מסכת מעשרות

פרק ג


A
(א) המעביר תאנים בחצרו לקצות
בניו ובני ביתו אוכלים ופטורין
הפועלים שעמו בזמן שאין להם עליו מזונות אוכלין ופטורין
אבל אם יש להם עליו מזונות הרי אלו לא יאכלו
B
(ב) המוציא פועליו לשדה
בזמן שאין להם עליו מזונות אוכלין ופטורין
ואם יש להם עליו מזונות אוכלין אחת אחת מן התאנה
אבל לא מן הסל ולא מן הקפה ולא מן המקצה
C
(ג) השוכר את הפועל
לעשות בזיתים אמר לו על מנת לאכול זיתים
אוכל אחד אחד פטור ואם צרף חיב
D
לנכש בבצלים אמר לו על מנת לאכול ירק
מקרטם עלה עלה ואוכל ואם צרף חיב


A
(ד) מצא קציצות בדרך אפלו בצד שדה קציצות
וכן תאנה שהיא נוטה על הדרך ומצא תחתיה תאנים
מתרות משום גזל ופטורות מן המעשרות
ובזיתים ובחרובים חיבים
B
מצא גרוגרות
אם דרסו רב בני אדם חיב ואם לאו פטור
C
מצא פלחי דבלה
חיב שידוע שהן מדבר גמור
D
והחרובין עד שלא כנסן לראש הגג מוריד מהם לבהמה
פטור מפני שהוא מחזיר את המותר


A
(ה) איזוהי חצר
שהיא חיבת במעשרות
רבי ישמעאל אומר
חצר הצורית שהכלים נשמרים בתוכה
B
רבי עקיבא אומר
כל שאחד פותח ואחד נועל פטורה
C
רבי נחמיה אומר
כל שאין אדם בוש מלאכול בתוכה
חיבת
D
רבי יוסי אומר
כל שנכנס לה
ואין אומר לו מה אתה מבקש
פטורה


A
רבי יהודה אומר
שתי חצרות זו לפנים מזו
הפנימית חיבת והחיצונה פטורה
B
(ו) הגגות פטורין
אף על פי שהם שלחצר החיבת
C
בית שער אכסדרה ומרפסת
הרי אלו כחצר
אם חיבת חיבין ואם פטורה פטורים
D
(ז) הצריפין והברגנין והאלקטיות
פטורין


A
סכת גנוסר
אף על פי שיש בה רחים ותרנגולים
פטורה
B
סכת היוצרים
הפנימית חיבת והחצונה פטורה
C
רבי יוסי אומר
כל שאינה דירת החמה
ודירת הגשמים
פטורה
D
סכת החג בחג
רבי יהודה מחיב וחכמים פוטרין


A
(ח) תאנה שהיא עומדת בחצר
אוכל אחת אחת ופטור
ואם צרף חיב
רבי שמעון אומר
אחת בימינו ואחת בשמאלו ואחת בפיו
עלה לראשה ממלא חיקו ואוכל
B
(ט) גפן שהיא נטועה בחצר נוטל את כל האשכול
וכן ברמון וכן באבטיח דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר
מגרגר באשכול ופורט ברמון וסופת באבטיח
C
כסבר שהיא זרועה בחצר
מקרטם עלה עלה ואוכל
ואם צרף חיב
D
הסיאה והאזוב והקרנית שבחצר
אם היו נשמרים חיבין


A
(י) תאנה שהיא עומדת בחצר ונוטה לגנה
אוכל כדרכו פטור
B
עומדת בגנה ונוטה לחצר
אוכל אחת אחת פטור
ואם צרף חיב
C
עומדת בארץ ונוטה לחוצה לארץ
בחוצה לארץ ונוטה לארץ
הכל הולך אחר העקר
D
ובבתי ערי חומה הכל הולך אחר העקר
ובערי מקלט הכל הולך אחר הנוף
ובירושלם הכל הולך אחר הנוף