מסכת סנהדרין

פרק ח


A
(א) בן סורר ומורה
מאימתי נעשה בן סורר ומורה
משיביא שתי שערות ועד שיקיף זקן
התחתון ולא העליון
אלא שדברו חכמים בלשון נקיה
שנאמר כי יהיה לאיש בן
בן ולא בת בן ולא איש
B
הקטן פטור
שלא בא לכלל המצות


A
(ב) מאימתי חיב
משיאכל טרטימר בשר
וישתה חצי לג יין האיטלקי
רבי יוסי אומר מנה בשר ולג יין
אכל בחבורת מצוה
אכל בעבור החדש
אכל מעשר שני בירושלם
אכל נבלות וטרפות שקצים ורמשים
(אכל טבל ומעשר ראשון שלא נטלה תרומתו
ומעשר שני והקדש שלא נפדו)
אכל דבר שהוא מצוה ודבר שהוא עברה
אכל כל מאכל ולא אכל בשר
שתה כל משקה ולא שתה יין
אינו נעשה בן סורר ומורה
עד שיאכל בשר וישתה יין
שנאמר זולל וסבא
ואף על פי שאין ראיה לדבר
זכר לדבר שנאמר
אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו
B
(ג) גנב משלאביו ואכל ברשות אביו
משלאחרים ואכל ברשות אחרים
משלאחרים ואכל ברשות אביו
אינו נעשה בן סורר ומורה
עד שיגנב משלאביו
ויאכל ברשות אחרים
רבי יוסי בר יהודה אומר
עד שיגנב משלאביו ומשלאמו


A
(ד) היה אביו רוצה ואמו אינה רוצה
אביו אינו רוצה ואמו רוצה
אינו נעשה בן סורר ומורה
עד שיהו שניהם רוצים
רבי יהודה אומר
אם לא היתה אמו ראויה לאביו
אינו נעשה בן סורר ומורה
B
היה אחד מהם גדם
או חגר
או אלם
או סומא
או חרש
אינו נעשה בן סורר ומורה
שנאמר ותפשו בו אביו ואמו ולא גדמין
והוציאו אותו ולא חגרין
ואמרו ולא אלמין
בננו זה ולא סומין
איננו שומע בקלנו ולא חרשין


מתרין בו בפני שלשה ומלקין אותו


חזר וקלקל נדון בעשרים ושלשה
ואינו נסקל עד שיהו שם שלשה הראשונים
שנאמר בננו זה זה שלקה בפניכם


ברח עד שלא נגמר דינו
ואחר כך הקיף זקן התחתון פטור
ואם משנגמר דינו ברח
ואחר כך הקיף זקן התחתון חיב


(ה) בן סורר ומורה נדון על שם סופו
ימות זכאי ואל ימות חיב
שמיתתן שלרשעים הנאה להן והנאה לעולם
ולצדיקים רע להן ורע לעולם
יין ושנה לרשעים הנאה להם והנאה לעולם
ולצדיקים רע להן ורע לעולם
פזור לרשעים הנאה להן והנאה לעולם
ולצדיקים רע להן ורע לעולם
כנוס לרשעים רע להן ורע לעולם
ולצדיקים הנאה להן והנאה לעולם
שקט לרשעים רע להן ורע לעולם
ולצדיקים הנאה להן והנאה לעולם


(ו) הבא במחתרת נדון על שם סופו
היה בא במחתרת
ושבר את החבית
אם יש לו דמים חיב
אם אין לו דמים פטור


(ז) ואלו הן שמצילין אותן בנפשן
הרודף אחר חברו להרגו
אחר הזכור
ואחר הנערה המארסה
אבל הרודף אחר הבהמה
והמחלל את השבת
והעובד עבודה זרה
אין מצילין אותן בנפשן