מסכת יומא

פרק ה

1
(א) הוציאו לו את הכף ואת המחתה וחפן מלא חפניו
 ונתן לתוך הכף הגדול לפי גדלו והקטן לפי קטנו וכך היתה מדתה


נטל את המחתה בימינו ואת הכף בשמאלו
היה מהלך בהיכל עד שמגיע לבין שתי הפרכות
המבדילות בין הקדש ובין קדש הקדשים
ובניהן אמה
רבי יוסי אומר לא היתה שם אלא פרכת אחת בלבד
שנאמר והבדילה הפרכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים
החיצונה היתה פרופה מן הדרום והפנימית מן הצפון
מהלך ביניהן עד שמגיע לצפון הגיע לצפון הופך פניו לדרום
מהלך לשמאלו עם הפרכת עד שהוא מגיע לארון
הגיע לארון נותן את המחתה בין שני הבדים
צבר את הקטרת על גבי הגחלים ונתמלא כל הבית כלו עשן
יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל תפלה קצרה בבית החיצון
ולא היה מאריך בתפלתו שלא להבעית את ישראל


(ב) משנטל הארון
אבן היתה שם מימות נביאים הראשונים
ושתיה היתה נקראת
גבוהה מן הארץ שלש אצבעות
ועליה היה נותן


A
(ג) נטל את הדם ממי שהיה ממרס בו
נכנס למקום שנכנס ועמד במקום שעמד והזה ממנו
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא היה כמצליף
וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע
יצא והניחו על כן הזהב שבהיכל
B (ד) הביאו לו את השעיר
שחטו וקבל במזרק את דמו
נכנס למקום שנכנס ועמד במקום שעמד והזה ממנו
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף
וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע
יצא והניחו על כן השני שהיה בהיכל
רבי יהודה אומר לא היה שם אלא כן אחד בלבד


A
נטל דם הפר והניח דם השעיר
והזה ממנו על הפרכת שכנגד הארון מבחוץ
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף
וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע
B נטל דם השעיר והניח דם הפר
והזה ממנו על הפרכת שכנגד הארון מבחוץ
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף
וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע
ערה דם הפר לתוך דם השעיר ונתן את המלא בריקן
(ה) ויצא אל המזבח אשר לפני ה'
זה מזבח הזהב


התחיל מחטא ויורד
מהיכן הוא מתחיל
מקרן מזרחית צפונית צפונית מערבית
מערבית דרומית דרומית מזרחית
מקום שהוא מתחיל בחטאת על מזבח החיצון
משם היה גומר על מזבח הפנימי
רבי אליעזר אומר במקומו היה עומד ומחטא
ועל כלן היה נותן מלמטה למעלה חוץ מזו שהיתה לפניו
שעליה היה נותן מלמעלה למטה


(ו) הזה על טהרו שלמזבח שבע פעמים
ושירי הדם היה שופך על יסוד מערבי שלמזבח החיצון
ושלמזבח החיצון היה שופך על יסוד דרומי
אלו ואלו מתערבין באמה ויוצאין לנחל קדרון
ונמכרין לגננין לזבל ומועלין בהן

5
(ז) כל מעשה יום הכפורים האמור על הסדר אם הקדים מעשה לחברו לא עשה כלום
הקדים דם השעיר לדם הפר יחזר ויזה מדם השעיר לאחר דם הפר
ואם עד שלא גמר את המתנות שבפנים נשפך הדם
יביא דם אחר ויחזר ויזה בתחלה בפנים
וכן בהיכל וכן במזבח הזהב שכלן כפרה בפני עצמן
רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים ממקום שפסק משם הוא מתחיל