מסכת בכורים

פרק ג


A
(א) כיצד מפרישין את הבכורים
יורד אדם לתוך שדהו ורואה
תאנה שבכרה אשכול שבכר רמון שבכר
קושרו בגמי ואומר הרי אלו בכורים
רבי שמעון אומר
אף על פי כן חוזר וקורא אותם בכורים
מאחר שיתלשו מן הקרקע
B (ב) כיצד מעלין את הבכורים
כל העירות שבמעמד
מתכנסות לעירו שלמעמד
ולנין ברחובה שלעיר
ולא היו נכנסין לבתים
ולמשכים היה הממנה אומר
קומו ונעלה ציון אל בית ה' אלהינו


A
(ג) הקרובים מביאים תאנים וענבים
והרחוקים מביאים גרוגרות וצמוקים
והשור הולך לפניהם וקרניו מצפות זהב
ועטרה שלזית בראשו
החליל מכה לפניהם
עד שמגיעים קרוב לירושלם

B
הגיעו קרוב לירושלם
שלחו לפניהם ועטרו את בכוריהם
הפחות הסגנים והגזברים יוצאים לקראתם
לפי כבוד הנכנסים היו יוצאים
וכל בעלי אמניות שבירושלם
עומדים לפניהם ושואלין בשלומם
אחינו אנשי מקום פלוני באתם לשלום
(ד) החליל מכה לפניהם
עד שמגיעין להר הבית


A
הגיעו להר הבית
אפלו אגרפס המלך
נוטל הסל על כתפו ונכנס
עד שהוא מגיע לעזרה
B הגיע לעזרה ודברו הלוים בשיר
ארוממך ה' כי דליתני
ולא שמחת איבי לי






(ה) הגוזלות שעל גבי הסלים
היו עולות
ומה שבידם נתנים לכהנים


A
(ו) עודהו הסל על כתפו
קורא מהגדתי היום לה' אלהיך
עד שהוא גומר כל הפרשה
רבי יהודה אומר עד ארמי אבד אבי
B
הגיע לארמי אבד אבי
מוריד הסל מעל כתפו ואוחזו בשפתותיו
וכהן מניח ידו תחתיו ומניפו
וקורא מארמי אבד אבי
עד שהוא גומר כל הפרשה
ומניחו בצד המזבח והשתחוה ויצא
C
(ז) בראשונה
כל שהוא יודע לקרות קורא
וכל מי שאינו יודע לקרות מקרין אותו
נמנעו מלהביא
התקינו שיהו מקרין את מי שהוא יודע
ואת מי שאינו יודע






(ח) העשירים מביאין בכוריהם
בקלתות שלכסף ושלזהב
והענים מביאין אותם
בסלי נצרים שלערבה קלופה
והסלים והבכורים נתנים לכהנים


 (ט) רבי שמעון בן ננס אומר
מעטרין את הבכורים
חוץ משבעת המינים
רבי עקיבא אומר
אין מעטרין את הבכורים
אלא משבעת המינים


A
(י) רבי שמעון אומר שלש מדות בבכורים
הבכורים ותוספת הבכורם ועטור הבכורים
תוספת הבכורים מין במינו
ועטור הבכורים מין בשאינו מינו
תוספת הבכורים
נאכלת בטהרה ופטורה מן הדמאי
ועטור הבכורים חיב בדמאי
B (יא) אימתי אמרו
תוספת הבכורים כבכורים
בזמן שהיא באה מן הארץ
ואם אינה באה מן הארץ אינה כבכורים


(יב) למה אמרו הבכורים כנכסי כהן
שהוא קונה מהם
עבדים וקרקעות ובהמה טמאה
ובעל חוב נוטלן בחובו
והאשה בכתבתה כספר תורה
ורבי יהודה אומר
אין נותנים אותם אלא לחבר בטובה
וחכמים אומרים
נותנין אותם לאנשי משמר
והם מחלקין ביניהם כקדשי המקדש