מסכת יומא

פרק ח


(א) יום הכפורים
אסור באכילה ובשתיה
וברחיצה ובסיכה
ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה
והמלך והכלה ירחצו את פניהם
והחיה תנעל את הסנדל
דברי רבי אליעזר
וחכמים אוסרין


(ב) האוכל ככותבת הגסה
כמוה וכגרעינתה
והשותה מלא לגמיו
חיב
כל האכלין מצטרפין לככותבת
וכל המשקין מצטרפין למלא לגמיו
האוכל ושותה אין מצטרפין


(ג) אכל ושתה בהעלם אחד
אינו חיב אלא חטאת אחת
אכל ועשה מלאכה חיב שתי חטאות
אכל אכלין שאינן ראויין לאכילה
ושתה משקין שאינן ראויין לשתיה
ושתה ציר או מריס
פטור


A
(ד) התינוקות
אין מענין אותן ביום הכפורים
אבל מחנכין אותם לפני שנה ולפני שנתים
בשביל שיהיו רגילין במצות
B (ה) עברה שהריחה
מאכילין אותה עד שתשוב נפשה


A
חולה
מאכילין אותו על פי בקיאין
ואם אין שם בקיאין
מאכילין אותו על פי עצמו עד שיאמר די
B (ו) מי שאחזו בלמוס
מאכילין אותו אפלו דברים טמאים
עד שיאורו עיניו


A
מי שנשכו כלב שוטה
אין מאכילין אותו מחצר הכבד שלו
ורבי מתיא בן חרש מתיר
ועוד אמר רבי מתיא בן חרש
החושש בגרונו
מטילין לו סם בתוך פיו בשבת
מפני שהוא ספק נפשות
וכל ספק נפשות דוחה את השבת
B (ז) מי שנפלה עליו מפלת
ספק הוא שם ספק אינו שם
ספק חי ספק מת
ספק נכרי ספק ישראל
מפקחין עליו את הגל
מצאוהו חי מפקחין עליו
ואם מת יניחוהו


(ח) חטאת ואשם ודאי מכפרין
מיתה ויום הכפורים מכפרין עם התשובה
התשובה מכפרת על עברות הקלות
על עשה ועל לא תעשה
ועל החמורות היא תולה
עד שיבא יום הכפורים ויכפר
(ט) האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב
אין מספיקין בידו לעשות תשובה
אחטא ויום הכפורים מכפר
אין יום הכפורים מכפר


עברות שבין אדם למקום
יום הכפורים מכפר
עברות שבין אדם לחברו
אין יום הכפורים מכפר
עד שירצה את חברו
את זו דרש רבי אלעזר בן עזריה
מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו
עברות שבין אדם למקום
יום הכפורים מכפר
עברות שבין אדם לחברו
אין יום הכפורים מכפר
עד שירצה את חברו


אמר רבי עקיבא
אשריכם ישראל
לפני מי אתם מטהרין
מי מטהר אתכם
אביכם שבשמים שנאמר
וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם
ואומר מקוה ישראל ה'
מה המקוה מטהר את הטמאים
אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל