מסכת מנחות

פרק יג

1
(א) הרי עלי עשרון יביא אחד עשרונים יביא שנים
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי יביא ששים עשרון


הרי עלי מנחה יביא איזו שירצה
רבי יהודה אומר
יביא מנחת הסלת שהיא מיחדת שבמנחות
(ב) מנחה מין המנחה יביא אחת
מנחות מין המנחות יביא שתים
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי יביא חמשתן
פרשתי מנחה שלעשרונים
ואיני יודע מה פרשתי
יביא מנחה שלששים עשרון
רבי אומר
יביא מנחות שלעשרונים מאחד ועד ששים


(ג) הרי עלי עצים
לא יפחת משני גזרין
לבונה לא יפחת מקמץ
חמשה קמצים הן
האומר הרי עלי לבונה לא יפחת מקמץ
המתנדב מנחה יביא עמה קמץ לבונה
המעלה את הקמץ בחוץ חיב
ושני בזכין טעונין שני קמצים


(ד) הרי עלי זהב
לא יפחת מדינר זהב
כסף לא יפחת מדינר כסף
נחשת לא יפחת ממעה כסף
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי
הוא מביא עד שיאמר לא לכך נתכונתי
(ה) הרי עלי יין לא יפחת משלשה לגין
שמן לא יפחת מלג
רבי אומר שלשה לגין
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי
יביא כיום המרבה


(ו) הרי עלי עולה יביא כבש
רבי אלעזר בן עזריה אומר או תור או בן יונה
פרשתי מן הבקר ואיני יודע מה פרשתי יביא פר ועגל
מן הבהמה ואיני יודע מה פרשתי יביא פר ועגל איל גדי וטלה
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי מוסיף עליהם תור ובן יונה


(ז) הרי עלי תודה ושלמים יביא כבש
פרשתי מן הבקר ואיני יודע מה פרשתי יביא פר ופרה עגל ועגלה
מן הבהמה ואיני יודע מה פרשתי יביא פר ופרה עגל ועגלה
איל ורחל גדי וגדיה שעיר ושעירה טלה וטליה


A
(ח) הרי עלי שור
יביא הוא ונסכיו במנה
עגל יביא הוא ונסכיו בחמש
איל יביא הוא ונסכיו בשתים
כבש יביא הוא ונסכיו בסלע
B
שור במנה יביא במנה חוץ מנסכיו
עגל בחמש יביא בחמש חוץ מנסכיו
איל בשתים יביא בשתים חוץ מנסכיו
כבש בסלע יביא בסלע חוץ מנסכיו
C
שור במנה והביא שנים במנה לא יצא
אפלו זה במנה חסר דינר
וזה במנה חסר דינר
שחור והביא לבן
לבן והביא שחור
גדול והביא קטן
לא יצא
קטן והביא גדול יצא
רבי אומר לא יצא


A
(ט) שור זה עולה ונסתאב
אם רצה יביא בדמיו שנים
שני שורים אלו עולה ונסתאבו
אם רצה יביא בדמיהם אחד
רבי אוסר
B
איל זה עולה ונסתאב
אם רצה יביא בדמיו כבש
כבש זה עולה ונסתאב
אם רצה יביא בדמיו איל
רבי אוסר
C
האומר אחד מכבשי הקדש
ואחד משורי הקדש
היו לו שנים הגדול שבהן הקדש
שלשה הבינוני שבהן הקדש
פרשתי ואיני יודע מה פרשתי
או שאמר אמר לי אבא ואיני יודע מה
הגדול שבהן הקדש


A
(י) הרי עלי עולה
יקריבנה במקדש
ואם הקריבה בבית חוניו לא יצא
שאקריבנה בבית חוניו יקריבנה במקדש
ואם הקריבה בבית חוניו יצא
רבי שמעון אומר אין זו עולה
B
הריני נזיר יגלח במקדש
ואם גלח בבית חוניו לא יצא
שאגלח בבית חוניו יגלח במקדש
ואם גלח בבית חוניו יצא
רבי שמעון אומר אין זה נזיר
C
הכהנים ששמשו בבית חוניו
לא ישמשו במקדש בירושלם
ואין צריך לומר לדבר אחר
שנאמר אך לא יעלו כהני הבמות
על מזבח ה' בירושלם
כי אם אכלו מצות בתוך אחיהם
הרי הם כבעלי מומין
חולקין ואוכלין אבל לא מקריבין

5
(יא) נאמר בעולת הבהמה אשה ריח ניחוח
ובעולת העוף אשה ריח ניחוח
ובמנחה אשה ריח ניחוח
ללמד שאחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכון אדם את דעתו לשמים