מסכת כתובות

פרק ב

אשה

עדות עצמית

עדות

1 א
(א) האשה שנתארמלה או שנתגרשה
היא אומרת בתולה נשאתני
והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך
אם יש עדים
שיצאת בהינומא וראשה פרוע
כתבתה מאתים
רבי יוחנן בן ברוקה אומר
אף חלוק קליות ראיה

1 ב
(ב) ומודה רבי יהושע באומר לחברו
שדה זו שלאביך היתה ולקחתיה הימנו
שהוא נאמן
שהפה שאסר הוא הפה שהתיר
ואם יש עדים שהיא שלאביו
והוא אומר לקחתיה הימנו
אינו נאמן

1 ג
A
(ג) העדים שאמרו כתב ידינו הוא זה
אבל אנוסים היינו
קטנים היינו פסולי עדות היינו
הרי אלו נאמנים
ואם יש עדים שהוא כתב ידם
או שהיה כתב ידם יוצא ממקום אחר
אינן נאמנין
B
(ד) זה אומר זה כתב ידי
וזה כתב ידו שלחברי
וזה אומר זה כתב ידי
וזה כתב ידו שלחברי
הרי אלו נאמנים
C
זה אומר זה כתב ידי
וזה אומר זה כתב ידי
צריכים לצרף עמהם אחר
דברי רבי
וחכמים אומרים
אינן צריכים לצרף עמהם אחר
אלא נאמן אדם לומר זה כתב ידי

2 א
A
(ה) האשה שאמרה
אשת איש הייתי וגרושה אני
נאמנת שהפה שאסר הוא הפה שהתיר
ואם יש עדים שהיתה אשת איש
והיא אומרת גרושה אני
אינה נאמנת
B
אמרה נשביתי וטהורה אני
נאמנת שהפה שאסר הוא הפה שהתיר
ואם יש עדים שנשבית
והיא אומרת טהורה אני אינה נאמנת
ואם משנשאת באו עדים
הרי זו לא תצא

2 ב
A
(ו) שתי נשים שנשבו
זאת אומרת נשביתי וטהורה אני
וזאת אומרת נשביתי וטהורה אני
אינן נאמנות
ובזמן שהן מעידות זו את זו
הרי אלו נאמנות

B
(ז) וכן שני אנשים
זה אומר כהן אני
וזה אומר כהן אני
אינן נאמנין
ובזמן שהן מעידין זה את זה
הרי אלו נאמנין

2 ג
A
(ח) רבי יהודה אומר
אין מעלין לכהנה על פי עד אחד
אמר רבי אלעזר אימתי
במקום שיש עוררין
אבל במקום שאין עוררין
מעלין לכהנה על פי עד אחד
B
רבן שמעון בן גמליאל אומר
משום רבי שמעון בן הסגן
מעלין לכהנה על פי עד אחד

3 א
A
(ט) האשה שנחבשה בידי גוים
על ידי ממון מתרת לבעלה
על ידי נפשות אסורה לבעלה
B
עיר שכבשה כרקום
כל כהנות שנמצאו בתוכה פסולות
ואם יש להן עדים
אפלו עבד אפלו שפחה
הרי אלו נאמנין

3 ב
A
ואין אדם נאמן על ידי עצמו
B אמר רבי זכריה בן הקצב
המעון הזה
לא זזה ידה מתוך ידי
משעה שנכנסו הגוים לירושלים
ועד שיצאו
אמרו לו אין אדם מעיד על ידי עצמו

3 ג
A
(י) ואלו נאמנין להעיד בגדלן
מה שראו בקטנן
נאמן אדם לומר
זה כתב ידו שלאבא
וזה כתב ידו שלרבי
וזה כתב ידו שלאחי
זכור הייתי בפלונית
שיצתה בהינומא וראשה פרוע
ושהיה איש פלוני יוצא מבית הספר
לטבול לאכול בתרומה
ושהיה חולק עמנו על הגרן
והמקום הזה בית הפרס
ועד כאן היינו באין בשבת
B אבל אין אדם נאמן לומר
דרך היה לפלוני במקום הזה
מעמד ומספד היה לפלוני במקום הזה