מסכת קדושין

פרק ד

1 א
A
(א) עשרה יחסין עלו מבבל
כהני לויי ישראלי
חללי גרי וחרורי
ממזרי נתיני שתוקי ואסופי
B
כהני לויי וישראלי מתרים לבא זה בזה
לוי ישראלי חללי גרי וחרורי מתרים לבא זה בזה
גרי וחרורי ממזרי ונתיני שתוקי ואסופי (כלם) מתרין לבא זה בזה

1 ב
A
(ב) ואלו הם שתוקי
כל שהוא מכיר את אמו ואינו מכיר את אביו
אסופי
כל שנאסף מן השוק ואינו מכיר לא את אביו ולא את אמו
אבא שאול היה קורא לשתוקי בדוקי
B
(ג) כל האסורים לבא בקהל מתרים לבא זה בזה
רבי יהודה אוסר
רבי אליעזר אומר
ודאן בודאן מתר ודאן בספקן וספקן בודאן וספקן בספקן אסור
ואלו הן הספקות שתוקי אסופי וכותי

2 א
A
(ד) הנושא אשה כהנת
צריך לבדוק אחריה ארבע אמהות שהן שמנה
אמה ואם אמה ואם אבי אמה ואמה
ואם אביה ואמה ואם אבי אביה ואמה
לויה וישראלית מוסיפין עליהן עוד אחת
B
(ה) אין בודקין
לא מן המזבח ולמעלה ולא מן הדוכן ולמעלה
ולא מסנהדרין ולמעלה
וכל שהחזקו אבותיו משוטרי הרבים וגבאי צדקה
משיאין לכהנה ואינו צריך לבדוק אחריהן
רבי יוסי אומר
אף מי שהיה חתום עד בערכי הישנה שלצפורי
רבי חנינא בן אנטיגנוס אומר
אף מי שהיה מכתב באסטרטיא שלמלך

2 ב
A
(ו) בת חלל זכר פסולה מן הכהנה לעולם
ישראל שנשא חללה בתו כשרה לכהנה
חלל שנשא בת ישראל בתו פסולה לכהנה
רבי יהודה אומר בת גר זכר כבת חלל זכר
(ז) רבי אליעזר בן יעקב אומר ישראל שנשא גיורת בתו כשרה לכהנה
וגר שנשא בת ישראל בתו כשרה לכהנה
אבל גר שנשא גיורת בתו פסולה לכהנה
אחד גר ואחד עבדים משחררים אפלו עד עשרה דורות
עד שתהא אמו מישראל
רבי יוסי אומר אף גר שנשא גיורת בתו כשרה לכהנה
B
(ח) האומר בני זה ממזר אינו נאמן
ואפלו שניהם אומרים על העבר שבמעיה ממזר הוא
 אינם נאמנים
רבי יהודה אומר נאמנים

3 א
A
(ט) מי שנתן רשות לשלוחו לקדש את בתו
והלך הוא וקדשה
אם שלו קדמו קדושיו קדושין
ואם שלשלוחו קדמו קדושיו קדושין
ואם אינו ידוע שניהם נותנים גט
ואם רצו אחד נותן גט ואחד כונס
B
וכן האשה שנתנה רשות לשלוחה לקדשה
והלכה וקדשה את עצמה
אם שלה קדמו קדושיה קדושין
ואם שלשלוחה קדמו קדושיו קדושין
ואם אינו ידוע שניהם נותים לה גט
ואם רצו אחד נותן לה גט ואחד כונס

3 ב
A
(י) מי שיצא הוא ואשתו למדינת הים
ובא הוא ואשתו ובניו ואמר
אשה שיצאת עמו למדינת הים הרי היא זו ואלו בניה
אינו צריך להביא ראיה לא על האשה ולא על הבנים
מתה ואלו בניה
מביא ראיה על הבנים ואינו מביא ראיה על האשה
B
(יא) אשה נשאתי במדינת הים
הרי היא זו ואלו בניה
מביא ראיה על האשה ואינו צריך להביא ראיה על הבנים
מתה ואלו בניה
צריך להביא ראיה על האשה ועל הבנים

4 א
A
(יב) לא יתיחד אדם עם שתי נשים
אבל אשה אחת מתיחדת עם שני אנשים
רבי שמעון אומר
אף איש אחד מתיחד עם שתי נשים בזמן שאשתו עמו
וישן עמהם בפנדקי מפני שאשתו משמרתו
B
מתיחד אדם עם אמו ועם בתו וישן עמהם בקרוב בשר
ואם הגדילו זו ישנה בכסותה וזה ישן בכסותו

4 ב
A
(יג) לא ילמד אדם רוק סופרים ולא תלמד אשה סופרים
רבי אליעזר אומר
אף מי שאין לו אשה לא ילמד סופרים
B
(יד) רבי יהודה אומר לא ירעה רוק בהמה
ולא יישנו שני רוקים בטלית אחת
וחכמים מתירין

5 א
A
כל שעסקו עם הנשים
לא יתיחד עם הנשים
ולא ילמד אדם את בנו אמנות בין הנשים
B
רבי מאיר אומר
לעולם ילמד אדם את בנו אמנות נקיה וקלה
ויתפלל למי שהעשר והנכסים שלו
שאין אמנות שאין בה עניות ועשירות
שלא עניות מן האמנות ולא עשירות מן האמנות
אלא הכל לפי זכותו
C
רבי שמעון בן אלעזר אומר
ראית מימיך חיה ועוף שיש להם אמנות
והן מתפרנסין שלא בצער
והלא לא נבראו אלא לשמשני
ואני נבראתי לשמש את קוני
אינו דין שאתפרנס שלא בצער
אלא שהרעותי מעשי
וקפחתי את פרנסתי

5 ב
A
אבא גרין איש צידן אומר משום אבא גריא
לא ילמד אדם את בנו חמר גמל ספר ספן רועה וחנוני
שאמנותן אמנות לסטים
B
רבי יהודה אומר משמו
החמרין רבן רשעים והגמלין רבן כשרים הספנין רבן חסידים
טוב שברופאים לגיהנם והכשר שבטבחים שתפו שלעמלק
C
רבי נהוראי אומר
מניח אני כל אמניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה
שאדם אוכל משכרה בעולם הזה והקרן קימת לעולם הבא
ושאר כל אמניות אינן כן
כשאדם בא לידי חלי או לידי זקנה או לידי יסורין
ואינו יכול לעסוק במלאכתו הרי הוא מת ברעב
אבל התורה אינה כן אלא משמרתו מכל רע בנערותו
ונותנת לו אחרית ותקוה בזקנותו
בנערותו מה הוא אומר וקוי ה' יחליפו כח
בזקנותו מהו אומר עוד ינובון בשיבה
וכן הוא אומר באברהם אבינו עליו השלום
ואברהם זקן וה' ברך את אברהם בכל
מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כלה עד שלא נתנה
שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקלי
 וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורתי