פרק ג

מסכת סנהדרין


A
(ב) אמר לו
נאמן עלי אבא נאמן עלי אביך
נאמנין עלי שלשה רועי בקר
רבי מאיר אומר יכול לחזור בו
וחכמים אומרים אינו יכול לחזור בו
B
היה חיב לחברו שבועה ואומר לו
דר לי בחיי ראשך
רבי מאיר אומר יכול לחזור בו
וחכמים אומרים אינו יכול לחזור בו


זה פוסל עדיו שלזה
וזה פוסל עדיו שלזה
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים אימתי
בזמן שהוא מביא עליהן ראיה
שהן קרובים או פסולים
אבל אם היו כשרים
אינו יכול לפסלן


A
(א) דיני ממונות בשלשה
זה בורר לו אחד
וזה בורר לו אחד
ושניהן בוררין להן עוד אחד
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים
שני הדינין בוררין להן עוד אחד
B
זה פוסל דינו שלזה
וזה פוסל דינו שלזה
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים אימתי
בזמן שמביא עליהן ראיה
שהן קרובין או פסולין
אבל אם היו כשרים או ממחין
אינו יכול לפסלן


(ה) האוהב והשונא
האוהב זה שושבינו
השונא
כל שלא דבר עמו שלשה ימים באיבה
אמרו לו לא נחשדו ישראל על כך


(ד) ואלו הן הקרובין
אביו ואחיו ואחי אביו ואחי אמו
ובעל אחותו ובעל אחות אביו
ובעל אחות אמו ובעל אמו וחמיו וגיסו
הן ובניהן וחתניהן וחורגו לבדו
אמר רבי יוסי זו משנת רבי עקיבא
אבל משנה ראשונה דודו ובן דודו
וכל הראוי לירשו וכל הקרוב לו באותה שעה
היה קרוב ונתרחק הרי זה כשר
רבי יהודה אומר אפלו מתה בתו
ויש לו בנים ממנה הרי זה קרוב


(ג) ואלו הן הפסולין
המשחק בקביא והמלוה ברבית
ומפריחי יונים וסוחרי שביעית
אמר רבי שמעון
בתחלה היו קורין אותן אוספי שביעית
משרבו האנסין
חזרו לקרותן סוחרי שביעית
אמר רבי יהודה אימתי
בזמן שאין להם אמנות אלא היא
אבל יש להן אמנות שלא היא כשרין


(ז) גמרו את הדבר היו מכניסין אותן
הגדול שבדינים אומר
איש פלוני אתה זכאי
איש פלוני אתה חיב
ומנין לכשיצא אחד מן הדינים
לא יאמר אני מזכה וחברי מחיבין
אבל מה אעשה שחברי רבו עלי
על זה נאמר לא תלך רכיל בעמיך
ואומר הולך רכיל מגלה סוד


שנים אומרים זכאי ואחד אומר חיב זכאי
שנים אומרים חיב ואחד אומר זכאי חיב
אחד אומר זכאי ואחד אומר חיב
ואפלו שנים מזכין או שנים מחיבין
ואחד אומר איני יודע
יוסיפו הדינין


(ו) כיצד בודקים את העדים
היו מכניסין אותן ומאימין עליהן
ומוציאין את כל האדם לחוץ
ומשירין את הגדול שבהן ואומרים לו
אמר היאך אתה יודע שזה חיב לזה
אם אמר
הוא אמר לי שאני חיב לו
איש פלוני אמר לי שהוא חיב לו
לא אמר כלום עד שיאמר
בפנינו הודה לו שהוא חיב לו מאתים זוז
ואחר כך מכניסין את השני ובודקים אותו
אם נמצאו דבריהם מכונים
נושאין ונותנין בדבר


אמרו לו הבא עדים אמר אין לי עדים
הבא ראיה ואמר אין לי ראיה
ראה שמתחיב בדין ואמר
קרבו פלוני ופלוני והעידוני
או שהוציא ראיה מתוך אפנדתו
הרי זה אינו כלום


אמרו לו הבא עדים ואמר אין לי עדים
אמרו הבא ראיה ואמר אין לי ראיה
ולאחר זמן הביא ראיה ומצא עדים
הרי זה אינו כלום
אמר רבן שמעון בן גמליאל
מה יעשה זה שלא היה יודע שיש לו עדים
ומצא עדים
לא היה יודע שיש לו ראיה ומצא ראיה


(ח) כל זמן שמביא ראיה
הוא סותר את הדין
אמרו לו כל ראיות שיש לך
הבא מכאן עד שלשים יום
מצא בתוך שלשים יום סותר
לאחר שלשים יום אינו סותר
אמר רבן שמעון בן גמליאל
מה יעשה זה שלא מצא בתוך שלשים
ומצא לאחר שלשים