מסכת עבודה זרה

פרק א

1א
(א) לפני אידיהן שלגוים שלשה ימים
אסור לשאת ולתת עמהן
להשאילן ולשאול מהן
להלוותן וללוות מהן
לפרען ולפרע מהן
רבי יהודה אומר נפרעין מהן מפני שהוא מצר לו
אמרו לו אף על פי שמצר הוא עכשיו שמח הוא לאחר זמן
(ב) רבי ישמעאל אומר
שלשה ימים לפניהם ושלשה ימים לאחריהם אסור
וחכמים אומרים לפני אידיהן אסור לאחר אידיהן מתר

1ב
(ג) ואלו אידיהן שלגוים
קלנדא וסטרנורא וקרטסים
ויום גנוסיא שלמלכים ויום הלידה ויום המיתה
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים כל מיתה שיש בה שרפה יש בה עבודה זרה
ושאין בה שרפה אין בה עבודה זרה
יום תגלחת זקנו ובלוריתו
יום שעלה בו מן הים
ויום שיצא בו מבית האסורים
וגוי שעשה משתה לבנו
אינו אסור אלא אותו היום ואותו האיש בלבד


(ד) עיר שיש בה עבודה זרה
חוצה לה מתר
היה חוצה לה עבודה זרה תוכה מתר
מהו לילך שם
בזמן שהדרך מיחדת לאותו המקום אסור
ואם היה יכול להלך בה למקום אחר מתר


עיר שיש בה עבודה זרה
והיו בה חנויות מעטרות ושאינן מעטרות
זה היה מעשה בבית שאן ואמרו חכמים
המעטרות אסורות ושאינן מעטרות מתרות


(ה) אלו דברים אסורים למכור לגוים
אצטרובלין ובנות שוח
ופטוטרותיהן ולבונה
ותרנגול לבן
רבי יהודה אומר
מתר למכור לו לבן בין התרנגולים
ובזמן שהוא בפני עצמו קוטע את אצבעו
ומוכרו לו
לפי שאין מקריבין חסר לעבודה זרה
ושאר כל הדברים סתמן מתר ופרושן אסור
רבי מאיר אומר אף דקל טב וחצב ונקליבס
אסור למכור לגוים


(ו) מקום שנהגו למכור בהמה דקה לגוים
מוכרים
מקום שנהגו שלא למכור אין מוכרין
ובכל מקום אין מוכרין להם
בהמה גסה עגלים וסיחים שלמים ושבורים
רבי יהודה מתיר בשבורה
ובן בתירה מתיר בסוס


(ז) אין מוכרין להם
דבין
ואריות
וכל דבר שיש בו נזק לרבים


אין בונין עמהם בסילקי גרדום ואצטדיא ובימה
אבל בונים עמהם בימוסיאות ובית מרחצאות
הגיעו לכפה שמעמידין בה עבודה זרה אסור לבנות


(ח) ואין עושים תכשיטין לעבודה זרה
קטלאות ונזמים וטבעות
רבי אליעזר אומר בשכר מתר


אין מוכרין להם במחבר לקרקע
אבל מוכר הוא משיקצץ
רבי יהודה אומר
מוכר הוא לו על מנת לקוץ


אין משכירין להם בתים בארץ ישראל ואין צריך לומר שדות
ובסוריא משכירין להם בתים אבל לא שדות
ובחוץ לארץ מוכרין להם בתים ומשכירין שדות
דברי רבי מאיר
רבי יוסי אומר
בארץ ישראל משכירין להם בתים אבל לא שדות
ובסוריא מוכרין בתים ומשכירין שדות
ובחוצה לארץ מוכרין אלו ואלו
(ט) אף במקום שאמרו להשכיר לא לבית דירה אמרו
מפני שהוא מכניס לתוכו עבודה זרה
שנאמר לא תביא תועבה אל ביתך
ובכל מקום לא ישכיר לו את המרחץ מפני שהיא נקראת על שמו