחלין
D
(ח) המערה מכד לכד ונטף שלש טפים
נותן לתוכה חלין
הרכינה ומצה הרי זו תרומה
E
וכמה תהא בתרומת מעשר שלדמאי ויוליכנה לכהן
אחד משמונה לשמינית


A
(ט) כרשיני תרומה
מאכילין אותם לבהמה ולחיה ולתרנגולים
B
ישראל ששכר פרה מכהן
מאכילה כרשיני תרומה
וכהן ששכר פרה מישראל
אף על פי שמזונותיה עליו לא יאכילנה כרשיני תרומה
C
ישראל ששם פרה מכהן
לא יאכילנה כרשיני תרומה
וכהן ששם פרה מישראל
מאכילה כרשיני תרומה


A
(י) מדליקין שמן שרפה
בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ובמבואות האפלין
ועל גבי החולין ברשות כהן
B
בת ישראל שנשאת לכהן
והיא למודה לבא אצל אביה
אביה מדליק ברשותה
C
מדליקין בבית המשתה אבל לא בבית האבל
דברי רבי יהודה
ורבי יוסי אומר
בבית האבל אבל לא בבית המשתה
רבי מאיר אוסר כאן וכאן
רבי שמעון מתיר כאן וכאן