מסכת בכורות

פרק ב

1
 (א) הלוקח עבר פרתו שלנכרי והמוכר לו אף על פי שאינו רשאי
המשתתף לו והמקבל ממנו והנותן לו בקבלה
פטור מן הבכורה
שנאמר בישראל אבל לא באחרים
כהנים ולוים חיבים
לא נפטרו מבכור בהמה טהורה ולא נפטרו אלא מפדיון הבן ומפטר חמור


(ב) כל הקדשים
שקדם מום קבוע להקדשן ונפדו
חיבים בבכורה ובמתנות
ויוצאין לחלין לגזז ולהעבד
וולדן וחלבן מתר לאחר פדיונן
והשוחטן בחוץ פטור
ואינן עושים תמורה
ואם מתו יפדו חוץ מן הבכור ומן המעשר
(ג) כל שקדם הקדשן את מומן
או מום עובר להקדשן
ולאחר מכאן נולד להם מום קבוע
ונפדו
פטורין מן הבכורה ומן המתנות
ואינן יוצאין לחלין לגזז ולהעבד
וולדן וחלבן אסור לאחר פדיונן
והשוחטן בחוץ חיב
ועושין תמורה ואם מתו יקברו


(ד) המקבל צאן ברזל מן הנכרי
ולדות פטורין וולדי ולדות חיבין
העמיד ולדות תחת אמותיהם
ולדי ולדות פטורין
וולדי ולדי ולדות חיבין
רבן שמעון בן גמליאל אומר
אפלו עד עשרה דורות פטורין
שאחריותן לנכרי


(ה) רחל שילדה כמין עז
ועז שילדה כמין רחל
פטור מן הבכורה
ואם יש בו מקצת סימנין חיב


A
(ו) רחל שלא בכרה
וילדה שני זכרים
ויצאו שני ראשיהן כאחד
רבי יוסי הגלילי אומר שניהן לכהן
שנאמר הזכרים לה'
וחכמים אומרים
אי אפשר אלא אחד לו ואחד לכהן
רבי טרפון אומר
הכהן בורר לו את היפה
רבי עקיבא אומר
משמנים ביניהם והשני ירעה עד שיסתאב
וחיב במתנות
רבי יוסי פוטר
B
מת אחד מהן
רבי טרפון אומר יחלקו
רבי עקיבא אומר
המוציא מחברו עליו הראיה
C
זכר ונקבה
אין כאן לכהן כלום


A
(ז) שתי רחלות שלא בכרו
וילדו שני זכרים
נותן שניהם לכהן
זכר ונקבה הזכר לכהן
שני זכרים ונקבה אחד לו ואחד לכהן
רבי טרפון אומר
הכהן בורר לו את היפה
רבי עקיבא אומר
משמנים ביניהן והשני ירעה עד שיסתאב
וחיב במתנות
רבי יוסי פוטר
B
מת אחד מהן
רבי טרפון אומר יחלקו
רבי עקיבא אומר
המוציא מחברו עליו הראיה
C
שתי נקבות וזכר
או שני זכרים ושתי נקבות
אין כאן לכהן כלום


A
(ח) אחת בכרה ואחת שלא בכרה
וילדו שני זכרים
אחד לו ואחד לכהן
רבי טרפון אומר
הכהן בורר לו את היפה
רבי עקיבא אומר
משמנין ביניהן והשני ירעה עד שיסתאב
וחיב במתנות
רבי יוסי פוטר שהיה רבי יוסי אומר
כל שחליפיו ביד כהן פטור מן המתנות
רבי מאיר מחיב
B
מת אחד מהן
רבי טרפון אומר יחלקו
רבי עקיבא אומר
המוציא מחברו עליו הראיה
C
זכר ונקבה
אין כאן לכהן כלום

4
(ט) יוצא דפן והבא אחריו
רבי טרפון אומר שניהם ירעו עד שיסתאבו ויאכלו במומן לבעלים
רבי עקיבא אומר שניהן אינן בכור
הראשון משום שאינו פטר רחם והשני משום שקדמו אחר