מסכת בבא קמא

פרק ז


(א) מרבה מדת תשלומי כפל ממדת תשלומי ארבעה וחמשה
שמדת תשלומי כפל נוהגת בין בדבר שיש בו רוח חיים
ובין בדבר שאין בו רוח חיים
ומדת תשלומי ארבעה וחמשה אינה נוהגת אלא בשור ושה בלבד
שנאמר כי יגנב איש שור או שה וטבחו או מכרו


אין הגונב אחר הגנב
משלם תשלומי כפל
ולא הטובח ולא המוכר אחר הגנב
משלם תשלומי ארבעה וחמשה


A
(ב) גנב על פי שנים
וטבח ומכר על פיהם או על פי שנים אחרים
משלם תשלומי ארבעה וחמשה
B
גנב ומכר בשבת
גנב ומכר לעבודה זרה
גנב וטבח ביום הכפורים
גנב משלאביו וטבח ומכר ואחר כך מת אביו
גנב וטבח ואחר כך הקדיש
משלם תשלומי ארבעה וחמשה
C
גנב וטבח לרפואה או לכלבים
השוחט ונמצא טרפה
השוחט חלין בעזרה
משלם תשלומי ארבעה וחמשה
רבי שמעון פוטר בשני אלו


A
(ג) גנב על פי שנים וטבח ומכר על פיהם ונמצאו זוממין
משלמין הכל
B
גנב על פי שנים וטבח ומכר על פי שנים אחרים
אלו ואלו נמצאו זוממין
הראשונים משלמין תשלומי כפל
והאחרונים משלמין תשלומי שלשה
נמצאו האחרונים זוממין
הוא משלם תשלומי כפל והן משלמין תשלומי שלשה
אחד מן האחרונים זומם בטלה עדות שניה
אחד מן הראשונים זומם בטלה כל העדות
שאם אין גנבה אין טביחה ואין מכירה
C
(ד) גנב על פי שנים
וטבח ומכר על פי עד אחד או על פי עצמו
משלם תשלומי כפל ואינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה


גנב וטבח בשבת
גנב וטבח לעבודה זרה
גנב משלאביו ומת אביו ואחר כך טבח ומכר
גנב והקדיש ואחר כך טבח ומכר
משלם תשלומי כפל ואינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה
רבי שמעון אומר קדשים שחיב באחריותם
משלם תשלומי ארבעה וחמשה
ושאינו חיב באחריותם פטור


(ה) מכרו חוץ מאחד ממאה שבו
או שהיתה לו בו שתפות
השוחט ונתנבלה בידו
הנוחר והמעקר
משלם תשלומי כפל ואינו משלם תשלומי ארבעה וחמשה


גנב ברשות הבעלים וטבח ומכר חוץ מרשותם
או שגנב חוץ מרשותם וטבח ומכר ברשותם
או שגנב וטבח ומכר חוץ מרשותם
משלם תשלומי ארבעה וחמשה
אבל גנב וטבח ומכר ברשותם פטור


(ו) היה מושכו ויוצא ומת ברשות הבעלים פטור
הגביהו או שהוציאו מרשות הבעלים ומת חיב
נתנו לבכורות בנו או לבעל חובו
לשומר חנם ולשואל לנושא שכר לשוכר
והיה מושכו ומת ברשות הבעלים פטור
הגביהו או שהוציאו מרשות הבעלים ומת חיב


(ז) אין מגדלין בהמה דקה בארץ ישראל
אבל מגדלין בסוריא ובמדברות שבארץ ישראל
אין מגדלין תרנגולים בירושלים מפני הקדשים
ולא כהנים בארץ ישראל מפני הטהרות
אין מגדלין חזירים בכל מקום


לא יגדל אדם את הכלב
אלא אם כן היה קשור בשלשלת
אין פורסין נשבים ליונים
אלא אם כן היה רחוק מן הישוב שלשים ריס