מסכת מעילה

פרק ו


(א) השליח שעשה שליחותו בעל הבית מעל
לא עשה שליחותו השליח מעל
כיצד
אמר לו תן בשר לאורחים ונתן להם כבד כבד ונתן להם בשר
השליח מעל
אמר לו תן להם חתיכה חתיכה
והוא אמר טלו שתים שתים והם נטלו שלש שלש
כלן מעלו
אמר לו הבא מן החלון או מגלסקמא והביא לו
אף על פי שאמר בעל הבית לא היה בלבי אלא מזה והביא מזה
בעל הבית מעל
אבל אם אמר לו הבא לי מן החלון והביא לו מגלסקמא
או מגלסקמא והביא לו מן החלון
השליח מעל


(ב) שליח ביד חרש שוטה וקטן
אם עשו שליחותן בעל הבית מעל
לא עשו שליחותן החנוני מעל
שלח ביד פקח ונזכר עד שלא הגיע אצל החנוני
החנוני מעל כשיוציא
כיצד יעשה
נוטל פרוטה או כלי ויאמר
פרוטה שלהקדש בכל מקום שהיא מחללת על זו
שהקדש נפדה בכסף ובשוה כסף


(ג) נתן לו פרוטה אמר לו
הבא לי בחציה נרות ובחציה פתילות
והלך והביא לו בכלה נרות
או בכלה פתילות
או שאמר לו
הביא לי בכלה נרות או בכלה פתילות
הלך והביא לו בחציה נרות
ובחציה פתילות
שניהם לא מעלו
אבל אם אמר לו
הבא לי בחציה נרות ממקום פלוני
ובחציה פתילות ממקום פלוני
והלך והביא לו נרות מבית פתילות
ופתילות מבית נרות
השליח מעל


(ד) נתן לו שתי פרוטות אמר לו
הבא לי אתרוג
והלך והביא לו בפרוטה אתרוג
ובפרוטה רמון
שניהם מעלו
רבי יהודה אומר
בעל הבית לא מעל
שהוא אומר לו אתרוג גדול הייתי מבקש
והבאת לי קטן ורע


נתן לו דינר זהב אמר לו
הבא לי חלוק
והלך והביא לו בשלש(ה) חלוק
בשלש(ה) טלית
שניהם מעלו
רבי יהודה אומר
בעל הבית לא מעל
שהוא אומר לו חלוק גדול הייתי מבקש
והבאת לי קטן ורע


(ה) המפקיד מעות אצל השלחני
אם צרורין לא ישתמש בהם
לפיכך אם הוציא מעל
אם מתרים ישתמש
בהן לפיכך אם הוציא לא מעל
אצל בעל הבית בין כך ובין כך לא ישתמש בהם
לפיכך אם הוציא מעל
החנוני כבעל הבית
דברי רבי מאיר
רבי יהודה אומר כשלחני


(ו) פרוטה שלהקדש שנפלה לתוך הכיס
או שאמר פרוטה בכיס זה הקדש
כיון שהוציא את הראשונה מעל
דברי רבי עקיבא
וחכמים אומרים
עד שיוציא את כל הכיס
מודה רבי עקיבא באומר פרוטה מן הכיס זה הקדש
שהוא מוציא והולך עד שיוציא את כל הכיס