מסכת שבועות

פרק ד

1א
(א) שבועת העדות
נוהגת באנשים ולא בנשים ברחוקין ולא בקרובין
בכשרים ולא בפסולין
ואינה נוהגת
אלא בראויין להעיד בפני בית דין ושלא בפני בית דין מפי עצמו
ומפי אחרים אין חיבין עד שיכפרו בהן בבית דין
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים
בין מפי עצמו ובין מפי אחרים
אינן חיבין עד שיכפרו בהן בבית דין
(ב) וחיבין על זדון השבועה ועל שגגתה עם זדון העדות
ואינן חיבין על שגגתה
ומה הן חיבין על זדונה קרבן עולה ויורד

1ב
(ג) שבועת העדות
כיצד
אמר לשנים בואו והעידוני
שבועה שאין אנו יודעין לך עדות
או שאמרו לו אין אנו יודעין לך עדות
משביע אני עליכם ואמרו אמן
הרי אלו חיבין


A
השביע עליהן חמשה פעמים חוץ לבית דין
ובאו לבית דין והודו פטורים
כפרו חיבים על כל אחת ואחת
B
השביע עליהן חמשה פעמים בפני בית דין וכפרו
אינן חיבין אלא אחת
אמר רבי שמעון מה הטעם הואיל ואינם יכולים לחזור ולהודות


A
(ד) כפרו שניהן כאחת שניהן חיבין
בזה אחר זה הראשון חיב והשני פטור
כפר אחד והודה אחד הכופר חיב
B
היו שתי כתי עדים כפרה הראשונה ואחר כך כפרה השניה
שתיהן חיבות מפני שהעדות יכולה להתקים בשתיהן


A
(ה) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני
שיש לי ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה
שבועה שאין אנו יודעין לך עדות אינן חיבין אלא אחת
שבועה שאין אנו יודעין שיש לך ביד פלוני
פקדון ותשומת יד וגזל ואבדה חיבין על כל אחת ואחת
B
משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני
שיש לי ביד פלוני פקדון חטין ושעורין וכסמין
שבועה שאין אנו יודעין לך עדות אינן חיבין אלא אחת
שבועה שאין אנו יודעין לך עדות שיש לך ביד פלוני
חטין ושעורין וכסמין חיבין על כל אחת ואחת


A
(ו) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני
שיש לי ביד פלוני נזק וחצי נזק
תשלומי כפל תשלומי ארבעה וחמשה
ושאנס איש פלוני את בתי ופתה את בתי
 ושהכני בני ושחבל בי חברי
ושהדליק את גדישי ביום הכפורים
הרי אלו חיבין
B
(ז) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני
שאני כהן שאני לוי שאיני בן גרושה שאיני בן חלוצה
שאיש פלוני כהן שאיש פלוני לוי
 שאינו בן גרושה שאינו בן חלוצה
שאנס איש פלוני את בתו ופתה את בתו
ושחבל בי בני ושחבל בי חברי
ושהדליק גדישי בשבת
הרי אלו פטורין


(ח) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני
שאמר איש פלוני לתן לי מאתים זוז ולא נתן לי
הרי אלו פטורים
שאין חיבין אלא על תביעת ממון כפקדון


(ט) משביע אני עליכם
כשתדעון לי עדות שתבואו ותעידוני
הרי אלו פטורים
מפני שקדמה שבועה לעדות


A
(י) עמד בבית הכנסת ואמר
משביע אני עליכם שאם אתם יודעים לי עדות שתבואו ותעידוני
הרי אלו פטורין עד שיהיה מתכון להם
B
(יא) אמר לשנים משביע אני עליכם איש פלוני ופלוני
שאם אתם יודעין לי עדות שתבואו ותעידוני
שבועה שאין אנו יודעין לך עדות והם יודעין לו עדות עד מפי עד
או שהיה אחד מהן קרוב או פסול הרי אלו פטורין
C
(יב) שלח ביד עבדו או שאמר להן הנתבע
משביע אני עליכם שאם אתם יודעין לו עדות שתבואו ותעידוהו
הרי אלו פטורין
עד שישמעו מפי התובע


A
(יג) משביע אני עליכם מצוה אני עליכם אוסרכם אני
הרי אלו חיבין
בשמים ובארץ הרי אלו פטורין
באל'ף דל'ת ביו'ד ה'י בשדי בצבאות
בחנון ורחום בארך אפים ורב חסד ובכל הכנויין
הרי אלו חיבין
המקלל בכלן חיב דברי רבי מאיר
וחכמים פוטרין
B
המקלל אביו ואמו בכלן חיב דברי רבי מאיר
וחכמים פוטרין
C
המקלל עצמו וחברו בכלן עובר בלא תעשה
יככה אלהים וכן יככה אלהים זו היא אלה הכתובה בתורה
אל יכך ויברכך וייטיב לך רבי מאיר מחיב וחכמים פוטרין