מסכת פסחים

פרק ה


(א) תמיד נשחט בשמונה ומחצה
וקרב בתשע ומחצה


בערבי פסחים נשחט בשבע ומחצה
וקרב בשמונה ומחצה
בין בחל בין בשבת


חל ערב פסח להיות בערב שבת
נשחט בשש ומחצה
וקרב בשבע ומחצה והפסח אחריו


(ב) הפסח ששחטו שלא לשמו
וקבל והלך וזרק שלא לשמו
או לשמו ושלא לשמו
או שלא לשמו ולשמו פסול
כיצד לשמו ושלא לשמו
לשם פסח ולשם שלמים
שלא לשמו ולשמו
לשם שלמים ולשם פסח
(ג) שחטו שלא לאוכליו ושלא למנוייו
לערלים ולטמאים פסול
לאוכליו ושלא לאוכליו
למנוייו ושלא למנוייו
למולים ולערלים לטמאים ולטהורים כשר


שחטו קדם חצות
פסול
משום שנאמר בין הערבים
שחטו קדם לתמיד
כשר
ובלבד שיהא אחד ממרס בדמו
עד שיזרק התמיד
ואם נזרק
כשר


(ד) השוחט את הפסח על החמץ
עובר בלא תעשה
רבי יהודה אומר
אף התמיד
רבי שמעון אומר
הפסח בארבעה עשר לשמו חיב
ושלא לשמו פטור
ושאר כל הזבחים
בין לשמן ובין שלא לשמן פטור
ובמועד לשמו פטור שלא לשמו חיב
ושאר כל הזבחים
בין לשמן בין שלא לשמן חיב
חוץ מן החטאת ששחטה שלא לשמה


(ה) הפסח נשחט בשלש כתות
שנאמר ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל
קהל ועדה וישראל
נכנסה כת הראשונה נתמלאת העזרה
נעלו דלתות העזרה
תקעו הריעו ותקעו
הכהנים עומדים שורות שורות
ובידיהם בזכי כסף ובזכי זהב
שורה שכלה כסף כסף
ושורה שכלה זהב זהב
לא היו מערבין ולא היו לבזכין שולים
שמא יניחום ויקרש הדם


(ו) שחט ישראל
וקבל הכהן נותנו לחברו וחברו לחברו
ומקבל את המלא ומחזיר את הריקן
כהן הקרוב אצל המזבח
זורקו זריקה אחת כנגד היסוד


(ז) יצתה כת הראשונה ונכנסה כת השניה
יצתה השניה נכנסה השלישית
כמעשה הראשונה
כך מעשה השניה והשלישית
קראו את ההלל
אם גמרו שנו ואם שנו שלשו
אף על פי שלא שלשו מימיהם
רבי יהודה אומר
מימיה שלכת השלישית
לא הגיעו לאהבתי כי ישמע ה'
מפני שעמה מעטין


(ח) כמעשהו בחל כך מעשהו בשבת
אלא שהכהנים מדיחים את העזרה
שלא כרצון חכמים
רבי יהודה אומר
כוס היה ממלא מדם התערבות
זרקו זריקה אחת על גבי המזבח
ולא הודו לו חכמים


(ט) כיצד תולין ומפשיטין
אנקליות שלברזל היו קבועים בכתלים
ובעמודים שבהן תולין ומפשיטין
וכל מי שאין לו מקום לתלות ולהפשיט
מקלות דקים חלקים היו שם
ומניח על כתפו ועל כתף חברו
ותולה ומפשיט
רבי אליעזר אומר
ארבעה עשר שחל להיות בשבת
מניח ידו על כתף חברו ויד חברו על כתפו
ותולה ומפשיט
(י) קרעו והוציא אמוריו נתנו במגיס
והקטירן על גבי המזבח


יצתה כת הראשונה וישבה לה בהר הבית
שניה בחיל
והשלישית במקומה עומדת
חשכה יצאו וצלו את פסחיהן