מסכת מעילה

פרק ג


(א) ולד חטאת ותמורת חטאת וחטאת שמתו בעליה ימותו
שעברה שנתה ושאבדה ונמצאת בעלת מום
אם משכפרו הבעלים תמות ואינה עושה תמורה
ולא נהנים ולא מועלין
ואם עד שלא כפרו הבעלים
תרעה עד שתסתאב ותמכר ויביא בדמיה אחרת ועושה תמורה
ומועלים בה


(ב) המפריש מעות לנזירותו לא נהנין ולא מועלין
מפני שהן ראוין לבוא כלן שלמים
מת
היו סתומים יפלו לנדבה
היו מפרשים דמי חטאת ילכו לים המלח
לא נהנים ולא מועלין בהן
דמי עולה יביאו עולה
ודמי שלמים יביאו שלמים ונאכלים ליום אחד ואינן טעונין לחם


(ג) רבי ישמעאל אומר
הדם קל בתחלתו וחמר בסופו
והנסכים חמר בתחלתן וקל בסופן
הדם בתחלה אין מועלים בו יצא לנחל קדרון מועלים בו
הנסכים בתחלה מועלים בהן יצאו לשיתין אין מועלים בהם


(ד) דשון מזבח הפנימי והמנורה לא נהנין ולא מועלין
המקדיש דשון בתחלה מועלים בו


תורים שלא הגיע זמנן
ובני יונה שעבר זמנן
לא נהנים ולא מועלים
רבי שמעון אומר
תורין שלא הגיע זמנן
מועלין בהן
ובני יונה שעבר זמנן
לא נהנין ולא מועלין


(ה) חלב המקדשין וביצי תורין
לא נהנים ולא מועלים
במה דברים אמורים
בקדשי מזבח
אבל בקדשי בדק הבית
הקדיש תרנגלת
מועלין בה ובביצתה
חמור
מועלין בה ובחלבה


(ו) כל הראוי למזבח ולא לבדק הבית
לבדק הבית ולא למזבח
לא למזבח ולא לבדק הבית מועלין בו
כיצד
הקדיש בור מלא מים אשפה מלאה זבל
שובך מלא יונים אילן מלא פרות
שדה מלאה עשבים
מועלין בהם ובמה שבתוכן
אבל אם הקדיש בור ואחר כך נתמלא מים
אשפה ואחר כך נתמלאה זבל
שובך ואחר כך נתמלא יונים
אילן ואחר כך נתמלא פרות
שדה ואחר כך נתמלאה עשבים
מועלין בהן ואין מועלין במה שבתוכן
דברי רבי יהודה
רבי שמעון אומר
המקדיש שדה ואילן מועלין בהם ובגדוליהם
מפני שהן גדולי הקדש


A
ולד מעשרת לא יינק מן המעשרת ואחרים מתנדבים כן
B
ולד מקדשין לא יינק מן המקדשין ואחרים מתנדבים כן


A
הפועלים לא יאכלו מגרוגרות שלהקדש
B
וכן פרה לא תאכל מכרשיני הקדש


A
(ז) שרשי אילן שלהדיוט באין בשלהקדש
ושלהקדש באין בשלהדיוט
לא נהנין ולא מועלין
B
המעין שהוא יוצא מתוך שדה הקדש לא נהנין ולא מועלין
יצא חוץ לשדה נהנין ממנו
C
המים שבכד שלזהב לא נהנין ולא מועלין
נתנו בצלוחית מועלין בהם ערבה לא נהנין ולא מועלין
רבי אלעזר ברבי צדוק אומר נותנין היו ממנה זקנים בלולביהם


A
(ח) קן שבראש האילן שלהקדש לא נהנין ולא מועלין
שבאשרה יתיז בקנה
B
המקדיש את החרש מועלין בכלו
C
הגזברים שלקחו את העצים
מועלין בעצים ואין מועלין לא בשפוי ולא בנויה