מסכת יבמות

פרק טו

1 א
(א) האשה שהלכה היא ובעלה למדינת הים
שלום בינו לבינה ושלום בעולם
ובאת ואמרה מת בעלי תנשא
מת בעלי תתיבם
שלום בינו לבינה ומלחמה בעולם
קטטה בינו לבינה ושלום בעולם
ובאת ואמרה מת בעלי אינה נאמנת
רבי יהודה אומר לעולם אינה נאמנת
אלא אם כן באת בוכה ובגדיה קרועין
אמרו לו אחת זו ואחת זו תנשא

1 ב
(ב) בית הלל אומרים
לא שמענו אלא בבאה מן הקציר
ובאותה מדינה וכמעשה שהיה
אמרו להן בית שמאי
אחת הבאה מן הקציר
ואחת הבאה מן הזיתים
ואחת הבאה מן הבציר
ואחת הבאה ממדינה למדינה
לא דברו חכמים בקציר אלא בהוה
חזרו בית הלל להורות כבית שמאי

1 ג
(ג) בית שמאי אומרים תנשא ותטל כתבתה
בית הלל אומרים תנשא ולא תטל כתבתה
אמרו להן בית שמאי
התרתם את הערוה החמורה
לא תתירו את הממון הקל
אמרו להן בית הלל
מצינו שאין האחים נכנסים לנחלה על פיה
אמרו להם בית שמאי
והלא מספר כתבתה נלמד שהוא כותב לה
שאם תנשאי לאחר תטלי מה שכתוב ליכי
וחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי

2 א
A
(ו) האשה שהלכה היא ובעלה למדינת הים
ובאה ואמרה מת בעלי
תנשא ותטל כתבתה וצרתה אסורה
היתה בת ישראל לכהן תאכל בתרומה דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר אין זו דרך מוציאתה מידי עברה
עד שתהא אסורה לנשא ואסורה מלאכול בתרומה
B
(ז) אמרה מת בעלי ואחר כך מת חמי
תנשא ותטל כתבתה וחמותה אסורה
היתה בת ישראל לכהן תאכל בתרומה דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר אין זו דרך מוציאתה מידי עברה
עד שתהא אסורה לנשא ואסורה מלאכול בתרומה

2 ב
A
קדש אחת מחמש נשים ואין ידוע איזו קדש
כל אחת אומרת אותי קדש
נותן גט לכל אחת ואחת ומניח כתבה ביניהן ומסתלק
דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר אין זו דרך מוציאתו מידי עברה
עד שיתן גט וכתבה לכל אחת ואחת
B
גזל אחד מחמשה ואין ידוע לאיזה גזל
כל אחד אומר אותי גזל
מניח את הגזלה ביניהן ומסתלק דברי רבי טרפון
רבי עקיבא אומר אין זו דרך מוציאתו מידי עברה
עד שישלם גזלה לכל אחד ואחד

3 א
(ח) האשה שהלכה היא ובעלה למדינת הים
ובנה עמהם
ובאה ואמרה מת בעלי ואחר כך מת בני
נאמנת
מת בני ואחר כך מת בעלי
אינה נאמנת
וחוששים לדבריה וחולצת ולא מתיבמת

3 ב
(ט) נתן לי בן במדינת הים
ואמרה מת בני ואחר כך מת בעלי
נאמנת
מת בעלי ואחר כך מת בני
אינה נאמנת
וחוששים לדבריה וחולצת ולא מתיבמת

3 ג
(י) נתן לי יבם במדינת הים
אמרה מת בעלי ואחר כך מת יבמי
יבמי ואחר כך בעלי
נאמנת
הלכה היא ובעלה ויבמה למדינת הים
אמרה מת בעלי ואחר כך מת יבמי
יבמי ואחר כך בעלי
אינה נאמנת
שאין האשה נאמנת לומר מת יבמי שתנשא
ולא מתה אחותי שתכנס לביתו
ואין האיש נאמן לומר מת אחי שייבם אשתו
ולא מתה אשתי שישא את אחותה