מסכת יומא

סדר היום


פרק ג A
הורידו כהן גדול לבית הטבילה
 חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כהן גדול ומקדש בו ביום
וכלן בקדש על בית הפרוה חוץ מזו בלבד
(ד) פרסו סדין שלבוץ בינו לבין העם פשט ירד וטבל עלה ונסתפג
הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו
B הביאו לו את התמיד קרצו ומרק אחר שחיטה על ידו קבל את הדם וזרקו
נכנס להקטיר קטרת שלשחר ולהטיב את הנרות
ולהקריב את הראש ואת האברים ואת החבתין ואת היין
(ה) קטרת שלשחר היתה קרבה בין הדם לאברים
שלבין הערבים בין אברים לנסכים


A
אם היה כהן גדול זקן או אסטניס מחמין לו חמין ומטילין לתוך הצונין כדי שתפוג צנתן
(ו) הביאוהו לבית הפרוה ובקדש היתה פרסו סדין שלבוץ בינו לבין העם קדש ידיו ורגליו ופשט
רבי מאיר אומר פשט קדש ידיו ורגליו
ירד וטבל עלה ונסתפג
הביאו לו בגדי לבן לבש וקדש ידיו ורגליו
B (ז) בשחר היה לובש פלוסין שלשנים עשר מנה ובין הערבים הנדוין שלשמונה מאות זוז
דברי רבי מאיר
וחכמים אומרים בשחר היה לובש שלשמונה עשר מנה
ובין הערבים שלשנים עשר מנה הכל שלשים מנה
אלו משלצבור ואם רצה להוסיף מוסיף משלו


(ח) בא לו אצל פרו
ופרו היה עומד בין האולם ולמזבח ראשו לדרום ופניו למערב
והכהן עומד במזרח ופניו למערב
וסומך שתי ידיו עליו ומתודה וכך היה אומר
אנא השם עויתי פשעתי חטאתי לפניך אני וביתי
אנא השם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים
שעויתי ושפשעתי ושחטאתי לפניך אני וביתי
ככתוב בתורת משה עבדך כי ביום הזה יכפר עליכם וגו'
והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד


) בא לו למזרח העזרה לצפון המזבח
הסגן מימינו וראש בית אב משמאלו
ושם שני שעירים וקלפי היתה שם
ובה שני גורלות שלאשכרוע היו
פרק ד (א) טרף בקלפי והעלה שני גורלות
אחד כתוב עליו לשם ואחד כתוב עליו לעזאזל
הסגן מימינו וראש בית אב משמאלו
אם שלשם עלה בימינו הסגן אומר לו
אישי כהן גדול הגבה ימינך ואם שלשם עלה בשמאלו
ראש בית אב אומר לו אישי כהן גדול הגבה שמאלך
נתנן על שני השעירים ואומר לה' חטאת
רבי ישמעאל אומר לא היה צריך לומר חטאת אלא לה'
והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
(ב) קשר לשון שלזהורית בראש שעיר המשתלח
והעמידו כנגד בית שלוחו ולנשחט כנגד בית שחיטתו


בא לו אצל פרו שניה
וסומך שתי ידיו עליו ומתודה
וכך היה אומר
אנא השם עויתי פשעתי חטאתי לפניך
אני וביתי ובני אהרן עם קדושיך
אנא השם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים
שעויתי ושפשעתי ושחטאתי לפניך
אני וביתי ובני אהרן עם קדושיך
ככתוב בתורת משה עבדך
כי ביום הזה יכפר עליכם
לטהר אתכם מכל חטאתיכם
לפני ה' תטהרו
והן עונין אחריו
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

A (ג) שחטו וקבל במזרק את דמו
ונתנו למי שהוא ממרס בו על הרובד הרביעי שבהיכל
כדי שלא יקרש
B נטל את המחתה ועלה לראש המזבח ופנה גחלים אילך ואילך וחותה מן המעכלות הפנימיות
וירד והניחה על הרובד הרביעי שבעזרה
פרק ה (א) הוציאו לו את הכף ואת המחתה וחפן מלא חפניו  
ונתן לתוך הכף הגדול לפי גדלו והקטן לפי קטנו
וכך היתה מדתה
נטל את המחתה בימינו ואת הכף בשמאלו
היה מהלך בהיכל עד שמגיע לבין שתי הפרכות
המבדילות בין הקדש ובין קדש הקדשים ובניהן אמה
רבי יוסי אומר לא היתה שם אלא פרכת אחת בלבד שנאמר והבדילה הפרכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים
החיצונה היתה פרופה מן הדרום והפנימית מן הצפון
מהלך ביניהן עד שמגיע לצפון
הגיע לצפון הופך פניו לדרום
מהלך לשמאלו עם הפרכת עד שהוא מגיע לארון
הגיע לארון נותן את המחתה בין שני הבדים
צבר את הקטרת על גבי הגחלים ונתמלא כל הבית כלו עשן
יצא ובא לו בדרך בית כניסתו ומתפלל תפלה קצרה בבית החיצון ולא היה מאריך בתפלתו שלא להבעית את ישראל
C (ב) משנטל הארון אבן היתה שם מימות נביאים הראשונים ושתיה היתה נקראת
גבוהה מן הארץ שלש אצבעות
 ועליה היה נותן


