מסכת ערובין

פרק ג


A
(א) בכל מערבין ומשתתפים
חוץ מן המים ומן המלח
B והכל נקח בכסף מעשר
חוץ מן המים ומן המלח
C הנודר מן המזון
מתר במים ובמלח


מערבין לנזיר ביין ולישראל בתרומה
סמכוס אומר בחלין
ולכהן בבית הפרס
רבי יהודה אומר אפלו בבית הקברות
מפני שיכול לילך לחוץ ולאכול


(ב) מערבין בדמאי
ובמעשר ראשון שנטלה תרומתו
ובמעשר שני והקדש שנפדו
והכהנים בחלה ובתרומה
אבל לא בטבל
ולא במעשר ראשון שלא נטלה תרומתו
ולא במעשר שני והקדש שלא נפדו


השולח ערובו ביד חרש שוטה וקטן
או ביד מי שאינו מודה בערוב
אינו ערוב
ואם אמר לאחר לקבלו ממנו
הרי זה ערוב


(ג) נתנו באילן למעלה מעשרה טפחים
אין ערובו ערוב
למטה מעשרה טפחים
ערובו ערוב
נתנו בבור אפלו עמק מאה אמה
ערובו ערוב
נתנו בראש הקנה או בראש הקנדס
בזמן שהוא תלוש ונעוץ
אפלו גבוה מאה אמה
הרי זה ערוב
נתנו במגדל ואבד המפתח
הרי זה ערוב
רבי אליעזר אומר
אם אינו יודע שהמפתח במקומו אינו ערוב


(ד) נתגלגל חוץ לתחום
ונפל עליו גל
או נשרף
או תרומה ונטמאת
מבעוד יום אינו ערוב
משחשכה הרי זה ערוב
אם ספק
רבי מאיר ורבי יהודה אומרים
הרי זה חמר גמל
רבי יוסי ורבי שמעון אומרים
ספק הערוב כשר
אמר רבי יוסי
אבטלמוס העיד משום חמשה זקנים
על ספק הערוב שכשר


(ה) מתנה אדם על ערובו ואומר
אם באו גוים מן המזרח ערובי למערב
מן המערב ערובי למזרח
אם באו מכאן ומכאן למקום שארצה אלך
לא באו לא מכאן ולא מכאן
הריני כבני עירי
אם בא חכם מן המזרח ערובי למזרח
מן המערב ערובי למערב
בא לכאן ולכאן למקום שארצה אלך
לא לכאן ולא לכאן הריני כבני עירי
רבי יהודה אומר
אם היה אחד מהם רבו הולך אצל רבו
ואם היו שניהם רבותיו
למקום שירצה ילך


(ו) רבי אליעזר אומר
יום טוב סמוך לשבת
בין מלפניה ובין מלאחריה
מערב אדם שני ערובין ואומר
ערובי הראשון למזרח והשני למערב
הראשון למערב והשני למזרח
ערובי הראשון והשני כבני עירי
ערובי השני והראשון כבני עירי
וחכמים אומרים
מערב לרוח אחת או אינו מערב כל עקר
או מערב לשני ימים או אינו מערב כל עקר
כיצד יעשה
מוליכו בראשון
ומחשיך עליו ונוטלו ובא לו
בשני מחשיך עליו ואוכלו
ונמצא משתכר בהליכתו ומשתכר בערובו
נאכל בראשון
ערובו לראשון ואינו ערוב לשני
אמר להם רבי אליעזר
מודים אתם לי שהן שתי קדשות


A
(ז) רבי יהודה אומר
ראש השנה שהיה ירא שמא תתעבר
מערב אדם שני ערובין ואומר
ערובי בראשון למזרח ובשני למערב
בראשון למערב ובשני למזרח
ערובי בראשון ובשני כבני עירי
ערובי בשני ובראשון כבני עירי
ולא הודו לו חכמים
B (ח) ועוד אמר רבי יהודה
מתנה אדם על הכלכלה ביום טוב הראשון
ואוכלה בשני
וכן ביצה שנולדה בראשון תאכל בשני
ולא הודו לו חכמים
C (ט) רבי דוסא בן הרכינס אומר
העובר לפני התבה ביום טוב שלראש השנה
אומר החליצנו ה' אלהינו
את יום ראש החדש הזה אם היום אם למחר
ולמחר הוא אומר אם היום אם אמש
ולא הודו לו חכמים