מסכת עבודה זרה

פרק ג

1א
(א) כל הצלמים אסורים
מפני שהן נעבדין פעם אחת בשנה
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים אינו אסור
אלא כל שיש בידו מקל או צפור או כדור
רבן שמעון בן גמליאל אומר
כל שיש בידו כל דבר

1ב
(ב) המוצא שברי צלמים
הרי אלו מתרים
מצא תבנית יד או תבנית רגל
הרי אלו אסורים
מפני שכיוצא בהן נעבד

1ג
(ג) המוצא כלים ועליהם צורת החמה
צורת הלבנה צורת הדרקון יליכם לים המלח
רבן שמעון בן גמליאל אומר
שעל המכבדין אסורים שעל המבזין מתרין
רבי יוסי אומר
שוחק וזורה לרוח או מטיל לים
אמרו לו אף הוא נעשה זבל
שנאמר ולא ידבק בידך מאומה מן החרם


(ד) שאל פרוקלוס בן פלוספוס
את רבן גמליאל בעכו
שהיה רוחץ במרחץ שלאפרודיטי
אמר לו כתוב בתורתכם
ולא ידבק בידך מאומה מן החרם
מפני מה אתה רוחץ במרחץ שלאפרודיטי
אמר לו אין משיבין במרחץ
וכשיצא אמר לו אני לא באתי בגבולה
היא באת בגבולי
אין אומרים נעשה מרחץ לאפרודיטי נוי
אלא אומרים נעשית אפרודיטי נוי למרחץ
דבר אחר אם נותנין לך ממון הרבה
אי אתה נכנס לעבודה זרה שלך ערם
ובעל קרי ומשתין בפניה
וזו עומדת על פי הביב
וכל העם משתינין לפניה
לא נאמר אלא אלהיהם
את שנוהג בו משום אלוה אסור
ואת שאינו נוהג בו משום אלוה מתר


(ה) הגוים העובדים את ההרים ואת הגבעות
הן מתרין ומה שעליהם אסורים
שנאמר לא תחמד כסף וזהב עליהם ולקחת
רבי יוסי הגלילי אומר
אלהיהם על ההרים ולא ההרים אלהיהם
אלהיהם על גבעות ולא הגבעות אלהיהם
ומפני מה אשרה אסורה
מפני שיש בה תפיסת ידי אדם
כל שיש בה תפיסת ידי אדם אסור
אמר רבי עקיבא
אני אובין ואדון לפניך
כל מקום שאתה מוצא הר גבוה
וגבעה נשאה ועץ רענן
דע שיש שם עבודה זרה


(ו) מי שהיה ביתו סמוך לעבודה זרה ונפל
אסור לבנותו
כיצד יעשה
כונס בתוך שלו ארבע אמות ובונה
היה שלו ושלעבודה זרה
נדון מחצה על מחצה
אבניו עציו ועפרו מטמאין כשרץ
שנאמר שקץ תשקצנו
רבי עקיבא אומר
כנדה שנאמר תזרם כמו דוה צא תאמר לו
מה הנדה מטמאה במשא
אף עבודה זרה מטמאה במשא


(ז) שלשה בתים הם
בית שבנוי מתחלה לעבודה זרה
הרי זה אסור
סידו וכירו לעבודה זרה וחדש
נוטל מה שחדש
הכניס לתוכה עבודה זרה והוציאה
הרי זה מתר


שלש אבנים הן
אבן שחצבה מתחלה לבימוס
הרי זו אסורה
סידה וכירה לשם עבודה זרה וחדש
נוטל מה שחדש
העמיד עליה עבודה זרה וסלקה
הרי זו מתרת


שלש אשרות הן
אילן שנטעו מתחלה לשם עבודה זרה
הרי זה אסור
גדעו ופסלו לשם עבודה זרה והחליף
נוטל מה שהחליף
העמיד תחתיו עבודה זרה ובטלה
הרי זה מותר


איזו היא אשרה
כל שיש תחתיה עבודה זרה
רבי שמעון אומר
כל שעובדין אותה
ומעשה בצידן באילן שהיו עובדין אותו
ומצאו תחתיו גל
אמר להן רבי שמעון
בדקו את הגל הזה
ובדקוהו ומצאו בו צורה
אמר להן הואיל ולצורה הן עובדין
נתיר להן את האילן


(ח) לא ישב בצלה ואם ישב טהור
ולא יעבר תחתיה ואם עבר טמא
היתה גוזלת את הרבים ועבר תחתיה טהור
וזורעין תחתיה ירקות בימות הגשמים
אבל לא בימות החמה
והחזרין
לא בימות החמה ולא בימות הגשמים
רבי יוסי אומר
אף לא ירקות בימות הגשמים
מפני שהנמיה נושרת עליהן
והוה להן לזבל


(ט) נטל ממנה עצים אסורין בהנאה
הסיק בהן את התנור
אם חדש יתץ ואם ישן יצן
אפה בו את הפת אסורה בהנאה
נתערבה באחרות כלן אסורות בהנאה
רבי אליעזר אומר יוליך הנאה לים המלח
אמרו לו אין פדיון לעבודה זרה
נטל הימנה כרכר אסור בהנאה
ארג בו את הבגד הבגד אסור בהנאה
נתערב באחרים ואחרים באחרים
כלן אסורין בהנאה
רבי אליעזר אומר יוליך הנאה לים המלח
אמרו לו אין פדיון לעבודה זרה
(י) כיצד מבטלה קרסם וזרד
נטל ממנה מקל או שרביט אפלו עלה
הרי זו בטלה
שפיה לצרכה אסורה שלא לצרכה מתרת