A
(ג) נטל את הדם ממי שהיה ממרס בו
נכנס למקום שנכנס ועמד במקום שעמד
והזה ממנו אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא היה כמצליף

וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש

יצא והניחו על כן הזהב שבהיכל
B (ד) הביאו לו את השעיר שחטו וקבל במזרק את דמו
נכנס למקום שנכנס ועמד במקום שעמד
והזה ממנו אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף
וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע

יצא והניחו על כן השני שהיה בהיכל
רבי יהודה אומר לא היה שם אלא כן אחד בלבד

C נטל דם הפר והניח דם השעיר
והזה ממנו על הפרכת שכנגד הארון מבחוץ
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף

וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע
D נטל דם השעיר והניח דם הפר
והזה ממנו על הפרכת שכנגד הארון מבחוץ
אחת למעלה ושבע למטה
ולא היה מתכון להזות לא למעלה ולא למטה אלא כמצליף

וכך היה מונה אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש
אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע


A
ערה דם הפר לתוך דם השעיר ונתן את המלא בריקן
B (ה) ויצא אל המזבח אשר לפני ה' זה מזבח הזהב
התחיל מחטא ויורד
מהיכן הוא מתחיל
מקרן מזרחית צפונית צפונית מערבית
מערבית דרומית דרומית מזרחית
מקום שהוא מתחיל בחטאת על מזבח החיצון
משם היה גומר על מזבח הפנימי
רבי אליעזר אומר במקומו היה עומד ומחטא
ועל כלן היה נותן מלמטה למעלה חוץ מזו שהיתה לפניו
שעליה היה נותן מלמעלה למטה
C (ו) הזה על טהרו שלמזבח שבע פעמים
 ושירי הדם היה שופך על יסוד מערבי שלמזבח החיצון
ושלמזבח החיצון היה שופך על יסוד דרומי
אלו ואלו מתערבין באמה ויוצאין לנחל קדרון
ונמכרין לגננין לזבל ומועלין בהן


פרק ו (ב) בא לו אצל שעיר המשתלח
וסומך שתי ידיו עליו ומתודה
וכך היה אומר
אנא השם עוו פשעו חטאו לפניך עמך בית ישראל
אנא בשם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים
שעוו ושפשעו ושחטאו לפניך עמך בית ישראל
ככתוב בתורת משה עבדך לאמר
כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם
מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו
 
והכהנים והעם העומדים בעזרה כשהיו שומעים שם המפרש
שהוא יוצא מפי כהן גדול
היו כורעים ומשתחוים
ונופלים על פניהם ואומרים
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד


 
(ז) בא לו אצל הפר
    ואצל השעיר הנשרפין
קרען והוציא את אמוריהן
נתנן במגיס והקטירן על גבי המזבח
קלען במקלעות והוציאן לבית השרפה
 (ח) אמרו לו לכהן גדול הגיע שעיר למדבר


פרק ז (א) בא לו כהן גדול לקרות
אם רצה לקרות בבגדי בוץ קורא
ואם לא קורא באצטלית לבן משלו
חזן הכנסת נוטל ספר תורה ונותנו לראש הכנסת
וראש הכנסת נותנו לסגן והסגן נותנו לכהן גדול
וכהן גדול עומד ומקבל
וקורא (עומד וקורא) אחרי מות ואך בעשור
וגולל את התורה ומניחה בחיקו ואומר
יותר ממהשקראתי לפניכם כתוב כאן
ובעשור שבחומש הפקודים קורא על פה
ומברך עליה שמונה ברכות
על התורה ועל העבודה ועל ההודאה ועל מחילת העון
ועל המקדש בפני עצמו ועל ישראל בפני עצמן
(ועל ירושלם בפני עצמה)
ועל הכהנים בפני עצמן ועל שאר התפלה


(ג) אם בבגדי בוץ קורא קדש ידיו ורגליו פשט ירד וטבל עלה ונסתפג
הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו
ויצא ועשה את אילו ואת איל העם ואת שבעת כבשים תמימים בני שנה דברי רבי אליעזר
רבי עקיבא אומר עם תמיד שלשחר היו קרבין
ופר העולה ושעיר הנעשה בחוץ היו קרבין עם תמיד שלבין הערבים
(ד) קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל ועלה ונסתפג
הביאו לו בגדי לבן ולבש וקדש ידיו ורגליו נכנס להוציא את הכף ואת המחתה


קדש ידיו ורגליו ופשט וירד וטבל עלה ונסתפג
הביאו לו בגדי זהב ולבש וקדש ידיו ורגליו
ונכנס להקטיר את הקטרת שלבין הערבים
ולהטיב את הנרות וקדש ידיו ורגליו ופשט
הביאו לו בגדי עצמו ולבש
ומלוין אותו עד ביתו
ויום טוב היה עושה לאוהביו בשעה שיצא בשלום מן הקדש