מסכת מידות

פרק ג


A
(א) המזבח היה שלשים ושתים על שלשים ושתים
 עלה אמה וכנס אמה זה היסוד נמצא שלשים על שלשים
B
עלה חמש וכנס אמה זה הסובב
נמצא עשרים ושמונה על עשרים ושמונה
C
מקום הקרנות אמה מזה ואמה מזה
נמצא עשרים ושש על עשרים ושש
D
מקום הלוך רגלי הכהנים אמה מזה ואמה מזה
נמצא עשרים וארבע על עשרים וארבע מקום המערכה
אמר רבי יוסי
מתחלה לא היה אלא שמונה ועשרים על שמונה ועשרים
כונס ועולה במדה זו
 עד שנמצא מקום המערכה עשרים על עשרים
וכשעלו בני הגולה הוסיפו עליו
ארבע אמות מן הדרום וארבע אמות מן המערב כמין גמא
שנאמר והאריאל שתים עשרה ארך בשתים עשרה רחב רבוע
יכול שאינו אלא שתים עשרה על שתים עשרה
כשהוא אומר אל ארבעת רבעיו
מלמד שמן האמצע הוא מודד שתים עשרה אמה לכל רוח


A
וחוט שלסקרא חוגרו באמצע
להבדיל בין הדמים העליונים לדמים התחתונים
B והיסוד היה מהלך על פני כל הצפון ועל פני כל המערב
ואוכל בדרום אמה אחת ובמזרח אמה אחת
C
(ב) ובקרן מערבית דרומית היו שני נקבים
כמין שני חטמין דקין
שהדמים הנתנין על יסוד מערבי ועל יסוד דרומי יורדין בהן
ומתערבין באמה ויוצאין לנחל קדרון
D (ג) למטה ברצפה באותה הקרן מקום היה שם אמה על אמה
וטבלא שלשיש וטבעת היתה קבועה בה
שבו יורדין לשית ומנקין אותו


וכבש היה לדרומו שלמזבח שלשים ושתים על רחב שש עשרה


ורבובה היתה לו במערבו ששם היו נותנים פסולי חטאת העוף


A
(ד) אחד אבני הכבש ואחד אבני המזבח מבקעת בית כרם
וחופרין למטה מהבתולה ומביאים משם אבנים שלמות
שלא הונף עליהן ברזל
שהברזל פוסל בנגיעה ובפגימה לכל דבר
B
נפגמה אחת מהן היא פסולה וכלן כשרות


A
ומלבנים אותן פעמים בשנה אחת בפסח ואחת בחג
וההיכל פעם אחת בפסח
רבי אומר כל ערב שבת מלבנים אותו במפה מפני הדמים
B
לא היו סדין אותן בכפיס שלברזל שמא יגע ויפסל
שהברזל נברא לקצר ימיו שלאדם
והמזבח נברא להאריך ימיו שלאדם
אינו בדין שיונף המקצר על המאריך


A
(ה) וטבעות היו לצפונו שלמזבח ששה סדרים שלארבע ארבע
ויש אומרים ארבעה שלשש שש שעליהן שוחטים את הקדשים
B
בית המטבחים היה לצפונו שלמזבח
ועליו שמונה עמודים ננסין ורביעין שלארז על גביהן
ואנקליות שלברזל היו קבועין בהם
ושלשה סדרים היו לכל אחד ואחד
שבהם תולין ומפשיטין על שלחנות שלשיש שבין העמודים


A
(ו) הכיור היה בין האולם ולמזבח ומשוך כלפי הדרום
B
בין האולם ולמזבח שתים ועשרים אמה
ושתים עשרה מעלות היו שם
רום מעלה חצי אמה ושלחה אמה
אמה אמה ורובד שלש ואמה אמה ורובד שלש
והעליונה אמה אמה ורובד ארבע
רבי יהודה אומר
העליונה אמה אמה ורובד חמש


A
(ז) פתחו שלאולם גבהו ארבעים אמה ורחבו עשרים אמה
וחמש מלתראות שלמילה היו על גביו
התחתונה עודפת על הפתח אמה מזה ואמה מזה
שלמעלה ממנה עודפת עליה אמה מזה ואמה מזה
נמצאת העליונה שלשים אמה
ונדבך שלאבנים היה בין כל אחת ואחת
B (ח) וכלונסות שלארז היו קבועין
מכתלו שלהיכל לכתלו שלאולם כדי שלא יבעט


A
ושרשרות שלזהב היו קבועות בתקרת האולם
שבהן פרחי כהנה עולין ורואין את העטרות
שנאמר והעטרת תהיה לחלם ולטוביה ולידעיה ולחן בן צפניה
לזכרון בהיכל ה'
B גפן שלזהב היתה עומדת על פתחו שלהיכל
ומדלה על גבי כלונסות
כל מי שהוא מתנדב עלה או גרגיר או אשכול מביא ותולה בה
אמר רבי אלעזר בר צדוק
מעשה היה ונמנו עליה שלש מאות כהנים